Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 28 maart 2020
Op 20 maart heb ik uw Kamer geïnformeerd over de behoefte aan parkeermogelijkheden
voor vliegtuigen met thuisbasis Schiphol als gevolg van de coronacrisis (Kamerstukken
31 936 en 25 295, nr. 728). Daarbij heb ik de criteria aangegeven en de mogelijkheden geschetst die de complexe
puzzel bepalen waarbinnen vliegtuigen voor onbepaalde tijd kunnen worden geparkeerd.
In de afgelopen week heeft intensief overleg plaats gevonden tussen alle betrokken
partijen. Graag informeer ik uw Kamer over de gevonden oplossing.
Per zondagmiddag 29 maart zal de Aalsmeerbaan worden ingezet voor het parkeren van
vliegtuigen. Schiphol, Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en KLM hebben hierover
overeenstemming bereikt. Het sluiten van de Aalsmeerbaan levert een parkeercapaciteit
op van naar schatting vijfentwintig vliegtuigen van verschillende groottes. Om schade
aan de baan te beperken, wordt deze voorzien van rijplaten.
Schiphol heeft mij ervan verzekerd dat sluiting van de Aalsmeerbaan binnen de bestaande
kaders van het Luchthavenverkeerbesluit (LVB) en de regels van het Nieuw Normen- en
Handhavingsstelsel (NNHS) zal worden uitgevoerd. Daarmee is de operatie blijvend gericht
op het vermijden van hinder. Het gebruik van de Aalsmeerbaan voor parkeren geldt in
beginsel tot het moment waarop weer meer regulier vliegverkeer mogelijk is.
De behoefte aan parkeerfaciliteiten is afhankelijk van de nog resterende vliegoperatie.
Mocht met de sluiting van de Aalsmeerbaan de parkeercapaciteit onvoldoende blijken,
dan kan eventueel ook worden teruggevallen op andere civiele luchthavens. Op dit moment
is daar nog beperkt ruimte. Ook heeft de Minister van Defensie aangegeven dat het
militaire deel van de luchthaven Eindhoven beschikbaar is voor het parkeren van civiele
toestellen. Met de relevante civiele luchthavens is overeengekomen dat zij geen parkeergelden
zullen heffen, zolang dat op Schiphol ook niet het geval is. Defensie rekent geen
parkeergelden, zolang de crisis voortduurt.
Omwonenden en bestuurders in de omgeving zullen door Schiphol, via het Bewonersaanspreekpunt
Schiphol (BAS) en de Omgevingsraad Schiphol (ORS) over dit besluit worden geïnformeerd.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga