Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 16 december 2019
In het Regeerakkoord (Bijlage bij Kamerstuk 34 700, nr. 34) is opgenomen dat de verlichting op de snelweg ’s avonds en ’s nachts weer wordt
ingeschakeld op trajecten waar het de verkeersveiligheid verhoogt. Afgelopen zomer
heb ik uw Kamer geïnformeerd over de invulling van deze afspraak en het proces dat
ik hierbij doorloop. In deze brief informeer ik u over de eerste tranche wegtrajecten
waar de verlichting weer aanblijft tussen 23 en 5 uur. Ook schets ik u het vervolgproces
voor de overige wegtrajecten.
Resultaten quick scans
Zoals ik al schetste in mijn brief van afgelopen zomer1, verbiedt de Wet Natuurbescherming activiteiten die leiden tot het opzettelijk verstoren
van beschermde diersoorten en/of het beschadigen van voortplantingsplaatsen- of rustplaatsen van deze soorten. Het (weer) aanzetten van verlichting zou kunnen
leiden tot een dergelijke verstoring.
De afgelopen maanden heeft Rijkswaterstaat quickscans laten uitvoeren langs de 550
kilometer snelweg waar de verlichting op dit moment ’s nachts tussen 23 uur en 5 uur
uitgaat; ecologen hebben onderzocht waar zogenoemde aandachtsgebieden van beschermde
soorten zijn, die een potentieel knelpunt opleveren als de verlichting weer aangaat.
Na afronding van de quickscans heeft Rijkswaterstaat de trajecten zonder knelpunt
ook technisch en verkeerskundig beoordeeld. De technische beoordelingen gingen over
de vraag hoe de verlichting lokaal geschakeld kan worden. Er kan namelijk niet per
lamp geschakeld worden, maar alleen per groep lampen. Bij de verkeerskundige beoordelingen
is o.a. gekeken naar de risico’s van licht-donker overgangen (en vice versa) en van
wisselende aan/uit-situaties op een langer traject.
De quickscans zijn inmiddels uitgevoerd, alsmede de technische en verkeerskundige
beoordelingen. Het resultaat is dat nu langs ca. 80 van de 550 km de verlichting weer
is ingeschakeld, waaronder een deel van de A9 bij knooppunt Badhoevedorp en vanaf
knooppunt Oudenrijn delen van de A2 en A12.
Omdat Rijkswaterstaat uiterlijk in 2030 energieneutraal wil zijn, zal vanaf nu en
waar mogelijk de verlichting bij nieuwbouw- en reconstructieprojecten ‘s nachts ingeschakeld
worden in gedimde stand. Ook zal bij deze projecten LED-verlichting worden aangebracht.
Daarmee wil ik op een gebalanceerde manier bijdragen aan de verkeersveiligheid, de
beleving ervan en de energieneutraliteit van de RWS-netwerken.
Vervolgproces overige wegtrajecten
Voor de locaties waar een potentieel knelpunt niet valt uit sluiten (de resterende
470 kilometer), dient aanvullend veldonderzoek gedaan te worden. In het voorjaar van
2020 kan ik u meer duidelijkheid geven over de planning.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga