Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 14 december 2016
Hierbij bied ik u aan het inspectierapport Webarchivering bij de centrale overheid van de Erfgoedinspectie1. De focus van het rapport ligt op het duurzaam toegankelijk bewaren van websites
en uitingen op sociale media door de archiefvormende organisaties van de centrale
overheid.2
Nut en noodzaak van webarchivering
De Erfgoedinspectie constateert terecht dat websites een centrale rol innemen in het
contact tussen overheden en burgers. Alle overheden hebben websites en burgers maken
hier in toenemende mate gebruik van. Als zodanig vallen websites maar ook uitingen
op sociale media van de overheid onder de werking van de Archiefwet. De digitalisering
van de overheid heeft grote invloed gehad op het gebied van overheidscommunicatie.
Websites zijn technisch veel complexer en veel veranderlijker dan de papieren brochures
van vroeger. Toch moeten burgers ervan op aankunnen dat zij deze vorm van overheidscommunicatie kunnen vertrouwen. Daarnaast zijn
deze uitingen van belang voor toekomstig historisch onderzoek en zijn ze een waardevol
onderdeel van ons cultureel erfgoed. Voor dit alles is een deugdelijke archiveringspraktijk
onmisbaar.
Bevindingen
De Erfgoedinspectie constateert dat organisaties binnen de centrale overheid, een
enkele uitzondering daargelaten, hun websites niet of onvoldoende archiveren en dat
van het archiveren van sociale media binnen de centrale overheid hoegenaamd geen sprake
is. De reden hiervoor ligt in een gebrek aan beleid en specificaties op dit terrein.
Mede daardoor hebben overheidsorganisaties onvoldoende handvatten voor het archiveren
van hun websites en hun uitingen op sociale media.
Het gaat hierbij om de volgende vragen:
-
– Welk doel of doelen dient het archiveren van websites en sociale media?
-
– Welke stakeholders zijn erbij betrokken?
-
– Welke verplichtingen volgen er op dit gebied uit de Archiefwet?
-
– Hoe kan de archivering van deze media aangepakt worden, met andere woorden: welke
kwaliteitsnormen en technieken zijn geëigend om toe te passen?
-
– Welke organisaties binnen en buiten de overheid kunnen hierbij ondersteuning bieden?
-
– Hoe kan de gehanteerde praktijk geïmplementeerd worden in de selectielijsten waarin
overheden de grondslag creëren voor het bewaren en vernietigen hun informatie?
Ter verbetering van de huidige situatie doet de Erfgoedinspectie aanbevelingen aan
de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en aan de overheden binnen de centrale
overheid. Ik onderschrijf deze aanbevelingen.
Ik zal de Algemene rijksarchivaris vragen een handreiking op te stellen en in beheer
te nemen gericht op de archivering van websites en uitingen op sociale media. In samenwerking
met CIO-Rijk zal hij tevens een voorstel doen ten behoeve van implementatie van een
archiveringspraktijk voor deze media bij organisaties binnen de centrale overheid.
De handreiking en het voorstel voor implementatie zullen in de tweede helft van 2017
opgeleverd worden, zodat deze organisaties reeds in 2017 kunnen beginnen met de verbetering
van hun archiveringspraktijk.
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
M. Bussemaker