nr. 150
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 28 januari 2009
Tijdens het Algemeen Overleg met de vaste commissie voor Binnenlandse
Zaken en Koninkrijksrelaties op 5 november 2008 (Kamerstuk 29 362,
nr. 146) heb ik u toegezegd namens het kabinet te reageren op het rapport «Behandeling burgerbrieven kan behoorlijker»
van de Nationale ombudsman. Deze kabinetsreactie treft u hierbij aan.
Deze reactie gaat in op het rijksbrede onderdeel van het rapport vanuit
de coördinerende rol voor de dienstverlening van de overheid. Elke bewindspersoon
zal daarnaast zelf reageren naar de Nationale ombudsman op de departementspecifieke
onderdelen van het onderzoek.
Wij danken de Nationale ombudsman voor het onderzoek. Een correcte en
tijdige afhandeling van burgerbrieven is een belangrijke taak van de overheid.
We zijn dan ook tevreden dat de Nationale ombudsman in zijn rapport constateert
dat de rijksoverheid de behandeling van burgerbrieven op beleidsniveau serieus
neemt. De Nationale ombudsman geeft in zijn onderzoek ook aan dat verbeteringen
zichtbaar zijn.
Tegelijkertijd constateert hij dat het gewenste eindresultaat, een tijdige
en correcte behandeling over de gehele linie, nog niet is bereikt en dat verbeteringen
daarom mogelijk blijven. Hier is het kabinet het mee eens.
Met het interdepartementale Actieplan Burgerbrieven en de daarbinnen ontwikkelde
instrumenten is de afgelopen jaren een belangrijke impuls gegeven aan het
verbeteren van de behandeling van burgerbrieven. De departementen en een aantal
uitvoeringsorganisaties hebben samengewerkt aan gezamenlijke oplossingen,
zoals een andere wijze van omgaan met bezwaarschriften. De Nationale ombudsman
spreekt zijn grote waardering uit voor de ontwikkelde instrumenten, zoals
de menukaart bezwaarschriften en de checklist beantwoorden burgerbrieven en
pleit terecht voor een verdere intensivering van de toepassing daarvan. Een
goede behandeling van burgerbrieven eindigt niet bij het ontwikkelen van beleid
en instrumenten. De meerwaarde ligt in de toepassing daarvan in de praktijk.
Aan de toepassing van de ontwikkelde instrumenten wordt hard gewerkt binnen
de rijksoverheid. Het tijdig en correct beantwoorden van burgerbrieven vergt
tijd en blijvende aandacht. Daarvoor is een goede registratie van de behandeling
van burgerbrieven van groot belang. Alle departementen zullen zich daarom
inspannen om toe te groeien naar een goede registratie van de behandeling
van burgerbrieven. Dat is op dit moment nog niet bij alle ministeries volledig
het geval.
Daarnaast zal binnen het ministerie van BZK een begin worden gemaakt met
de inzet van mediationvaardigheden bij het beantwoorden van burgerbrieven.
Onder «mediationvaardigheden» versta ik communicatieve vaardigheden
van ambtenaren vanuit een oplossingsgerichte houding. Het snel en persoonlijk
(telefonisch) contact opnemen is daarbij van groot belang. In het kader van
de aanpak van de «top 10 knelpunten van burgers» ondersteunt BZK
nu 27 pionierorganisaties (gemeenten, provincies, Dienst Regelingen LNV, IND
Justitie) bij de inzet van mediationvaardigheden, met name kort voordat besluiten
worden genomen of bij bezwaar- en beroepsprocedures. Uit onderzoek is gebleken
dat deze aanpak leidt tot aanzienlijke toename van de klanttevredenheid (20%)
en tot tijdsbesparingen voor burgers (23%) en kostenbesparingen voor
de overheid zelf (27%).
Binnen BZK volgen we de afhandeling van burgerbrieven nauwgezet en ook
rijksbreed blijft BZK de ontwikkelingen volgen. Tegelijkertijd is het goed
te beseffen dat de verantwoordelijkheid voor de beantwoording van de aan het
betreffende ministerie gerichte burgerbrieven bij de afzonderlijke ministeries
ligt. Het toepassen van de binnen het Actieplan Burgerbrieven ontwikkelde
instrumenten en de aanbevelingen die de Nationale ombudsman doet in zijn rapport
ligt dan ook bij de afzonderlijke ministeries.
De Nationale ombudsman heeft aangegeven geen jaarlijks onderzoek meer
te zullen doen naar het rijksbeeld, maar zich specifiek te gaan richten op
probleemsituaties bij specifieke onderdelen van de rijksoverheid. De Nationale
ombudsman beveelt daarom ook aan rijksbreed aandacht te blijven besteden aan
de afhandeling van burgerbrieven. Aan deze aandacht geeft het kabinet invulling
door een presentatie van de omgang met burgerbrieven in een jaarlijkse rapportage
door ieder ministerie. Deze jaarlijkse rapportages zullen ieder jaar tegelijk
met de departementale jaarverslagen verschijnen. In deze rapportages van het
verslag over 2009 wordt een beeld gegeven van de afhandeling van burgerbrieven
binnen het betreffende ministerie.
Om daarbovenop ook rijksbreed aandacht te besteden aan de afhandeling
van burgerbrieven zal BZK jaarlijks een «overall beeld» over de
omgang met burgerbrieven aan de Tweede Kamer aanbieden. Dat «overall
beeld» wordt samengesteld op basis van de rapportages over de afhandeling
van burgerbrieven door ministeries.
Tot slot willen we nogmaals benadrukken dat de rijksoverheid blijft werken
aan het verbeteren van de behandeling van burgerbrieven. Het verbeteren van
het contact met burgers is en blijft een belangrijke taak van de rijksoverheid.
We zijn ervan overtuigd dat de instrumenten die daarvoor zijn ontwikkeld ook
in de toekomst een belangrijke positieve impuls zullen zijn.
De staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
A. Th. B. Bijleveld-Schouten