Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 2 oktober 2012
Op grond van artikel 8.29 van de Wet luchtvaart en artikel 3.1 van de Regeling milieu-informatie
luchthaven Schiphol moet de Inspecteur-generaal Leefomgeving en Transport elk halfjaar
verslag uitbrengen aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu. Dit verslag
betreft de in de Wet luchtvaart en het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol vastgelegde
veiligheids- en milieuaspecten over de periode van een (deel van een) gebruiksjaar.
Voor Schiphol beslaat het gebruiksjaar de periode 1 november tot en met 31 oktober.
Hierbij bied ik u ter kennisname bijgaande rapportage aan, waarin verslag wordt gedaan
over de periode 1 november 2011 tot en met 30 april 2012.*)
Bevindingen en acties
De belangrijkste bevindingen en acties van de Inspectie Leefomgeving en Transport
(hierna: de inspectie) over de eerste helft van het gebruiksjaar 2012 zijn dat:
-
• de grenswaarden voor het externe veiligheidsrisico en de geluidbelasting niet overschreden
zijn;
-
• van de stoffen die lokale luchtverontreiniging veroorzaken, de gerealiseerde emissie
CO hoger is dan de relatieve grenswaarde voor deze stof;
-
• door twee luchtvaartmaatschappijen dusdanig van een luchtverkeerweg en een minimale
vlieghoogte in de nacht is afgeweken dat ze door de inspectie moesten worden aangeschreven;
-
• voor alle regels inzake luchtverkeerwegen en minimale vlieghoogten waar LVNL zich
aan te houden heeft, het geregistreerde percentage afwijkingen lager is dan of gelijk
is aan het maximaal toegestane percentage afwijkingen;
-
• zich geen situatie heeft voorgedaan waarbij als gevolg van het niet beschikbaar zijn
van banen is afgeweken van de beperkingen die gelden voor het baangebruik;
-
• zich geen overtredingen van de regels voor het baangebruik hebben voorgedaan;
-
• aan LVNL een bestuurlijke boete is opgelegd in verband met een overtreding van een
regel voor het baangebruik in het gebruiksjaar 2011.
Toelichting op de bevindingen en acties
Gehanteerde grenswaarden voor de geluidbelasting in handhavingspunten
Voor de periode 1 november 2011 tot en met 30 april 2012 gelden de vervangende grenswaarden
zoals die zijn vastgelegd in de «Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur
en Milieu van 25 oktober 2011, nr. IENM/BSK-2011/141850, tot wijziging van de regeling
van 13 oktober 2010, CEND/HDJZ-2010/3 sector LUV, houdende vaststelling van het experiment
uitbreiding toepassing vaste bochtstraal tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep» (Stcrt. 2011, 19209).
CO-emissie
Schiphol heeft aangegeven dat de relatieve emissie CO (koolmonoxide) hoger is dan
de relatieve grenswaarde voor deze stof. Dit betekent echter niet dat nu al kan worden
vastgesteld dat aan het einde van het gebruiksjaar sprake zal zijn van een overschrijding
van deze grenswaarde. Het gaat hier om een tussenstand, en de relatieve grenswaarde
kan gedurende het gebruiksjaar nog wijzigen. Pas aan het einde van het gebruiksjaar
kan worden beoordeeld of de relatieve grenswaarde voor CO daadwerkelijk overschreden
is. Schiphol heeft zelf al een eerste onderzoek naar de te hoge emissiewaarde voor
CO uitgevoerd.
De staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, J. J. Atsma
*) Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer