29 544 Arbeidsmarktbeleid

Nr. 299 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 27 april 2011

Ingevolge mijn toezegging op 13 april jl. tijdens het Algemeen Overleg Arbeidsmarktdiscriminatie ga ik hierbij nader in op het voorstel van Kamerlid Koser Kaya (D66) om in navolging van het voorstel uit het SER advies «Niet de afkomst maar de toekomst» uit 2007, een landelijke coördinator aan te stellen die de onderwijs- en arbeidsmarktpositie van allochtone jongeren bij het kabinet, het parlement en de relevante departementen continu en consistent onder de aandacht brengt.

Ik ben met mevrouw Koser Kaya van mening dat voor een succesvolle participatie in de samenleving het afronden van een opleiding en het vinden van een baan van essentieel belang zijn. Voor sommige jongeren is hierbij extra ondersteuning nodig.

Een goed regionaal netwerk van onderwijs, arbeidsmarkt, zorg en hulpverlening moet jongeren helpen hun weg naar de arbeidsmarkt te vinden. Het is in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van gemeenten om ervoor te zorgen dat alle betrokken maatschappelijke organisaties daarbij goed en efficiënt samenwerken. De scholen zelf hebben als taak om de jongeren goed voor te bereiden op een plaats op de arbeidsmarkt.

Ondersteunend aan de taken van gemeenten en scholen heeft het kabinet verschillende maatregelen ingezet die tot doel hebben de achterstanden in het onderwijs en op de arbeidsmarkt in te lopen en de aansluiting tussen beide te bevorderen. Voorbeelden van deze maatregelen zijn de schakelklassen om het taalniveau van leerlingen bij te spijkeren, het landelijke programma «Aanval op de uitval» dat beoogt schooluitval tegen te gaan, de Plusvoorzieningen gericht op jongeren met een verhoogde kans op schooluitval en de Zorgadviesteams die leerlingen ondersteunen bij wie sprake is van multiproblematiek.

Daarnaast heeft het Actieplan Jeugdwerkloosheid de afgelopen jaren de ontwikkeling van een solide infrastructuur in de 30 arbeidsmarktregio’s ondersteund. Deze dient als basis voor de regionale samenwerking tussen instellingen op het terrein van onderwijs, re-integratie en jeugdzorg. De sluitende aanpak voor voortijdig schoolverlaters wordt bewaakt door de Regionale Meld- en Coördinatiepunten (RMC’s).

Het doel van deze maatregelen is om de achterstanden in het onderwijs en op de arbeidsmarkt zo veel mogelijk te beperken en kinderen en jongeren gelijke kansen te bieden. Aangezien allochtone leerlingen oververtegenwoordigd zijn in de cijfers van bijvoorbeeld taalachterstand en voortijdig schoolverlaten, komen voornoemde maatregelen in het bijzonder aan hen ten goede.

Gelet op de reeds lopende maatregelen zie ik geen aanleiding om een extra voorziening in het leven te roepen in de vorm van een coördinator. Het zwaartepunt voor het realiseren van een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt ligt op regionaal niveau.

De staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

P. de Krom

Naar boven