Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2014-2015 | 29515 nr. 360 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2014-2015 | 29515 nr. 360 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 28 april 2015
Hierbij treft u de kabinetsreactie op de motie van Kamerlid Lodders (Kamerstuk 34 000 XIII, nr. 60) waarin zij de regering verzoekt het experiment «Regels wieden» te starten waar belangenorganisaties, maar bovenal de individuele ondernemers, in een platform hun suggesties voor verbeteringen van overbodige regels, conflicterende regelgeving of onpraktische procedures in de land- en tuinbouw en visserij kunnen melden; verzoekt de regering tevens, de uitkomsten en concrete suggesties van het experiment «Regels wieden» binnen een jaar met de Kamer te delen». Kamerlid De Liefde heeft recent verzocht om een stand van zakenbrief over de uitvoering van de motie «Regels wieden».
Verlagen regeldruk
Het kabinet stimuleert een gezond ondernemersklimaat door het verminderen van regeldruk. Vermindering van regeldruk omvat de verlaging van de administratieve lasten (kosten om te voldoen aan informatieverplichtingen vanuit wet- en regelgeving, inclusief toezichtslasten), de kosten van naleving van wet- en regelgeving en het verbeteren van de dienstverlening. Daarnaast is vermindering van regeldruk ook gericht op het wegnemen van onnodige belemmeringen in wet- en regelgeving en het verbeteren van uitvoeringsprocessen die investeringen, groei en innovatie in de weg staan. Het kabinetsbrede programma Regeldruk «Goed Geregeld, een verantwoorde vermindering van regeldruk 2012–2017» bevat de maatwerkaanpak Agrofood. Het doel van de maatwerkaanpak is om de ervaren regeldruk te verminderen en zo irritaties weg te nemen binnen regeldichte domeinen.
Er zijn elf verschillende maatwerktrajecten gestart, specifiek gericht op bedrijven. Naast Agrofood bijvoorbeeld ook de maatwerkaanpak logistiek (door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu) en bouw (door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties).
Maatwerkaanpak Agrofood
Ik onderschrijf het belang van het gesprek met belangenorganisaties en individuele ondernemers over het verlagen van de ervaren regeldruk en mogelijkheden voor realisatie daarvan. Ik onderschrijf dan ook de motie Lodders en heb waardering voor de daarin voorgestelde aanpak.
Ik beschouw de Maatwerkaanpak Agrofood als eerste stap in de uitvoering hiervan. Bijgaand treft u de tussenresultaten van de maatwerkaanpak aan in de vorm van een plan met acties die door bedrijfsleven en overheid worden opgepakt. Dit jaar en volgend jaar wordt besteed aan de uitvoering ervan. Tevens ben ik bereid om in 2016 samen met het bedrijfsleven te verkennen of een nieuwe inventarisatieronde van knelpunten wenselijk is. Daarnaast bericht ik u over de voortgang in de uitvoering van de motie via de Voortgangsrapportage regeldruk, die de Minister twee keer per jaar aan de Kamer stuurt.
Actieplan
Bijgaand actieplan bevat de tussenresultaten van de maatwerkaanpak «regeldruk Agrofood» zoals die door mijn ministerie, in samenwerking met brancheorganisaties en ondernemers, is uitgevoerd1. Hiervoor zijn in het afgelopen jaar knelpunten verzameld en geanalyseerd en is het actieplan in overleg met de sector opgesteld om de knelpunten op te lossen.
Met dit actieplan wil ik bijdragen aan het merkbaar verminderen van regeldruk voor ondernemers in de agrofoodsector bij de uitvoering van beleid. Het aangrijpingspunt daarvoor zijn de lasten die ondernemers zelf ervaren en hebben ingediend bij het traject. De acties uit het actieplan worden samen met het bedrijfsleven uitgevoerd.
Hieronder geef ik u een overzicht van de totstandkoming van het actieplan.
Ondernemers in de agrofoodsector hebben 110 knelpunten ingebracht. Deze werden zowel individueel ingediend bij een speciaal hiervoor opengestelde emailpostbus als verzameld door brancheorganisaties via hun websites en lokale bijeenkomsten.
De volgende brancheorganisaties hebben knelpunten van hun leden ingediend: Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI), Koninklijke Algemeene Vereeniging voor Bloembollencultuur (KAVB), Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde (KNMvD), Land- en Tuinbouworganisatie (LTO) Nederland, Nederlandse Aardappel Organisatie (NAO), Nederlandse Melkveehouders Vakbond (NMV), Nederlandse Varkenshouders Vakbond (NVV), Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO), Brancheorganisatie van plantaardig uitgangsmateriaal (Plantum), Vereniging voor de Aardappelverwerkende Industrie (VAVI), Vereniging Nederlandse Cateringorganisaties (Veneca), Vereniging van Groothandelaren in Bloemkwekerijproducten (VGB) en de Vissersbond.
In 2014 zijn verschillende thematische platformbijeenkomsten met het bedrijfsleven gehouden om de 110 knelpunten nader te analyseren. De knelpunten die zijn geselecteerd gaan over de regeldruk die wordt ervaren bij de uitvoering van beleid. Nadere selectie en clustering leidden tot 29 knelpunten.
Het betreft knelpunten binnen de volgende thema’s: mest, gewasbescherming, dieren (gezondheid en welzijn), jaarlijkse opgave landbouw, milieu, internationale handel, bedrijfscontroles en topsectoren.
Er zijn reeds 6 knelpunten opgelost en van 17 punten is binnen een afzienbare periode een oplossing te verwachten. Voor de overige 6 punten is geen oplossing binnen korte tijd te verwachten omdat de (Europese) regelgeving geen (verdere) uitzonderingen toestaat. De 17 nog openstaande knelpunten worden in een gezamenlijke inspanning van het Ministerie van Economische Zaken en het bedrijfsleven opgelost. Hiervoor dient het gezamenlijke actieplan dat nu uitgevoerd gaat worden.
Uit het inventarisatietraject blijkt dat ondernemers geen wezenlijk verschil ervaren in de regeldruk die wordt veroorzaakt door het bedrijfsleven (bijvoorbeeld kwaliteitssystemen) of door de overheid. Ook het bedrijfsleven zelf heeft dus mogelijkheden om te voorkomen dat er onnodige regeldruk ontstaat. Daarnaast is het ondernemers niet altijd duidelijk dat regels hen ook «voordelen» kunnen bieden. Zo dragen de voorgeschreven regels voor kwaliteit en gezondheid van planten en dieren bij export bij aan de sterke exportpositie van het bedrijfsleven in de Agrofoodsectoren.
Tot slot
Met het gereed zijn van het actieplan start de fase van uitvoering van de maatregelen. De ambitie is om de resterende knelpunten in 2015–2016 te hebben opgelost. Ik bericht u over de voortgang in de uitvoering van de motie via de Voortgangsrapportage regeldruk, die de Minister twee keer per jaar aan de Kamer stuurt.
De Staatssecretaris van Economische Zaken, S.A.M. Dijksma
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-29515-360.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.