Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 21 mei 2014
Zoals toegezegd tijdens het mondelinge vragenuur van afgelopen dinsdag 13 mei jl.
over berichten in de media over «Geen alcoholslot voor beroepschauffeurs» (Handelingen
II 2013/14, nr. 81, mondelinge vragen van het lid De Rouwe over het bericht «Geen
alcoholslot voor beroepschauffeurs») stuur ik u de informatie over het alcoholslot voor beroepschauffeurs toe.
In mijn brief van 28 januari jl. heb ik uw Kamer geschreven dat ik naar aanleiding
van uitspraken van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (de Afdeling)
voornemens ben om een startonderbreker voor vrachtwagens en bussen deel te laten uitmaken
van het alcoholslotprogramma (Kamerstuk 29 398, nr. 393). De Afdeling heeft namelijk geoordeeld dat voor die chauffeurs die voor hun inkomen
afhankelijk zijn van hun rijbewijs het alcoholslotprogramma (ASP) een strafmaatregel
(»criminal charge») is, vanwege de lange duur van de ongeldigheid van het C rijbewijs.
Het gevolg van de uitspraak van de Afdeling is dat het ondoenlijk is geworden om aan
deze beroepschauffeurs het huidige alcoholslotprogramma (dus de combinatie van ASP
in personenauto met het verbod om een vrachtauto of bus te besturen) op te leggen.
Dat vergt een wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994). Ik heb in genoemde
brief ook aangegeven dat ik dat wetsvoorstel voor de zomer 2014 aan de Raad van State
zal aanbieden.
Met de bovenbedoelde wijziging van de WVW 1994 wordt bovengenoemd probleem definitief
opgelost. Tot dat deze definitieve oplossing van kracht wordt, moest er, binnen de
grenzen van de wet en met inachtneming van de uitspraak van de afdeling, een oplossing
komen voor de houders van een rijbewijs C of D die van dat rijbewijs afhankelijk zijn
voor hun inkomen en die tot voor kort het alcoholslotprogramma opgelegd kregen. Eveneens
is het noodzakelijk een voorziening te treffen voor houders van een rijbewijs BE.
Zij kunnen immers voor hun beroep ook afhankelijk zijn van het besturen van een grote
aanhangwagen achter een personenauto.
De enige oplossing die mogelijk bleek voor houders van het rijbewijs C/D, was om voor
deze chauffeurs terug te grijpen op het systeem dat voor de invoering van het alcoholslotprogramma
bestond. Dit betekent dat aan deze chauffeurs een educatieve maatregel alcohol en
verkeer (ema) zal worden opgelegd, tenzij de betrokkene al eerder te maken heeft gehad
met een educatieve maatregel. In dat geval zal hem een onderzoek naar de geschiktheid
worden opgelegd. Als uit dat onderzoek blijkt dat hij ongeschikt is, wordt zijn rijbewijs
ongeldig verklaard. Ik heb deze oplossing inmiddels gerealiseerd door een wijziging
van de Regeling maatregelen rijvaardigheid en geschiktheid 2011, welke met ingang
van 24 april jl. in werking is getreden.
Ik ben me ervan bewust dat dit niet een ideale oplossing is. Maar voor elke andere
tussentijdse oplossing bleek ook een wetswijziging noodzakelijk te zijn.
Dat betekent dat aan een beperkte groep chauffeurs van vrachtwagens en bussen, namelijk
die chauffeurs die aantoonbaar van dat rijbewijs afhankelijk zijn voor hun inkomen
deze tijdelijke maatregelen gaan gelden. Kunnen zij de afhankelijkheid van het rijbewijs
voor het inkomen niet aantonen, dan volgt oplegging van het ASP. Het gaat het om 56 chauffeurs
sinds 1 augustus 2013, de gevallen waar het CBR nog geen besluit had genomen.
Deze tussenoplossing maakt het mogelijk dat het OM strafrechtelijk kan blijven vervolgen.
De definitieve oplossing vergt een wijziging van de WVW 1994. Ik heb alles op alles
gezet om deze wijziging, alsmede de benodigde aanpassingen van de onderliggende regelgeving,
snel in procedure te brengen, respectievelijk op te stellen. De uitvoeringsinstanties
CBR, RDW, OM en politie hebben mij toegezegd hieraan prioriteit te geven. Zij zullen
alles op alles zetten om de nieuwe regeling vóór 1 januari 2016 in werking te laten
treden. Ik reken ook op de medewerking van Uw Kamer om gezamenlijk te bewerkstelligen
dat de wijziging eerder dan de aanvankelijk voorziene datum van 1 januari 2016 in
werking kan treden.
Ten slotte heb ik een voorstel tot wijziging van de Regeling Rijgeschiktheid (amvb)
voorbereid voor chauffeurs met aanhangwagens met een toegestane maximum massa van
meer dan 750 kg het BE rijbewijs. Deze chauffeurs krijgen in aanvulling op het rijbewijs B
met de voor het alcoholslotprogramma vastgestelde codering hun bevoegdheid voor BE
terug. Zij kunnen derhalve het BE rijbewijs terug krijgen na inbouw van het alcoholslot
in hun personenauto. Dit vereist een wijziging van het Reglement rijbewijzen. Het
voorstel daartoe wordt uw Kamer binnenkort aangeboden in het kader van de voorhangprocedure.
De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus