29 398 Maatregelen verkeersveiligheid

Nr. 263 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 7 februari 2011

Hiermee beantwoord ik de vragen over het spitsalarm van de ANWB die gesteld zijn door de vaste kamer commissie voor Infrastructuur en Milieu in haar procedurevergadering van 15 december jl. (2010Z19462/2010D51645). In deze brief zal ik ingaan op de achtergrond van het verkeeralarm welke door de overheid wordt afgegeven en welke initiatieven zijn ondernomen om te komen tot het afgeven van één alarmbericht voor het verkeer wanneer verkeersveiligheid in het geding komt of grote congestie dreigt.

Naar aanleiding van de zeer grote verkeerschaos als gevolg van hevige sneeuwval op 25 november 2005 is het initiatief genomen om parallel aan het weeralarm ook een verkeeralarm te ontwikkelen. In de loop van 2006 is het verkeeralarm in samenhang met het weeralarm door de toenmalige Minister van V&W mevr. Peijs gepresenteerd. Op 18 januari 2007 is het eerste verkeeralarm afgegeven op basis van een zeer zware storm die over Nederland trok waardoor vele wegen geblokkeerd werden door omgewaaide vrachtwagens. Dit verkeeralarm heeft destijds goed gefunctioneerd en werd goed ontvangen.

Na het eerste verkeeralarm op 18 januari 2007 is het alarm nog tweemaal uitgegeven op 20 december 2009 en 17 december 2010.

Op 23 november 2008 heeft de ANWB voor het eerst een spitsalarm afgegeven vanwege de in de ochtendspits van 24 november verwachte sneeuwval. Naar aanleiding van dit eerste spitsalarm is op 8 december 2008 een gesprek geweest tussen Rijkswaterstaat en de ANWB waarin is afgesproken dat de criteria voor het afgeven van een verkeeralarm nader worden bekeken.

Gedurende 2009 zijn met alle service providers regelmatig gesprekken gevoerd over de protocollen van het verkeeralarm wat in juli 2009 tot een definitief protocol heeft geleid.

De ANWB heeft altijd het standpunt ingenomen dat zij zich het recht voorbehoudt om haar leden te waarschuwen voor ernstige files door een spitsalarm af te kondigen. Wel is afgesproken dat voorafgaand aan het afgeven van een spitsalarm overleg met het KNMI plaatsvindt en Rijkswaterstaat wordt geïnformeerd.

De frequentie en de wijze waarop de ANWB haar leden informeert is niet mijn verantwoordelijkheid.

Aangezien ik veel waarde hecht aan één systeem voor het waarschuwen van de weggebruikers voor gevaar en ernstige filevorming heb ik de Directeur-Generaal van Rijkswaterstaat gevraagd om op korte termijn met de hoofddirecteur van de ANWB in overleg te treden om te komen tot een oplossing.

Over de uitkomst van dit gesprek en mogelijke nadere vervolgstappen zal ik u op de hoogte brengen.

De minister van Infrastructuur en Milieu,

M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

Naar boven