29 893 Veiligheid van het railvervoer

29 296 Tunnelveiligheid

Nr. 157 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 9 september 2013

In de week van 12 november 2012 is het treinverkeer in de Schipholtunnel op last van de brandweer drie maal vanwege een rookmelding stil gelegd. NS en ProRail hebben naar aanleiding hiervan besloten tot een extern onderzoek. Bij mijn brief van 2 april jl.1 heeft u het rapport met de resultaten van dat onderzoek ontvangen. Met een brief van 5 september jl. (bijgevoegd) hebben NS en ProRail mij geïnformeerd over hoe uitvoering wordt geven aan de in het rapport aanbevolen maatregelen om het aantal brand- en rookmeldingen te verminderen, de hinder voor reizigers te beperken en de betrouwbaarheid van de tunnel te vergroten2. Met deze brief informeer ik u daarover.

Wanneer in de Schipholtunnel uit veiligheidsoverwegingen of uit voorzorg het treinverkeer stilgelegd moet worden, raakt dat vele reizigers. Dat is uitermate vervelend voor de reiziger, maar het is ook van belang voor hun veiligheid. Er moet alles aan gedaan worden om verstoringen zoveel mogelijk te beperken. De Schipholtunnel is daarnaast een belangrijke spoorcorridor waar vele reizigers dagelijks gebruik van maken. De betrouwbaarheid van deze tunnel is daarom van groot belang.

Mede naar aanleiding van de aanbevelingen uit het rapport nemen NS en ProRail de volgende maatregelen:

  • Om de hoeveelheid zwerfafval tot een minimum te beperken wordt het schoonmaken geïntensiveerd;

  • NS-personeel wordt nog beter geïnformeerd over werkzaamheden in verband met het opwaaien van stof, om onterechte meldingen te beperken;

  • Reizigers worden geïnformeerd over een aangelopen rem van een trein in verband met rookvorming, eveneens om onterechte meldingen te beperken;

  • De treindienstleider krijgt de mogelijkheid bij een brand- of rookmelding van een machinist de brandweer direct te alarmeren en zo de aanrijdtijd van de brandweer te verkorten;

  • Bij calamiteiten krijgt de treindienstleider hulp van een extra treindienstleider om de bereikbaarheid van de treindienstleider te verbeteren;

  • Er wordt geïnvesteerd in nieuwe software om het alarmeer- en informatieproces verder te optimaliseren.

De effectiviteit van deze maatregelen wordt voortdurend gemonitord en worden zo nodig aangepast om de effectiviteit nog te vergroten. Daarnaast zal op basis van de ontwikkelingen er continue naar nieuwe maatregelen gezocht worden. Voorts worden toekomstige gevallen waarbij de treindienst in de Schipholtunnel door een brand- of rookmelding stilgelegd moet worden uitgebreid geëvalueerd.

In de brief stellen NS en ProRail dat de hittedetectiecamera’s een zeer geringe verbetering van de beschikbaarheid van de Schipholtunnel zou opleveren. Er wordt daarnaast met de maatregelen die genomen worden alles aan gedaan om het aantal sluitingen van de tunnel terug te dringen. Gezien de zeer beperkte meerwaarde en derhalve niet rendabele investeringskosten hebben NS en ProRail besloten om in te zetten op de andere maatregelen.

Tot slot

De bereikbaarheid van Schiphol is van (inter)nationaal belang. Met de maatregelen die NS en ProRail nemen om het aantal brand- en rookmeldingen terug te dringen, wordt er alles aan gedaan om de hinder voor reizigers te beperken en de betrouwbaarheid van de tunnel te vergroten. Een goede samenwerking tussen de partijen die direct bij de bereikbaarheid van Schiphol betrokken zijn kan hieraan ook bijdragen. Dat geldt overigens niet alleen voor brand- en rookmeldingen, maar bijvoorbeeld ook voor onderhoudsplanning. Van ProRail verwacht ik dat daartoe regulier overleg gevoerd wordt. Dit alles moet tot een betere waarborging van de bereikbaarheid van Schiphol leiden, ook bij calamiteiten of onderhoud.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld


X Noot
1

Kamerstuk 29 296, nr. 144.

X Noot
2

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven