Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 22 januari 2013
Hierbij kom ik tegemoet aan mijn toezegging uw Kamer te informeren over de verruiming
van het inhaalverbod voor vrachtwagens en de snelheidsverhoging voor vrachtverkeer
zoals besproken in het AO Verkeersveiligheid van september 2011 (Kamerstuk 29 398, nr. 287).
Inhaalverbod vrachtverkeer
Ik heb aangegeven dat ik positief sta tegenover een verruiming van het inhaalverbod
op delen van het wegennet, daar waar dit een meerwaarde heeft, maar dat ik geen voorstander
ben van een algeheel inhaalverbod.
Bij het instellen van het inhaalverbod vrachtwagens in 2003 was het doel om de doorstroming
te vergroten. Dit is nog steeds het geval.
Het inhaalverbod vrachtwagens functioneert goed, maar door de groei van het vrachtverkeer
en wegverbredingen is een actualisatie gewenst.
Ik heb de mogelijkheden onderzocht voor een verruiming van het inhaalverbod, waarbij
ik zowel gekeken heb naar het effect op de doorstroming als naar de kans op colonnevorming.
Gebleken is dat bij wegen met meer dan 2 rijstroken een inhaalverbod geen positief
effect heeft op de doorstroming. Bij de kans op colonnevorming heeft een inhaalverbod
zelfs een negatief effect op de verkeersveiligheid.
Ik zal met betrekking tot het inhaalverbod in 2013/2014 gefaseerd toewerken naar het
volgende beeld:
-
– op ca. 45% van de wegen met 2 rijstroken per richting geldt in de huidige situatie
een inhaalverbod vrachtverkeer. Dat blijft in de toekomstige situatie ook het geval.
Wel zal deels op andere trajecten een inhaalverbod gaan gelden. Daarnaast zal er een
verschuiving in de tijdvensters opgetreden: op meer trajecten geldt het inhaalverbod
voor de dagperiode (06–19 uur) in plaats van de spitsperiode (06–10 uur en 15–19 uur).
Dit vanwege de toename in het vrachtverkeer en doordat het tussen de spitsperioden
drukker is geworden.
-
– op ca 300 km van de wegen heeft een verbreding naar 3 rijstroken plaatsgevonden. Daar
wordt geen inhaalverbod meer toegepast. Op andere wegen met twee rijstroken per richting
is het drukker geworden zodat daar een inhaalverbod wordt toegepast.
-
– Op ca. 200 km spitsstrook gaat een inhaalverbod gelden tijdens de openingstijden van
de spitsstrook.
-
– Op trajecten langer dan 30 km worden zogenaamde «inhaalvakken» gerealiseerd, zodat
de vrachtwagens daar kunnen inhalen. Dit in verband met het attentieniveau van de
vrachtwagenchauffeurs.
Maximum snelheid
In Europees verband is afgesproken dat door middel van snelheidsbegrenzers de vrachtwagens
niet harder kunnen rijden dan 90 km/u. Alle vrachtwagens beschikken over deze verplichte
snelheidsbegrenzer, deze is afgesteld op 89 km/u.
Een verhoging van de maximum snelheid is geen zinvolle maatregel omdat de vrachtwagens
niet harder kunnen rijden dan ze nu doen.
Onder vrachtwagenchauffeurs wordt een te lage maximum snelheid zelden als probleem
genoemd.
Alles overziend kom ik tot het besluit om de huidige maximum snelheid voor het vrachtverkeer
niet te wijzigen.
De minister van Infrastructuur en Milieu,
M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus