Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 16 januari 2017
Per brief van 11 november 2016 ontving ik van uw vaste commissie voor Financiën het
verzoek een reactie te geven op de petitie van AVROTROS Opgelicht inzake de invoering
van naam/bankrekeningnummer-controle bij banken.
De petitie roept op om te onderzoeken of naam/rekeningnummer-controle haalbaar is.
Volgens de vaste commissie pleiten de initiatiefnemers er daarnaast voor om banken
te wijzen op hun zorgplicht om klanten te beschermen tegen mensen die onder valse
voorwendselen hen geld afhandig willen maken.
De informatie en techniek om naam en rekeningnummer met elkaar in verband te brengen
en te filteren is beschikbaar. Het proces van naam-nummercontrole bij overboekingen
is evenwel complex. Banken houden in hun cliëntadministratiesystemen enkel de gegevens
van de eigen rekeninghouders bij en niet die van alle potentiële begunstigden. Mocht
sprake zijn van het invoeren van naam-nummercontrole, dan moeten banken toegang krijgen
tot cliëntdata van alle andere banken. Daarnaast is naam-nummercontrole foutgevoelig,
zelfs wanneer spellings- of tikfouten door het systeem worden herkend. Gevolg kan
zijn dat betalingen op basis van juist ingevoerde IBAN-rekeningnummers onterecht tegengehouden
worden.
Door uit te gaan van de juistheid van het door de klant opgegeven IBAN wordt bewerkstelligd
dat overboekingen zo snel mogelijk worden uitgevoerd. In eerste instantie is het aan
de opdrachtgever om te controleren of hij een juiste combinatie van naam en IBAN heeft
ingevoerd. Indien sprake is van een frauduleuze overboeking dan kan de gedupeerde
hiervan aangifte doen bij de politie en melding maken bij de bank.
Het is wenselijk dat banken zich inspannen voor hun klanten om onbedoelde overboekingen
te voorkomen. De Betaalvereniging brengt in kaart wat de aard en aantallen zijn van
overboekingen die naar een ander IBAN gaan dan de betaler bedoeld had en verwacht
de resultaten in januari 2017 met de Consumentenbond te kunnen bespreken. Frauduleuze
overboekingen zijn onderdeel van dit onderzoek. De Consumentenbond en de Betaalvereniging
zullen bezien hoe klanten beter kunnen worden bijgestaan bij het voorkomen van overboekingen
naar een onbedoelde persoon of naar een onbedoeld rekeningnummer c.q. het terughalen
daarvan. Ik zal uw Kamer daarover daarna informeren.
Ik heb regelmatig overleg met banken en instellingen om de financiële dienstverlening
te verbeteren. Het beperken van risico’s, zoals op het overboeken naar een onbedoeld
rekeningnummer, maakt hiervan deel uit. Consumenten moeten immers in vertrouwen transacties
kunnen verrichten.
De Minister van Financiën,
J.R.V.A. Dijsselbloem