29 398 Maatregelen verkeersveiligheid

Nr. 327 BRIEF VAN DE MINISTER VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 8 juni 2012

Tijdens het Algemeen Overleg van 15 maart jl. over Verkeersveiligheid (Kamerstuk 29 398, nr. 321) heb ik toegezegd uw Kamer nader te informeren over: de nazorg voor verkeersslachtoffers en de pilot met het cameratoezicht op parkeerplaatsen langs de snelwegen, Secure Lane. Met deze brief doe ik deze toezeggingen gestand.

Ik maak daarnaast van de gelegenheid gebruik om in te gaan op de stand van zaken van twee andere toezeggingen die tijdens het AO van 15 maart jl. zijn gedaan over de mogelijke verscherping van de aanpak van veelplegers in het verkeer en informatie over de handhaving van verkeersregels binnen de bebouwde kom.

Nazorg van verkeersslachtoffers

Het Kamerlid de Rouwe heeft mij gevraagd om nog eens aan te geven welke initiatieven de overheid neemt ten aanzien van de nazorg van verkeersslachtoffers. Ik vind de nazorg van verkeersslachtoffers een zeer belangrijk punt, vandaar ook dat er vanuit de overheid verschillende initiatieven worden ontplooid om de positie van verkeersslachtoffers te verbeteren en dat initiatieven vanuit diverse belangenorganisaties door het ministerie worden ondersteund.

Slachtofferhulp Nederland (SHN) biedt gratis praktische, juridische en sociaal-emotionele ondersteuning aan slachtoffers van een misdrijf, verkeersongeluk of calamiteit. In 2011 kreeg SHN 193 893 aanmeldingen, waarvan ruim 25 000 verkeersslachtoffers. Het gaat daarbij zowel om slachtoffers van een verkeersongeval als slachtoffers van een verkeersmisdrijf. Een expliciet onderscheid tussen deze categorieën is op basis van de registratie van SHN moeilijk te maken. Geschat wordt dat het in de helft van de gevallen om verkeersongevallen gaat, dus in ruim 12 000 zaken.

Met de Minister van Infrastructuur en Milieu is afgesproken dat de subsidiering van SHN loopt via mijn ministerie. De Minister van I&M levert een bijdrage aan deze subsidie ten behoeve van de zorg aan slachtoffers van een verkeersongeval. In 2012 is die bijdrage 225 000 euro. SHN biedt slachtoffers van een verkeersongeval psychosociale en praktische ondersteuning. Wanneer er sprake is van letselschade verwijst SHN naar een rechtshulpverlener die over het Keurmerk Letselschade beschikt.

Daarnaast is hier de verbeterde wetgeving voor slachtoffers van belang. Met de wet Versterking Positie van het Slachtoffer die vorig jaar van kracht is geworden, is een aantal rechten van het slachtoffer in het strafproces verankerd. Zo is de informatiepositie verbeterd en zijn de mogelijkheden voor schadeverhaal verruimd. Dat geldt uiteraard ook voor de positie van slachtoffers van verkeersmisdrijven.

Onderdeel van de wet Versterking Positie van het Slachtoffer is ook de verplichting voor de politie om, als het slachtoffer daarom vraagt, het slachtoffer te informeren op het moment dat er wordt afgezien van opsporing of het inzenden van een proces-verbaal tegen de verdachte. In het verleden kon het bijvoorbeeld gebeuren dat een zaak werd geseponeerd zonder dat het slachtoffer of de nabestaande daar altijd over werd geïnformeerd. Vanaf 1 januari 2011 is de wetgeving hierover echter aangepast. Het sturen van een bericht van sepot aan een slachtoffer van een strafbaar feit is nu gebruikelijk. Dit is een wezenlijke verbetering in de nazorg, omdat het slachtoffer of de nabestaande adequaat wordt geïnformeerd over het afzien van opsporing of het inzenden van een proces-verbaal tegen de verdachte en de gelegenheid heeft tegen dit sepot bezwaar aan te tekenen.

Bovendien hebben prof. mr. Pieter van Vollenhoven en de Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie op 15 mei jl. de SlachtofferWijzer officieel in gebruik genomen. Deze online wegwijzer verwijst slachtoffers van bijvoorbeeld (seksueel) geweld, diefstal of een verkeersongeval door naar relevante hulp. Slachtoffers kunnen de SlachtofferWijzer eenvoudig, anoniem en op ieder moment raadplegen. De wijzer biedt hulp bij het zoeken naar antwoorden op de hulpvragen en verwijst door naar bijvoorbeeld maatschappelijk werk, een psycholoog of advocaat. Ook andere betrokkenen kunnen er terecht, zoals partners, familieleden of hulpverleners. De SlachtofferWijzer kan worden geraadpleegd via de website www.slachtofferwijzer.nl en een mobiele app. De SlachtofferWijzer is een initiatief van het Fonds Slachtofferhulp. Het ministerie van Veiligheid en Justitie heeft de ontwikkeling van de SlachtofferWijzer ondersteund.

Secure Lane

In reactie op de vraag van Kamerlid De Jong over de stand van zaken ten aanzien van de pilot Secure Lane kan ik u het volgende berichten.

De pilot Secure Lane is in 2009 gestart. De pilot maakt onderdeel uit van het convenant aanpak criminaliteit transportsector, een samenwerking tussen 11 publieke en private partijen. Secure Lane is een cameratoezichtssysteem op vrachtwagen parkeerplaatsen, bedrijventerreinen en verzorgingsplaatsen langs de autosnelwegen dat is aangesloten op het politienetwerk. Door de toepassing van slim cameratoezicht is de criminaliteit op de aangesloten parkeerplaatsen langs de snelwegen A67, A58, A16 teruggedrongen. Het aantal zeilsnijdingen van vrachtvervoer op de parkeerplaatsen langs deze snelwegen is tot een minimum gereduceerd; het aantal incidenten is op jaarbasis teruggelopen van 74 naar slechts 4.

Tegelijkertijd is in de pilot geconstateerd dat het succes van Secure Lane voor zogenoemde «side-effects» heeft gezorgd:

  • criminelen die het voorzien hebben op ladingdiefstal zijn uitgeweken naar andere plekken op hoofd- of onderliggende wegennet;

  • de verzorgingsplaatsen hebben een beperkte capaciteit, het succes van Secure Lane legt een grote claim op deze beperkte capaciteit;

  • veilige gratis parkeerplaatsen op het hoofdwegennet kunnen leiden tot marktderving bij private parkeerterreinhouders op het onderliggende wegennet.

De afgelopen periode heeft er intensief overleg plaatsgevonden over de follow-up van de pilot tussen de betrokken ministeries van Infrastructuur en Milieu, Veiligheid en Justitie en de stichting Secure Lane over het realiseren van een meer structurele oplossing voor ladingdiefstal en andere vormen van transportcriminaliteit. Transportcriminaliteit is namelijk een serieus probleem dat we stevig moeten aanpakken.

In de stichting Secure Lane zijn onder meer transporteurs, de verladers, de verzekeraars en benzinestation- en wegrestauranthouders vertegenwoordigd. Dit overleg met de stichting Secure Lane heeft geresulteerd in een transitiemodel Secure Lane dat op 23 mei jl. is gepresenteerd in het Nationaal Platform Criminaliteitsbeheersing.

Het doel van het transitiemodel is het borgen van voldoende, veilige, parkeerplaatsen langs (inter-)nationale transportcorridors. Om op deze plekken aan de behoefte van veilige parkeerplaatsen te voldoen, wordt een beroep gedaan op beveiligde truckparkings op het onderliggende wegennet die in beginsel privaat gefinancierd worden. Daarbij wordt onderzocht op welke wijze de vrachtwagens daadwerkelijk van de private truckparkings gebruik gaan maken. Er zal onder meer onderzoek gedaan worden naar de mogelijkheden om een lange verblijfsduur op verzorgingsplaatsen op het hoofdwegennet te beperken. De opsporing en vervolging van de criminaliteit op het wegennet en de verzorgingsplaatsen en de handhaving van de verkeersveiligheid rekening ik tot mijn verantwoordelijkheid. Mijn ambtgenoot van Infrastructuur en Milieu zal zorg dragen voor het plaatsen van bewegwijzering op het hoofdwegennet naar gecertificeerde parkeerplaatsen voor vrachtauto’s op het onderliggende wegennetwerk. Dit zal bijdragen aan de ontwikkeling en exploitatiemogelijkheden van particuliere beveiligde truckparkings.

Het belang van veilige verzorgingsplaatsen wordt ook internationaal in diverse gremia onder de aandacht gebracht zodat er in de toekomst veilige transportcorridors kunnen ontstaan in Europa. Uw Kamer zal in het kader van het Actieplan Criminaliteit tegen Bedrijven principio 2013 geïnformeerd worden over de voortgang van het transitiemodel.

Stand van zaken lopende toezeggingen

In het AO van 15 maart heb ik met uw Kamer gesproken over de aanpak van de notoire verkeersovertreder. Ik heb toen toegezegd te kijken hoe er meer zicht kan worden gekregen op deze groep. Ik onderzoek op dit moment met de politie en het OM welke mogelijkheden er zijn om hen uit de anonimiteit te halen, bijvoorbeeld door de inzet van de wijkagent. Er zijn binnen een aantal regiokorpsen kleinschalige initiatieven die zich richten op de aanpak van de veelpleger in het verkeer. De «best practises» van deze initiatieven zijn bij elkaar gebracht en worden nu geanalyseerd. Daarnaast worden de juridische mogelijkheden ten aanzien van bijvoorbeeld de privacywetgeving in kaart gebracht.

Zoals ik uw Kamer heb toegezegd wordt u hierover medio 2012 nader geïnformeerd.

In hetzelfde AO heb ik met u gesproken over de handhaving in de bebouwde kom. Doordat we sinds 1 januari van dit jaar een aantal specifieke verhogingen hebben geïntroduceerd is er meer zicht ontstaan op het aantal snelheidsovertredingen in de 30 kilometerzones. Ik heb toegezegd de resultaten van de eerste 6 maanden van dit jaar aan uw Kamer te doen toekomen, waarbij tevens de verhouding tussen binnen en buiten de bebouwde kom zal worden betrokken.

Zodra deze cijfers binnen zijn zal ik uw Kamer nader informeren. Mijn streven is dit nog voor het zomerreces te doen.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

De minister van Veiligheid en Justitie, I. W. Opstelten

Naar boven