Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 23 oktober 2012
Hierbij informeer ik u over de voortgang van de Alderstafel Schiphol waar de heer
Alders mij bijgaande documenten over heeft doen toekomen.
Monitorrapportage
U treft hierbij de monitorrapportage van het derde kwartaal (mei, juni en juli 2012)
van het tweede jaar van het experiment met het nieuwe normen -en handhavingstelsel
op Schiphol *). Tijdens het experiment wordt elke drie maanden een monitoringsrapport
opgesteld over het verloop van het experiment met de regels voor strikt preferentieel
baangebruik.
De resultaten van het derde kwartaal zijn naar verwachting. Zoals voorafgaand aan
het experiment ook was aangenomen (Aldersbrief 19 augustus 2010; Kamerstuk 29 665, nr. 152), wordt het gebruik van de baanpreferenties voor meer dan 90% bepaald door de weersomstandigheden.
Gegeven deze resultaten kan nu worden toegewerkt naar definitieve conclusies over
de regels. Hier zal in de eindevaluatie van het experiment op worden ingegaan.
Ook dit kwartaal zijn de resultaten positief en ik ben hier dan ook zeer tevreden
mee. De manier waarop het vliegverkeer wordt afgehandeld sluit aan bij de afspraken
die hierover zijn gemaakt.
Status NNHS na 31 oktober
Op 31 oktober 2012 zijn de twee experimenteerjaren met het nieuwe normen -en handhavingstelsel
afgelopen. Na 31 oktober volgt een periode van evaluatie en advies en vervolgens besluitvorming
door het kabinet. Bij positief advies van de Alderstafel zal, indien de Tweede Kamer
het advies overneemt, de formele procedure worden opgestart om het nieuwe stelsel
ook vast te leggen in de wet- en regelgeving.
De heer Alders heeft mij gemeld dat met alle partijen aan de Alderstafel is afgesproken
om in afwachting van de besluitvorming de operatie wel uit te blijven voeren volgens
de regels van het experiment. Daarnaast zal ook de informatievoorziening (rapportages,
gebruiksprognoses en evaluaties) – zoals beproefd tijdens het experiment – worden
voortgezet. Ik wil deze wens graag ondersteunen.
Zolang het nieuwe stelsel nog niet is vastgelegd in de regelgeving zal het stelsel
met grenswaarden in handhavingspunten nog steeds het formeel geldende stelsel zijn.
De Inspecteur Generaal Leefomgeving en Transport heeft bevestigd dat zij laatstgenoemd
stelstel zal handhaven en dit zal doen in lijn met de beleidsregels ten tijde van
het experiment (Staatscourant 2010, 16670).
Brief BLRS
Tijdens het Algemeen Overleg van 19 april 2012 (Kamerstuk 31 936, nr. 112) zijn er in de Tweede Kamer vragen gesteld over de vertegenwoordiging van bewonersgroeperingen
aan de Alderstafel. Naar aanleiding hiervan is de heer Alders in contact getreden
met de BLRS en hij heeft hen gesproken over de voorwaarden die zijn verbonden aan
deelname aan de tafel *). Eén van deze voorwaarden is het accepteren van het Aldersadvies
van oktober 2008 en het advies met betrekking tot het nieuwe normen -en handhavingstelsel
als kader voor de nadere uitwerking. De BLRS heeft aangegeven niet aan deze voorwaarde
te voldoen. Het reguliere kwartaal overleg zal wel worden voortgezet.
Meten van geluid voor informatievoorziening
De heer Alders heeft naar aanleiding van eerder toegezonden vergelijking van de meetsystemen
van Ardea aangegeven dat daar waar (nog) vragen in de omgeving zijn over de eigenschappen
en gebruiksmogelijkheden van Nomos, kunnen die met de thans beschikbare informatie
worden beantwoord. Dit wordt zonodig gedaan met behulp van de onafhankelijk uitvoerder
van het verrichte onderzoek.
De staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
J. J. Atsma
*) Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer