Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 19 december 2013
In mijn brief aan uw Kamer van 19 november 2013 over «Monitoringsysteem bij spoorbeveiliging»
(Kamerstuk 29 893, nr. 159) heb ik toegezegd u te informeren over mijn besluit inzake verdere uitrol van ATB
Verbeterde versie (ATB-Vv) en daarbij tevens in te gaan op de daarmee samenhangende
uitrol van het monitoringsysteem.
Op mijn verzoek heeft ProRail mij op 3 juli 2013 een voorstel toegestuurd om, bovenop
de ca. 2.500 seinen die al met ATB-Vv zijn uitgerust of waartoe inmiddels opdracht
is verleend, ook alle overige (ca. 2.800) bediende seinen op het Nederlandse spoorwegnet
vanaf 2015 van ATB-Vv te voorzien. Naar inschatting van ProRail is hiermee een investering
van € 112 mln. (excl. BTW) gemoeid.
Ik heb recent ProRail laten weten in te stemmen met haar voorstel om alle seinen die
nog niet van ATB-Vv zijn voorzien hier alsnog mee uit te rusten, met uitzondering
van die trajecten waar op korte termijn volledig onder ERTMS gereden kan worden. Hoeveel
seinen dit exact betreft is dan ook pas bekend nadat de Voorkeursbeslissing voor de
verdere implementatie van ERTMS is genomen. Zoals in mijn brief aan uw Kamer van 3 december
2013 over «Railmap ERTMS 2.0» (Kamerstuk 33 652, nr. 4) aangegeven streef ik er naar om tot een Voorkeursbeslissing dan wel richtinggevend
besluit te komen in het eerste kwartaal van 2014. Ik beschouw deze verdere uitrol
van ATB-Vv als een zinvolle investering om in de periode totdat ERTMS breder geïmplementeerd
is dan nu de veiligheidsrisico’s op het spoor zo veel mogelijk te beperken. Ik heb
dan ook aan ProRail gevraagd om een uitvoeringsplanning voor deze verdere uitrol te
maken, waarin zo veel mogelijk rekening wordt gehouden met de verdere implementatie
van ERTMS. Zo gauw ik deze van ProRail heb ontvangen zal ik uw Kamer daarover informeren.
De verdere uitrol van ATB-Vv zal grotendeels in de periode 2015–2018 gerealiseerd
kunnen worden. Tevens heb ik ProRail gevraagd mij een voorstel te doen voor de inpassing
van de benodigde investering. Leidende principes hierbij moeten een naadloze overgang
van ATB-Vv naar ERTMS en de doelmatige besteding van financiële middelen zijn.
Voorts heb ik aan ProRail gevraagd om het monitoringsysteem voor ATB-Vv zo spoedig
mogelijk te implementeren. ProRail heeft mij geïnformeerd dat de nieuwe ATB-Vv-installaties
na voltooiing van de ontwikkeling en na gunning van de uitrol direct standaard voorzien
zullen worden van het monitoring-systeem. De huidige ATB-Vv-installaties waarbij dat
nog niet het geval is zullen in de 2e helft van 2014 hiermee zijn uitgerust.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
W.J. Mansveld