29 385 Aanleg en de aanpassing van hoofdinfrastructuur

Nr. 74 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 14 november 2012

Binnenkort zal ik het Wegaanpassingsbesluit A28 Utrecht Amersfoort (WAB A28) nemen. Dit is het laatste te nemen besluit van de spoedaanpak. Hiermee is de in 2007 gestarte Spoedaanpak bijna afgerond. Dit traject komt 3 maal voor in de file top 50 en is volgens de economische wegwijzer 2012 de duurste file van Nederland. Hiermee wordt daarom een belangrijke stap gezet in het verbeteren van de bereikbaarheid en doorstroming in Nederland.

In het overleg met uw kamer dit voorjaar over het MIRT is gesproken over de afrit Hoevelaken binnen het WAB A28. In het ontwerpbesluit is opgenomen dat deze afsluiting gedeeltelijk, vanuit de richtingen Zwolle en Amsterdam, zal worden afgesloten. Dit uitgangspunt komt voort uit een met de regio gesloten convenant waarin aangegeven is dat deze aansluiting zou verdwijnen en een nieuwe aansluiting Vathorst zou worden aangelegd. Dit laatste is inmiddels uitgevoerd. In lijn met de nu afgesproken basisscope in de planstudie Knooppunt Hoevelaken blijft de afrit vanuit en naar Apeldoorn open. De afrit is ook bereikbaar vanuit de richting Utrecht.

Naar aanleiding van de inspraakreacties op het ontwerpbesluit heb ik, samen met de regio, de mogelijkheden onderzocht om de ontsluiting van Hoevelaken vanuit het westen via bestaande afrit toch te behouden. Omdat dit onderzoek ten tijde van het overleg over het MIRT nog niet gereed was heb ik daarom verzocht de door uw Kamer ingediende motie (TK 2011–2012, 33 000 A, nr 74) afwachtende deze resultaten aan te houden. Hier is mee ingestemd.

Het onderzoek naar de mogelijkheden van behoud van de gehele afrit Hoevelaken is nu gereed.

Het onderzoek naar de mogelijkheden om de afrit open te houden heeft zich toegespitst op 5 aspecten: veiligheid, doorstroming, juridische mogelijkheden, kosten en planning. De belangrijkste conclusies zijn:

  • Om een veilige situatie te creëren met een volledig open afrit Hoevelaken is het noodzakelijk dat de verbindingsboog van de A28 naar de A1 uit een rijstrook bestaat. In het ontwerp van het WAB is een tweestrooks verbindingsboog opgenomen.

  • Van deze situatie dient het ontwerp van de weg in het WAB echter wel gewijzigd te worden.

  • Aanpassen van het ontwerp betekent vertraging van de vaststelling van het WAB met 0,5 tot 1 jaar.

  • Het aanpassen van het WAB leidt ook tot een vertraging in de uitvoering en openstelling van deze weg (tot 2 jaar) en leidt tot hogere kosten.

  • Berekeningen laten zien dat er bij een eenstrooks verbindingsboog al snel een file van 2 tot 8 km op de A28 in de avondspits zal ontstaan. Deze file leidt ook tot negatieve terugslageffecten op het onderliggende wegennet.

Samen met de regio heb ik hierbij uitvoerig naar verschillende, juridische, mogelijkheden gekeken om bijvoorbeeld gefaseerd het project te realiseren. Reële mogelijkheden daarvoor, zonder grote risico’s en verdere vertraging, zijn echter niet gevonden. Bovendien treedt bij alle opties een filevorming van minstens 2 km op de A28 op.

Spoedige openstelling van de A28, met name het al bijna gereed zijn traject Rijnsweerd-Leusden Zuid, acht ik, ook voor het onderliggende wegennet, van groot belang. Ik heb daarom het WAB A28 inclusief een gedeeltelijke afsluiting van de afrit Hoevelaken vanuit de richtingen Zwolle en Amsterdam vastgesteld. Ik ben wel bereid samen met de regio te bezien hoe de negatieve effecten van de gedeeltelijke afsluiting op het onderliggende wegennet gemitigeerd kunnen worden. Hierbij denk ik aan slimme routeringsystemen of mogelijkheden te onderzoeken of onderdelen van het regionaal bereikbaarheidspakket VERDER kunnen worden versneld.

De minister van Infrastructuur en Milieu, M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

Naar boven