29 665 Evaluatie Schipholbeleid

Nr. 198 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 1 april 2014

Bij brief van 21 februari 2014, met Kamerstuk 33 750 V, nr. 59, heeft de minister van Buitenlandse Zaken, u geïnformeerd over de noodzakelijke voorbereidingen voor de Nuclear Security Summit 2014 (NSS). Conform deze brief heb ik aan Schiphol vrijstelling verleend om af te mogen wijken van de regels in het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB) met betrekking tot het baan- en routegebruik.

Aansluitend op de NSS is, uit efficiency oogpunt, gedurende ongeveer drie weken groot baanonderhoud aan de Polderbaan gepland. In combinatie betekent dit dat de Polderbaan in de periode van 10 maart t/m 21 april 2014 in totaal ongeveer zes weken niet kan worden gebruikt en dat in deze periode het luchtverkeer intensiever gebruik zal maken van de andere start- en landingsbanen, ook in de nacht. Het feit dat de Polderbaan zes weken buiten gebruik is, zal voor de omgeving duidelijk merkbaar zijn doordat meer gebruik zal worden gemaakt van minder preferente banen, zoals de Zwanenburgbaan en de Buitenveldertbaan in plaats van de Polderbaan. Tegen die achtergrond wil ik u hierbij informeren over de gevolgde werkwijze.

Artikel 8.23 van de vigerende Wet luchtvaart biedt de mogelijkheid om door middel van een vrijstelling van de regels en vervangende grenswaarden van het LVB af te wijken indien in geval van een bijzonder voorval of groot baanonderhoud het normale gebruik van de luchthaven ernstig wordt belemmerd. De NSS is daarbij, gelet op de operationele impact op Schiphol, als bijzonder voorval aangemerkt. Dit mede als gevolg van de noodzakelijke voorbereidingen, de beveiligingsmaatregelen en de gedeeltelijke sluiting van het luchtruim op 24 en 25 maart 2014.

Op 15 januari 2014 en 19 februari 2014 heb ik van Schiphol de definitieve aanvraag voor de afwikkeling van de NSS en het groot onderhoud aan de Polderbaan ontvangen. Met de publicatie van de vrijstellingsregeling in de Staatscourant van d.d. 5 maart 2014 heb ik de aangevraagde vrijstellingen en vervangende grenswaarden vastgesteld.

Deze regeling is vervolgens verduidelijkt in de Staatscourant van begin april 2014 met een wijziging waarin is opgenomen dat het gebruik van de Aalsmeerbaan slechts kan plaatsvinden indien in de periode van groot baanonderhoud aan de Polderbaan, de Kaagbaan niet bruikbaar is vanwege meteorologische omstandigheden. Op deze wijze heb ik willen expliciteren dat het gebruik van de Aalsmeerbaan gedurende deze periode in lijn met de Aldersafspraken zoveel mogelijk wordt ontzien.

Uitgangspunt voor de periode waarin de regeling geldt, blijft dat conform de afspraken van de Alderstafel volgens de regels van het nieuwe normen- en handhavingstelsel wordt gevlogen. Als gevolg hiervan zal LVNL bij goed zicht en overdag, gebruik maken van de baanpreferenties behorend bij het niet beschikbaar zijn van de Polderbaan, zoals neergelegd in het advies van de Alderstafel van 8 oktober 2013.

In de maandrapportages van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) zal zichtbaar worden gemaakt hoe vaak van de vrijstellingen gebruik is gemaakt. Aan de hand van deze rapportages kan de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), indien daar aanleiding voor is, achteraf een verantwoording vragen aan LVNL over het gebruik van de vrijstelling.

Heldere communicatie met de directe omgeving van de luchthaven Schiphol over de implicaties van de NSS en het groot baanonderhoud aan de Polderbaan acht ik van groot belang. Zoals gebruikelijk, is en wordt via de Commissie Regionaal Overleg Schiphol (CROS) en het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) door Schiphol en LVNL over de aanpassingen in het baangebruik gecommuniceerd. Aanvullend is er door de CROS een speciale Taskforce Communicatie ingesteld, die de communicatie richting omwonenden in deze periode begeleidt.

Tegen de achtergrond van de besprekingen met uw Kamer de afgelopen periode over de inzet van de Buitenveldertbaan, wil ik in het bijzonder nog aangeven dat er in deze periode, vanwege het niet beschikbaar zijn van de Polderbaan, voor de afhandeling van het verkeer een merkbaar versterkte noodzaak zal zijn om de Buitenveldertbaan in te zetten. Het is aannemelijk dat deze toename in het gebruik in deze periode ook terug kan worden gezien in een opwaartse beweging in het totale gebruik van deze baan gedurende het gebruiksjaar 2014.

Tijdens de vergadering van de Commissie Regionaal Overleg Schiphol (CROS) op 14 februari jongstleden heeft Schiphol aangekondigd nog meer noodzakelijk onderhoud in 2014 te willen uitvoeren en hiervoor binnenkort een aanvraag in te zullen dienen. Ik zal u, na ontvangst en afweging van die aanvraag, separaat informeren over de redenen die aan dit groot baanonderhoud ten grondslag liggen, de te verwachten consequenties voor het baangebruik in het gebruiksjaar 2014 en de afweging hiervan.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld

Naar boven