29 398 Maatregelen verkeersveiligheid

Nr. 241 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 1 november 2010

Het extra beschermen van kwetsbare verkeersdeelnemers (waaronder de motorrijder) is één van de uitgangspunten van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid. Ik heb u tijdens het Algemeen Overleg van 12 februari 2009 toegezegd om specifiek voor de motor met een actieplan ter verbetering van de verkeersveiligheid van motorrijders te komen. Ik stuur u bijgaand graag het actieplan toe.1 Dit actieplan is tot stand gekomen in goed overleg met de leden van het Motorplatform: ANWB, BOVAG, CBR, FEHAC, KLPD, KNMV, LOOT, MAG, MON, Politieacademie, RAI Vereniging, RDW, ROVG, SWOV en VVN. Ik ben de leden van het Motorplatform zeer erkentelijk voor hun adviezen.

Het aantal motoren en motorscooters in Nederland is de laatste 15 jaar met gemiddeld 5% per jaar gestegen. Motoren hebben een natuurlijke plaats in het vervoerssysteem en hebben een aantal voordelen ten opzichte van een aantal andere modaliteiten: ze belasten het milieu in beperkte mate en kunnen een rol spelen bij het terugdringen van files en parkeerproblemen in de binnenstad.

Er zijn echter niet alleen maar voordelen aan het gebruik van de motor. Bijna 1 op de 10 verkeersdoden van het afgelopen jaar was een motorrijder, namelijk 70 van de 720 verkeersdoden. Het risico om te overlijden tijdens het motorrijden is per kilometer bijna 25 keer zo hoog als dat voor automobilisten. Belangrijke oorzaken van motorfietsongevallen zijn voorrangsfouten (naar verhouding vaak omdat een automobilist de motor niet heeft opgemerkt) en het verlies van de macht over het stuur door de motorrijder. Ik vind dat onacceptabel en wil het ongevalsrisico per kilometer voor motorrijders verkleinen en zo zorgen voor minder slachtoffers onder motorrijders.

Het bijgevoegde actieplan bevat maatregelen op het gebied van gedrag, voertuig en infrastructuur die zijn gericht op het voorkómen van bovengenoemde ongevalsoorzaken. Zo zal ik onder andere aanvullende rij-opleidingen laten ontwikkelen die de voertuigbeheersing en risico-perceptie van motorrijders verder verhogen en zal ik automobilisten gaan voorlichten over het rekening houden met motorrijders, specifiek bij het verlenen van voorrang en bij het rijden in de file (de filegedragscode).

Ik wil bekijken in hoeverre de (slechte) zichtbaarheid van de motorrijder een rol speelt bij ongevallen en zal de CROW vragen om de richtlijnen nog beter af te stemmen op het gebruik door motorrijders. Het volledige palet aan maatregelen vindt u in het actieplan. Deze maatregelen zullen in de komende twee jaar (dus in 2011 en 2012) worden uitgevoerd.

Dit ambitieuze actieplan blijft binnen de uitgangspunten van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid: de maatregelen zijn proportioneel en effectief. Verschillende belangenorganisatie hebben al aangegeven zelf een rol te willen spelen bij het uitvoeren van bepaalde maatregelen. Ik stel dit zeer op prijs; verkeersveiligheid was, is en blijft een verantwoordelijkheid van iedereen.

De minister van Infrastructuur en Milieu,

M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven