29 362 Modernisering van de overheid

Nr. 227 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 19 februari 2014

In juli 2012 hebben de toenmalige minister van Economische Zaken en ik Actal gevraagd advies uit te brengen over de mogelijkheden om de regeldruk in de logistieke sector te verminderen.

Op 26 november 2013 heb ik het Actal advies «Regels in bedrijf: sectorscan logistiek» in ontvangst genomen.

Actal heeft dit advies ook aan de Tweede Kamer gestuurd.

In het advies noemt Actal drie hoofdknelpunten:

  • 1. Het vervoermiddel – en niet het te vervoeren goed- staat centraal in de specifieke regelgeving voor de logistieke sector. Dit beperkt de flexibele inzet van vervoermodaliteiten en de logistieke diensten die daarmee samenhangen.

  • 2. De kwaliteit van toezicht voor de logistieke sector is onvoldoende door een versnipperde invulling en een vaak beperkte dienstverlening.

  • 3. De complexiteit van sectorspecifieke regelgeving is sterk toegenomen. In sommige gevallen is deze voor ondernemers niet meer begrijpelijk en daardoor niet naleefbaar.

Actal adviseert te komen tot een juridisch bestel dat het logistieke netwerk centraal plaatst. Bij deze herziening moet volgens Actal in ieder geval het volgende worden gerealiseerd:

  • harmonisatie van de wetgevende kaders voor wegvervoer, binnenvaart en spoorvervoer

  • één (digitaal) vervoersdocument voor alle vervoersmodaliteiten

  • het schrappen van de juridische belemmeringen voor samenwerking tussen toezichthouders in binnen- en buitenland;

  • een eenduidige organisatie van systeemtoezicht voor de logistieke sector

  • het houden van inspecties op keteneigen rustmomenten

  • het schrappen van de stapeling van douanevergunningen.

Mede namens mijn collega van Economische Zaken bericht ik u als volgt.

Ik beschouw het Actal advies als een nuttige en bruikbare bouwsteen bij het voortdurende streven van het kabinet om (uitvoering van) wet- en regelgeving te vereenvoudigen en knelpunten te signaleren en op te lossen.

Het advies van Actal draagt bij aan een groeiend besef dat regelgeving en toezicht moeten worden aangepast om intermodaal en synchromodaal goederenvervoer te bevorderen. Deze aanpassingen helpen het logistieke bedrijfsleven te versterken en de concurrentiekracht te vergroten.

Actal wijst er in haar advies op dat er een integrale aanpak van het kabinet nodig is om de regeldruk in de logistieke sector effectief aan te pakken en adviseert het kabinet om samen met het Topteam Logistiek te komen tot een sectorbreed actieplan waarmee de Actal aanbevelingen worden opgepakt.

Het door Actal geadviseerde actieplan sluit prima aan bij het streven van het kabinet om te komen tot een merkbare vermindering van regeldruk in regeldichte domeinen zoals bij de programmabrief van 25 april 2013 «Goed geregeld, een verantwoorde vermindering van regeldruk 2012–2017» (Kamerstuk 29 362, nr. 212) aan u is verstuurd.

Daarmee is immers ook een start gemaakt met de maatwerkaanpak waarin het kabinet met belanghebbenden – in casu het logistieke bedrijfsleven- concrete oplossingen zoekt voor ervaren regeldruk problemen.

Per domein zal een actieplan worden gemaakt met daarin concrete doelstellingen en resultaten. Ik ben daarbij verantwoordelijk voor de maatwerkaanpak regeldruk logistiek. Het Actal advies voor een actieplan wordt aldus in de Maatwerkaanpak Regeldruk Logistiek gehonoreerd en gerealiseerd.

Ik kom medio 2014 met het actieplan aanpak regeldruk logistiek zoals ook verwoord in de aan uw kamer gezonden Najaarsrapportage Regeldruk (Kamerstuk 29 362, nr. 225, d.d. 19 december 2013) waarin ook de voortgang van de maatwerkaanpak is geschetst.

Dit actieplan stel ik op samen met de Topsector Logistiek en in goed overleg met het logistieke bedrijfsleven. In ons actieplan zullen wij nader ingaan op de knelpunten zoals die in het Actal advies zijn genoemd.

Met de uitvoering van het actieplan zal in de tweede helft van 2014 een begin worden gemaakt en de uitvoering ervan zal doorlopen gedurende deze kabinetsperiode.

De door Actal voorgestelde harmonisatie van de wetgevende kaders voor wegvervoer, binnenvaart en spoorvervoer -waarop ik mij nog nader wil beraden- zullen aanmerkelijk meer tijd vergen gezien hun VN/EU-regelgevingsachtergrond.

Over de voortgang en resultaten van de maatwerkaanpak regeldruk logistiek zal aan uw Kamer gerapporteerd worden in het kader van de halfjaarlijkse rapportages Regeldruk.

Ik vertrouw er op u met het bovenstaande voldoende te hebben geïnformeerd.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

Naar boven