Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 21 april 2021
Met deze brief informeer1 ik uw Kamer over het toetsingsadvies van de Commissie voor de milieueffectrapportage
(hierna: Commissie) over het milieueffectrapport «Nieuwe Normen- en Handhavingstelsel
Schiphol (hierna: NNHS)» en de passende beoordeling (in het kader van de Wet natuurbescherming)
onderliggend aan het ontwerpbesluit tot wijziging van het Luchthavenverkeerbesluit
Schiphol (hierna: LVB). De ontwerpvergunning van de Minister van Landbouw, Natuur
en Voedselkwaliteit heeft de Commissie bij haar toetsingsadvies betrokken. Het toetsingsadvies
is als bijlage opgenomen in deze brief2.
Ik dank de Commissie voor het deskundige toetsingsadvies. In het toetsingsadvies geeft
de Commissie aan dat het milieueffectrapport inclusief de passende beoordeling zoals
dat door Schiphol is opgesteld zeer zorgvuldig is voorbereid en is opgebouwd. «De opstellers hebben ervoor gezorgd dat de meeste keuzes voldoende zijn toegelicht,
en dat die keuzes en de gebruikte gegevens en rekenmethoden over het algemeen herleidbaar
zijn. De effecten van het nieuwe stelsel worden met goed kaartmateriaal en uitgebreide
tabellen inzichtelijk gemaakt, ook op lokaal niveau. Aan alle bronnen van hinder op
Schiphol wordt aandacht besteed, zoals aan het platformverkeer en aan de op- en overslag
van brandstof. Voor de meeste onderdelen is daarmee complete informatie beschikbaar.»
De Commissie signaleert ook een aantal tekortkomingen. Zo geeft de Commissie aan dat
niet duidelijk is welk deel van de milieueffecten enkel en alleen aan de stelselwijziging
is toe te schrijven. Ook plaatst zij kanttekeningen bij de wijze waarop de beschikbare
emissierechten voor stikstof zijn gereconstrueerd en de benodigde rechten zijn bepaald.
Wat betreft geluidshinder adviseert de Commissie voor een aantal hotspots en representatieve
stedelijke en landelijke locaties de cumulatieve gevolgen van de verschillende geluidsbronnen
te beoordelen. Voor het broeikasgas CO2 vindt de Commissie het van belang dat voor het vliegverkeer dat vanaf Nederlandse
luchthavens vertrekt de totale emissies over het gehele traject in beeld worden gebracht.
De Commissie adviseert deze tekortkomingen te verwerken in een aanvulling op het MER,
en pas daarna een besluit te nemen over het LVB in verband met de invoering van het
NNHS.
Vervolg
Schiphol zal in de rol als initiatiefnemer voor het MER gevraagd worden de tekortkomingen
in een aanvulling op het MER te verwerken. Ten behoeve van de voorhangprocedure van
het LVB zal ik uw Kamer rond de zomer de reactie op het toetsingsadvies en de nota
van antwoord toesturen met daarin de opvolging van de aanbevelingen. Daarbij wordt
ook de beantwoording van de ingediende zienswijzen op het LVB gevoegd.
Vergunning Wet natuurbescherming Luchthaven Schiphol
Het toetsingsadvies van de Commissie heeft ook betrekking op documenten die onderliggend
zijn aan de vergunningaanvraag op grond van de Wet natuurbescherming (hierna: Wnb)
voor Schiphol. De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit zal in de vergunningprocedure
ingaan op de op stikstofdepositie betrekking hebbende onderdelen van het toetsingsadvies.
Mogelijke aanvullingen op of wijzigingen van de Wnb-vergunning voor Schiphol zullen
in samenhang worden beoordeeld met de besluiten op de vergunningen voor de luchthavens
Eindhoven Airport, Rotterdam-The Hague Airport en Lelystad Airport.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga