Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2014-2015 | 29398 nr. 463 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2014-2015 | 29398 nr. 463 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 30 april 2015
Hierbij informeer ik u over het aantal verkeersdoden in 2014. Het aantal doden in het verkeer is 570, gelijk aan het aantal doden in 2013. Het voorgaande jaar was een flinke daling van 650 verkeersdoden in 2012 naar 570 verkeersdoden in 2013. Met het huidige aantal blijven we nog steeds op koers richting de doelstelling van maximaal 500 verkeersdoden in 2020.
Bijgaand treft u aanvullende informatie met verdelingen naar leeftijdsklassen, vervoerswijzen, wegbeheerder en maximum snelheid van de weg voor de periode 2009–2014.
Vervolgstappen
Voor de zomer ontvangt u van mij – zoals toegezegd – een reactie op het rapport van SWOV over het Opschakelen naar meer Verkeersveiligheid waarin ik ook zal ingaan op de door SWOV genoemde aanvullende maatregelen.
In het najaar maak ik het aantal ernstig verkeersgewonden over 2014 bekend. Hiervoor heb ik de ziekenhuisgegevens nodig, die in het najaar beschikbaar komen. In het najaar verwacht ik ook de resultaten van de vierjaarlijkse toets van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid die SWOV uitvoert («de verkenning») waarin SWOV prognoses levert van het aantal verkeersdoden en ernstig verkeersgewonden in 2020 en 2030 bij uitvoering van het voorgenomen verkeersveiligheidsbeleid.
De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus
Leeftijdsklasse |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
---|---|---|---|---|---|---|
0–4 |
2 |
4 |
5 |
6 |
2 |
3 |
5–11 |
8 |
7 |
5 |
8 |
3 |
9 |
12–15 |
17 |
9 |
17 |
14 |
6 |
9 |
16–17 |
23 |
18 |
11 |
12 |
12 |
15 |
18–24 |
128 |
98 |
89 |
81 |
83 |
68 |
25–29 |
49 |
42 |
36 |
39 |
47 |
41 |
30–39 |
83 |
69 |
58 |
64 |
38 |
42 |
40–49 |
69 |
78 |
73 |
77 |
56 |
58 |
50–59 |
68 |
72 |
67 |
70 |
68 |
57 |
60–64 |
37 |
34 |
31 |
35 |
25 |
25 |
65–79 |
129 |
115 |
143 |
149 |
129 |
140 |
80+ |
107 |
94 |
126 |
95 |
101 |
103 |
Totaal |
720 |
640 |
661 |
650 |
570 |
570 |
Bron CBS
Vervoerswijze |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
---|---|---|---|---|---|---|
Personenauto |
296 |
246 |
231 |
232 |
193 |
187 |
w.v. 18–24 jaar |
79 |
57 |
52 |
54 |
54 |
44 |
Fiets |
185 |
162 |
200 |
200 |
184 |
185 |
w.v. 65+ |
104 |
93 |
128 |
128 |
113 |
107 |
Voetganger |
68 |
72 |
74 |
68 |
56 |
49 |
w.v. 65+ |
28 |
29 |
36 |
28 |
29 |
21 |
Motor/scooter |
70 |
63 |
52 |
54 |
29 |
55 |
Bromfiets & snorfiets |
52 |
39 |
43 |
44 |
48 |
43 |
w.v. 16–17 jaar |
12 |
7 |
4 |
2 |
5 |
8 |
Brommobiel |
3 |
4 |
2 |
6 |
5 |
4 |
Gemotoriseerd invalidenvoertuig |
12 |
19 |
29 |
23 |
32 |
27 |
w.v. 65+ |
10 |
13 |
25 |
20 |
30 |
26 |
Bestelauto |
24 |
22 |
18 |
12 |
15 |
8 |
Overig en onbekend |
6 |
7 |
8 |
3 |
1 |
5 |
Vrachtauto |
4 |
5 |
4 |
7 |
7 |
7 |
Bus |
0 |
1 |
0 |
1 |
0 |
0 |
Totaal |
720 |
640 |
661 |
650 |
570 |
570 |
Bron CBS
Grafiek 1. Ontwikkeling verkeersdoden in relatie tot de doelstelling
Wegbeheerder (geregistreerde aantallen)1 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
---|---|---|---|---|---|---|
Rijk |
16% |
15% |
12% |
16% |
12% |
13% |
Provincies |
24% |
25% |
22% |
21% |
21% |
22% |
Gemeenten |
57% |
56% |
63% |
60% |
64% |
62% |
Waterschappen |
3% |
4% |
3% |
3% |
2% |
3% |
Totaal |
100% |
100% |
100% |
100% |
100% |
100% |
Bron RWS-WVL
Bij de verdeling naar wegbeheerder en maximum snelheid van de weg is het totaal aan verkeersdoden lager dan bij de verdeling naar leeftijd en vervoerwijzen. Oorzaak hiervan is dat voor de cijfers naar wegbeheerder en maximum snelheid van de weg gebruik wordt gemaakt van de politieregistratie, terwijl voor de cijfers naar leeftijd en vervoerwijze gebruikt wordt gemaakt van de werkelijke omvang verkeersdoden.
Wegbeheerder (geregistreerde aantallen) |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
---|---|---|---|---|---|---|
Rijk |
103 |
81 |
67 |
90 |
58 |
63 |
Provincie |
152 |
134 |
119 |
120 |
100 |
103 |
gemeente |
366 |
303 |
346 |
335 |
306 |
295 |
Waterschappen |
22 |
19 |
14 |
15 |
11 |
14 |
Overige instanties |
1 |
0 |
0 |
2 |
1 |
2 |
Totaal |
644 |
537 |
546 |
562 |
476 |
477 |
Bron RWS-WVL
Maximum snelheid weg (geregistreerde aantallen) |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
---|---|---|---|---|---|---|
15 km |
2 |
2 |
5 |
0 |
3 |
1 |
30 km |
30 |
32 |
25 |
35 |
46 |
26 |
50 km |
196 |
162 |
200 |
174 |
151 |
125 |
60 km |
82 |
56 |
53 |
87 |
70 |
75 |
70 km |
20 |
15 |
17 |
18 |
3 |
9 |
80 km |
216 |
174 |
166 |
162 |
123 |
111 |
90 km |
3 |
4 |
0 |
1 |
2 |
0 |
100 km |
35 |
31 |
14 |
27 |
24 |
21 |
120 km |
48 |
33 |
28 |
39 |
23 |
26 |
130 km |
1 |
2 |
12 |
10 |
||
Onbekend |
12 |
28 |
37 |
17 |
19 |
73 |
Totaal |
644 |
537 |
546 |
562 |
476 |
477 |
Bron RWS-WVL
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-29398-463.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.