Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 14 november 2012
Binnenkort zal ik het Wegaanpassingsbesluit A28 Utrecht Amersfoort (WAB A28) nemen.
Dit is het laatste te nemen besluit van de spoedaanpak. Hiermee is de in 2007 gestarte
Spoedaanpak bijna afgerond. Dit traject komt 3 maal voor in de file top 50 en is volgens
de economische wegwijzer 2012 de duurste file van Nederland. Hiermee wordt daarom
een belangrijke stap gezet in het verbeteren van de bereikbaarheid en doorstroming
in Nederland.
In het overleg met uw kamer dit voorjaar over het MIRT is gesproken over de afrit
Hoevelaken binnen het WAB A28. In het ontwerpbesluit is opgenomen dat deze afsluiting
gedeeltelijk, vanuit de richtingen Zwolle en Amsterdam, zal worden afgesloten. Dit
uitgangspunt komt voort uit een met de regio gesloten convenant waarin aangegeven
is dat deze aansluiting zou verdwijnen en een nieuwe aansluiting Vathorst zou worden
aangelegd. Dit laatste is inmiddels uitgevoerd. In lijn met de nu afgesproken basisscope
in de planstudie Knooppunt Hoevelaken blijft de afrit vanuit en naar Apeldoorn open.
De afrit is ook bereikbaar vanuit de richting Utrecht.
Naar aanleiding van de inspraakreacties op het ontwerpbesluit heb ik, samen met de
regio, de mogelijkheden onderzocht om de ontsluiting van Hoevelaken vanuit het westen
via bestaande afrit toch te behouden. Omdat dit onderzoek ten tijde van het overleg
over het MIRT nog niet gereed was heb ik daarom verzocht de door uw Kamer ingediende
motie (TK 2011–2012, 33 000 A, nr 74) afwachtende deze resultaten aan te houden. Hier is mee ingestemd.
Het onderzoek naar de mogelijkheden van behoud van de gehele afrit Hoevelaken is nu
gereed.
Het onderzoek naar de mogelijkheden om de afrit open te houden heeft zich toegespitst
op 5 aspecten: veiligheid, doorstroming, juridische mogelijkheden, kosten en planning.
De belangrijkste conclusies zijn:
-
• Om een veilige situatie te creëren met een volledig open afrit Hoevelaken is het noodzakelijk
dat de verbindingsboog van de A28 naar de A1 uit een rijstrook bestaat. In het ontwerp
van het WAB is een tweestrooks verbindingsboog opgenomen.
-
• Van deze situatie dient het ontwerp van de weg in het WAB echter wel gewijzigd te
worden.
-
• Aanpassen van het ontwerp betekent vertraging van de vaststelling van het WAB met
0,5 tot 1 jaar.
-
• Het aanpassen van het WAB leidt ook tot een vertraging in de uitvoering en openstelling
van deze weg (tot 2 jaar) en leidt tot hogere kosten.
-
• Berekeningen laten zien dat er bij een eenstrooks verbindingsboog al snel een file
van 2 tot 8 km op de A28 in de avondspits zal ontstaan. Deze file leidt ook tot negatieve
terugslageffecten op het onderliggende wegennet.
Samen met de regio heb ik hierbij uitvoerig naar verschillende, juridische, mogelijkheden
gekeken om bijvoorbeeld gefaseerd het project te realiseren. Reële mogelijkheden daarvoor,
zonder grote risico’s en verdere vertraging, zijn echter niet gevonden. Bovendien
treedt bij alle opties een filevorming van minstens 2 km op de A28 op.
Spoedige openstelling van de A28, met name het al bijna gereed zijn traject Rijnsweerd-Leusden
Zuid, acht ik, ook voor het onderliggende wegennet, van groot belang. Ik heb daarom
het WAB A28 inclusief een gedeeltelijke afsluiting van de afrit Hoevelaken vanuit
de richtingen Zwolle en Amsterdam vastgesteld. Ik ben wel bereid samen met de regio
te bezien hoe de negatieve effecten van de gedeeltelijke afsluiting op het onderliggende
wegennet gemitigeerd kunnen worden. Hierbij denk ik aan slimme routeringsystemen of
mogelijkheden te onderzoeken of onderdelen van het regionaal bereikbaarheidspakket
VERDER kunnen worden versneld.
De minister van Infrastructuur en Milieu,
M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus