29 502 Toekomstige ontwikkeling van de Nederlandse postsector

Nr. 81 LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN

Vastgesteld 10 februari 2012

De vaste commissie voor Economische Zaken, Landbouw en Innovatie1 heeft een aantal vragen voorgelegd aan de minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie inzake de opsplitsing van TNT Express, zoals gemeld in de media op 21 januari 2012 (De Telegraaf) en op 28 januari 2012 (Het Financieele Dagblad).

De minister heeft deze vragen beantwoord bij brief van 9 februari 2011. Vragen en antwoorden zijn hierna afgedrukt.

De voorzitter van de commissie, Van der Ham

De griffier van de commissie, Franke

1

Bent u op de hoogte van het bericht in de Telegraaf van 21 januari 2012 en het Financieele Dagblad van 28 januari 2012, dat de Centrale Ondernemingsraad van TNT Express grote zorgen heeft over de rol van de activistische aandeelhouders JANA en Alberta Investment Management Corporation (AIMCO) en de brandbrief die de vakbonden hierover naar het kabinet hebben gestuurd?

Ja.

2 en 3

Bent u het eens met de mening dat moet worden voorkomen dat de continuïteit van TNT Express en de werkgelegenheid op het spel komt te staan door hedgefunds gericht op winstmaximalisatie, zoals eerder bij bedrijven als PCM, Stork, Hema en ABN-Amro?

Bent u het eens met de stelling dat bij alle besluitvorming voldoende rekening moet worden gehouden met werknemersbelangen? Hoe wordt dit in deze situatie gegarandeerd? Is het gedrag van JANA en AIMCO te verenigen met de Nederlandse code of governance?

TNT Express is een privaat beursgenoteerd bedrijf. De verhoudingen tussen bestuurders, commissarissen en aandeelhouders worden geregeld in het Nederlandse ondernemingsrecht en in de Nederlandse corporate governance code. Aan het gehele stelsel van gedragsregels, voorschriften, rechten en plichten waar deze partijen rekening mee moeten houden ligt het Rijnlandse model, ofwel het stakeholdersmodel ten grondslag. De gedachte achter dit model is dat een onderneming een langetermijnsamenwerkingsverband is van diverse bij de vennootschap betrokken partijen. Tot deze partijen behoren werknemers, aandeelhouders en andere kapitaalverschaffers, toeleveranciers, afnemers en soms ook de overheid en maatschappelijke groeperingen. Het bestuur en de raad van commissarissen hebben een integrale verantwoordelijkheid voor de afweging van de belangen van deze betrokken partijen, waarbij het langetermijnbelang van de onderneming leidend is. De continuïteit van de onderneming is dus een onmisbaar aspect bij de besluitvorming door het bestuur en bij het toezicht op het bestuur. Dat geldt ook voor de belangen van werknemers, immers de belangen van alle betrokkenen moeten bij de besluitvorming worden afgewogen. Ik hecht grote waarde aan dit model. Ik ga er dan ook van uit dat het bestuur en toezicht van TNT Express alle belangen van betrokken partijen, ook die van de werknemers, zorgvuldig zal afwegen met daarbij de continuïteit van het bedrijf als leidraad.

De Nederlandse corporate governance code richt zich, zoals gezegd, ook tot aandeelhouders. Aandeelhouders horen zich volgens de code, ten opzichte van de vennootschap, haar organen en hun medeaandeelhouders, naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid te gedragen. Hieronder valt de bereidheid om een dialoog met de vennootschap en medeaandeelhouders aan te gaan. Zo bepaalt codebepaling IV.4.4 dat een aandeelhouder het agenderingsrecht slechts uitoefent nadat hij daarover in overleg is getreden met het bestuur. Wanneer aandeelhouders het voornemen hebben de agendering te verzoeken van een onderwerp dat kan leiden tot wijziging van de strategie van de vennootschap, bijvoorbeeld door de wens te hebben een onderdeel van de onderneming af te willen splitsen, wordt het bestuur in de gelegenheid gesteld een redelijke termijn in te roepen om hierop te reageren.

Op dit moment beschik ik niet over informatie die erop wijst dat de aandeelhouders van TNT Express de richtlijnen van de corporate governance code naast zich neer leggen.

In algemene zin kunnen werknemers onder andere via de Wet op de Ondernemingsraden invloed op de onderneming uitoefenen. Het handelen van bestuurders, commissarissen en aandeelhouders kan door de Ondernemingskamer worden getoetst. Zo kan een mogelijk onjuiste gang van zaken, of onjuist handelen van een partij, aan de kaak gesteld worden.

Zoals aangegeven dienen TNT Express en zijn aandeelhouders zich te bewegen binnen de grenzen die wet en code aan private bedrijven stellen. Vanzelfsprekend laat ik mij door betrokkenen goed informeren, om zo de ontwikkelingen op de voet te kunnen volgen. Ik zal daartoe waar nodig ook contact opnemen met betrokken partijen.

4 en 5

Zijn de intenties van JANA en AIMCO u bekend? Klopt het dat zij de onderneming in meerdere onderdelen willen splitsen en willen verkopen? Wat is uw mening hierover?

Hoe gaat u helpen voorkomen dat TNT Express wordt opgesplitst en in delen wordt doorverkocht, als dit nadelig is voor de continuïteit van het bedrijf en de werkgelegenheid in Nederland?

JANA en AIMCO hebben aangegeven niet tevreden te zijn met de huidige rendementen, maar hebben zich niet in het openbaar uitgesproken over eventuele voornemens omtrent de structuur van de onderneming. Ook TNT Express heeft nog niet bekendgemaakt op de hoogte te zijn van dergelijke intenties van deze beide aandeelhouders. Het is aan de betrokken partijen om met elkaar in overleg te treden. Zolang geen van de betrokken partijen zich heeft geuit over de voornemens is het prematuur om uit te gaan van de veronderstelling dat TNT Express zal worden opgesplitst en in delen zal worden doorverkocht. Zoals ik al in mijn beantwoording aangaf, ligt het stakeholdersmodel ten grondslag aan de regels van corporate governance in Nederland. Ik ga er dan ook van uit dat het bestuur en het toezicht van TNT Express de belangen van alle betrokkenen en de continuïteit van de onderneming ten grondslag leggen aan hun besluitvorming.


X Noot
1

Samenstelling:

Leden: Snijder-Hazelhoff, J.F. (VVD), Koopmans, G.P.J. (CDA), Ham, B. van der (D66), Voorzitter, Smeets, P.E. (PvdA), Samsom, D.M. (PvdA), Jansen, P.F.C. (SP), Ondervoorzitter, Jacobi, L. (PvdA), Koppejan, A.J. (CDA), Graus, D.J.G. (PVV), Gesthuizen, S.M.J.G. (SP), Ouwehand, E. (PvdD), Wiegman-van Meppelen Scheppink, E.E. (CU), Tongeren, L. van (GL), Ziengs, E. (VVD), Braakhuis, B.A.M. (GL), Gerbrands, K. (PVV), Lodders, W.J.H. (VVD), Vliet, R.A. van (PVV), Dijkgraaf, E. (SGP), Schaart, A.H.M. (VVD), Verhoeven, K. (D66), Werf, M.C.I. van der (CDA) en Hilkens, M. (PvdA).

Plv. leden: Elias, T.M.Ch. (VVD), Blanksma-van den Heuvel, P.J.M.G. (CDA), Koolmees, W. (D66), Dikkers, S.W. (PvdA), Dekken, T.R. van (PvdA), Irrgang, E. (SP), Groot, V.A. (PvdA), Holtackers, M.P.M. (CDA), Dijck, A.P.C. van (PVV), Gerven, H.P.J. van (SP), Hazekamp, A.A.H. (PvdD), Schouten, C.J. (CU), Gent, W. van (GL), Leegte, R.W. (VVD), Grashoff, H.J. (GL), Mos, R. de (PVV), Taverne, J. (VVD), Bemmel, J.J.G. van (PVV), Staaij, C.G. van der (SGP), Houwers, J. (VVD), Veldhoven, S. van (D66), Ormel, H.J. (CDA) en Jadnanansing, T.M. (PvdA).

Naar boven