Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 11 december 2012
Aan de Alderstafel van 9 november jongstleden is akkoord bereikt over het alternatieve
pakket voor CDA’s. Graag informeer ik u over het bereikte resultaat.
Aanleiding
In het Aldersakkoord van 2008 zijn onder andere afspraken opgenomen voor de invoer
van CDA’s (landingen in glijvlucht) in de late avond. Op 12 juli 2012 (Kamerstuk 29 665 nr. 176) heb ik uw Kamer geïnformeerd over het feit dat de uitwerking van deze afspraken
op niet geringe problemen stuit. In de afgelopen jaren zijn verschillende opties voor
de invulling van de implementatie van CDA’s uitgewerkt. Geen van deze opties kreeg
echter draagvlak van alle partijen. De voorstellen waren schadelijk voor het netwerk
of de operatie, of hadden negatieve effecten voor de omgeving.
Aan de Alderstafel is de afgelopen maanden grote inspanning geleverd om tot een alternatief
te komen met vergelijkbaar hinderbeperkend effect als de CDA-afspraken in de avond
uit het akkoord van 2008. Aan de Alderstafel van 9 november jongstleden is overeenstemming
bereikt over een alternatief pakket aan maatregelen. In bijgaande brief stelt de heer
Alders mij op de hoogte van het compensatievoorstel.1 Daarnaast treft u een notitie aan waarin wordt beschreven hoe het alternatieve voorstel
inzake CDA’s tot stand is gekomen en welke effecten dit met zich mee brengt.1
Alternatieve pakket
De belangrijkste elementen uit het compensatievoorstel zijn het uitbreiden van de
uitvoering van CDA’s tussen 22.30 en 23.00 uur, het starten met het beperkt invoeren
van CDA’s op één landingsbaan overdag en het terugbrengen van de maximaal toegestane
capaciteit in de nacht. Het alternatieve pakket is tijdelijk van aard. Dit betekent
dat het blijft gelden, totdat dezelfde hinderbeperking bereikt kan worden door de
verdere ontwikkeling en invoer van CDA’s.
Het terugbrengen van de maximaal toegestane capaciteit in de nacht van 32 000 naar
29 000 vluchten, is voor de omgeving een belangrijke stap. De sector heeft reeds goede
inspanningen geleverd om met alle luchtvaartmaatschappijen afspraken te maken over
het terugbrengen van het aantal vliegtuigbewegingen in de nacht. Mijn ministerie zal
er zorg voor dragen dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) de afspraken
over het nieuwe plafond voor nachtvluchten kan handhaven.
Ik heb grote waardering voor de wijze waarop dit afgewogen alternatieve pakket tot
stand is gekomen. Dit alternatief sluit aan bij de wensen van alle partijen.
De staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
W.J. Mansveld