nr. 70
BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 27 april 2005
Op 10 februari hebben de leden Aptroot en Bakker een (inmiddels aangenomen)
motie ingediend over het vervallen van arbeidsplaatsen in de collectieve sector
die vrijkomen door administratieve lastenverlichting (Kamerstukken II, 2004–2005,
29 515, nr. 55). Met deze brief informeer ik u over hoe ik met deze motie
wil omgaan.
Er zijn volume- en efficiencytaakstellingen per departement afgesproken.
In de bijlage zijn de desbetreffende taakstellingen weergegeven. De invulling
van deze, reeds opgelegde, efficiencytaakstellingen wordt gedeeltelijk ondersteund
door de administratievelastenoperatie. De directe relatie met de administratieve
lasten operatie is echter moeilijk aan te geven. Voor zover departementen
inderdaad minder werk ervaren als gevolg van verminderde administratieve lasten
kan daarmee (een deel van) de eigen efficiencytaakstelling worden ingevuld.
Voorbeelden van samengaan van de efficiencyoperatie en de vermindering van
de administratieve lasten kunnen worden gevonden bij de Belastingdienst en
bij het Ministerie van Landbouw, waar een deel van de ambtenaren kunnen afvloeien
als gepland, juist omdat minder informatie hoeft te worden verwerkt. Hierbij
gaat het om vervallen van arbeidsplaatsen in de uitvoering. De taakstellingen
hebben ook betrekking op personele en materiële uitgaven met betrekking
tot de beleidsvorming. Om de geplande reductiemaatregelen voor 2007 tijdig
te kunnen realiseren, zijn tot 2007 wetgevingsjuristen en ICT-deskundigen
nodig. Additionele personele taakstellingen zouden deze administratieve lastenreducties
in gevaar kunnen brengen.
De 24 000 werknemers in de zorg, die zich niet meer met administratieve
taken bezighouden, zijn artsen en verpleegsters die daardoor beschikbaar komen
voor de patiënt. Zij raken minder tijd kwijt aan invullen en registreren.
Zoals ook wordt uitgelegd in de CPB-notitie, waaruit dit cijfer afkomstig
is, ondersteunt de administratievelastenoperatie dus de wens van het kabinet
en Tweede Kamer om «meer handen aan het bed» te krijgen. In dergelijke
gevallen blijven werknemers in dienst van het eigen bedrijf (ziekenhuis e.d.).
Aangezien de bedoeling van het kabinet is dat de administratievelastenvermindering
volledig ten goede komt aan het bedrijfsleven dat deze lasten ondervindt,
is geen additionele bijdrage (ten opzichte van de reeds ingeboekte volume-
en efficiencytaakstellingen) aan het begrotingstekort of lastenvermindering
te verwachten.
De Minister van Financiën,
G. Zalm
BIJLAGE
invulling volume- en efficiencytaakstellingen
Tabel 1 Totaaloverzicht (in € mln)
Begroting | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 |
---|
Hoge Colleges van Staat | 3,0 | 5,0 | 7,0 | 8,0 | 8,0 |
AZ | 0,5 | 0,8 | 1,5 | 1,9 | 2,4 |
Koninkrijksrelaties | 0,1 | 0,4 | 0,7 | 0,9 | 1,4 |
BuiZa | 4,3 | 8,4 | 14,0 | 18,2 | 22,5 |
Jus | 11,8 | 23,2 | 39,3 | 50,6 | 60,1 |
BZK | 4,1 | 8,1 | 13,2 | 17,0 | 20,5 |
OCW | 44,9 | 89,7 | 138,8 | 182,8 | 190,8 |
Fin | 15,6 | 49,2 | 95,1 | 139,9 | 184,9 |
Defensie | 51,3 | 93,2 | 135,4 | 168,0 | 168,4 |
VROM | 9,0 | 16,8 | 26,7 | 33,0 | 39,5 |
V&W | 10,2 | 31,7 | 60,9 | 89,3 | 117,0 |
EZ | 6,7 | 14,8 | 24,6 | 32,2 | 39,7 |
LNV | 13,2 | 26,2 | 41,2 | 53,2 | 60,6 |
SZW | 5,3 | 9,8 | 17,7 | 22,2 | 26,8 |
VWS | 3,0 | 8,3 | 15,4 | 22,1 | 28,4 |
Totaal | 182,8 | 385,5 | 631,7 | 839,2 | 971,0 |
Tabel 1 geeft een overzicht per begroting van het totaal aan de efficiency-
en volumetaakstellingen waartoe bij het Strategisch Akkoord en het Hoofdlijnenakkoord
is besloten. Tevens zijn in deze totaaltelling de efficiency- en volumetaakstellingen
uit de Miljoenennota 2003, 2004 en 2005 verwerkt.