Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2015-2016 | 29689 nr. 717 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2015-2016 | 29689 nr. 717 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 2 juni 2016
Een goed contracteerproces tussen zorgverzekeraars en zorgaanbieders dat ten goede komt aan de kwaliteit en doelmatigheid van de zorg is een belangrijke gezamenlijke ambitie.
Het doet mij dan ook genoegen uw Kamer met deze brief te kunnen informeren over de start van de zogeheten «Onafhankelijke Geschilleninstantie Zorgcontractering». Betrokken partijen hebben daartoe vandaag een convenant getekend. Het convenant treft u bijgaand aan1. Vanaf heden is deze geschilleninstantie operationeel.
Een gezond evenwicht in de zorgsector is onontbeerlijk voor een goede contractering. Vanuit dit uitgangspunt heb ik in de brief ꞌKwaliteit loontꞌ van 6 februari 2015 (Kamerstuk 31 765, nr. 116) een pakket van maatregelen aangekondigd. Bij deze maatregelen staat het oplossingsvermogen van partijen zelf voorop. Het afgelopen jaar hebben partijen de verantwoordelijkheid genomen om gezamenlijk afspraken te maken over de versnelling en verbetering van het contracteerproces. Onlangs heb ik u over de afspraken in de medisch specialistische zorg en de huisartsenzorg geïnformeerd2.
Sluitstuk voor het verbeteren van het contracteerproces is de introductie van geschilbeslechting voor de zorgcontractering. Als partijen er onderling niet uitkomen kan geschilbeslechting een eventuele impasse in het contracteerproces doorbreken. Geschilbeslechting kan aldus een snel, laagdrempelig en effectief alternatief bieden voor een procedure bij de civiele rechter, met aandacht voor herstel van de onderlinge relatie. Uiteraard is het aan de eisende partij welke route de voorkeur heeft.
Een brede vertegenwoordiging van zorgaanbieders en zorgverzekeraars heeft gezamenlijk, onder coördinatie van Zorgverzekeraars Nederland, voortvarend gewerkt aan de totstandkoming van verschillende procedures die aansluiten bij de aard van het geschil. Er zijn procedures voor mediation, bindend advies en arbitrage ontwikkeld. Vermeldenswaardig is dat circa 25 partijen bij het proces betrokken zijn geweest. Het verheugt mij dat zij consensus hebben bereikt. Zij hebben besloten de uitvoering onder te brengen bij het Nederlands Arbitrage Instituut (NAI).
Vanaf heden is binnen het NAI de zogeheten «Onafhankelijke Geschilleninstantie Zorgcontractering» operationeel, die:
– precontractuele en contractuele geschillen tussen zorgverzekeraars en zorgaanbieders kan oplossen of beslechten;
– daar waar mogelijk inzet op mediation;
– ook de mogelijkheid biedt voor zwaarder maatwerk voor complexe geschillen;
– een korte doorlooptijd kent met behoud van procedurele en kwalitatieve zorgvuldigheid;
– betaalbaar is voor kleinere zorgaanbieders.
De geschilleninstantie start met geschillen over de contractering van zorg ingevolge de Zorgverzekeringswet (Zvw). Ook geschillen over de contractering van aanvullende zorg kunnen worden voorgelegd, mits deze aanvullende zorg samen met Zvw-zorg in één contract met de desbetreffende zorgaanbieder/beroepsbeoefenaar gecontracteerd wordt. Per 1 april 2017 kunnen ook geschillen over de contractering van zorg ingevolge de Wet langdurige zorg (Wlz) aan de geschilleninstantie worden voorgelegd.
De SP fractie heeft tijdens het AO GGZ van 26 mei 2016 benadrukt dat de geschilbeslechting moet voldoen aan belangrijke uitgangspunten, zoals een goede toegankelijkheid en korte doorlooptijden. Hierover bericht ik uw Kamer als volgt. De regelingen, zoals die door de partijen zijn opgesteld, voldoen aan deze uitgangspunten. De zorgcontractering vraagt om maatwerk in de uitwerking. Zorgaanbieders en zorgverzekeraars hebben daarom gezamenlijk specifieke reglementen voor de zorgcontractering ontwikkeld. De reglementen voldoen mijn inziens aan deze uitgangspunten, door in te zetten op mediation als voorkeursoplossing, het opnemen van korte doorlooptijden en een tegemoetkomingsregeling voor de kleinere zorgaanbieder.
Voor meer informatie over de deelnemende partijen en de inhoudelijke uitwerking verwijs ik uw Kamer naar het bijgevoegde convenant en de bijbehorende reglementen3.
Met het invoeren van geschilbeslechting voor en door verzekeraars en zorgaanbieders, is nu in alle relaties tussen aanbieders, verzekeraars en verzekerden/patiënten sprake van laagdrempelige regelingen voor het afhandelen van geschillen en klachten. Ik heb er alle vertrouwen in dat de invoering van geschilbeslechting, tezamen met de reeds gemaakte afspraken, bijdraagt aan de verbetering van het lopende contracteerproces.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.I. Schippers
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-29689-717.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.