29 362
Modernisering van de overheid

nr. 149
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 27 januari 2009

Op 5 februari aanstaande vindt een Algemeen Overleg plaats over de dienstverlening van de overheid en het terugdringen van regeldruk voor burgers, professionals en medeoverheden.

In deze brief zal ik ingaan op het advies dat het Adviescollege Toetsing Administratieve Lasten (ACTAL) heeft gegeven op de voortgangsrapportage1. Waar deze brief de coördinatie van het totale regeldrukbeleid, inclusief bedrijven, betreft, is dit mede namens de staatssecretaris van Financiën en de staatssecretaris van Economische Zaken.

Bijgevoegd vindt u de beantwoording van de vragen die zijn gesteld in het Algemeen Overleg Lastendruk publieke sector van 11 september 20082. Bovendien ontvangt u bij deze brief, zoals toegezegd, de resultaten van de nulmeting met betrekking tot het verminderen van administratieve lasten door gemeenten2. Tenslotte is de publicatie van de administratieve lasten van de professionals bijgevoegd2. In deze publicatie zijn ook de verbeterpunten toegelicht.

Mijn uitgangspunt is dat voor burgers merkbare verbeteringen in de overheidsdienstverlening worden bereikt. Zowel de vermindering van regeldruk als het informatiebeleid zijn nodig om die merkbare verbeteringen waar te maken. Op beide fronten zijn het afgelopen jaar zaken in de steigers gezet. Er zijn bestuurlijke afspraken gemaakt met alle overheden in het nationaal uitvoeringsprogramma3. Er zijn instrumenten beschikbaar gesteld, zoals de vrijwilligersverzekering die sinds 1 januari mogelijk is, de formulierenwaaier en de methode voor de inzet van mediationvaardigheden. Niet in de laatste plaats zijn er digitale bouwstenen (zoals het burgerservicenummer en basisregistraties) ontwikkeld. Een aantal vooroplopende gemeenten heeft met deze producten de eerste ervaringen opgedaan. Maar ook landelijke organisaties maken hiervan gebruik. Zo kan met behulp van DigiD vanaf 1 april aanstaande een eigenaar van een voertuig het kentekenbewijs digitaal schorsen. Een actie die nuttig is wanneer het voertuig langere periode niet gebruikt wordt. De administratieve lasten voor burgers daalt hierdoor met 1 miljoen euro en 400 000 uur op jaarbasis. Ook hoeven mensen niet langer met een papieren formulier een wijziging of nieuwe registratie bij het donorregister te doen. Met DigiD is dat al ruim 55 000 keer gebeurd, waarvan 32 000 nieuwe registraties.

Dit jaar moeten niet alleen burgers, maar ook professionals en medeoverheden deze verbeteringen nog meer gaan merken. De verbreding van het beleid naar deze laatste twee doelgroepen is ook positief gewaardeerd door ACTAL. Een voorbeeld van minder regeldruk voor professionals is de omvangrijke procedure na de inbeslagname van vuurwerk. Dit kost politieagenten veel tijd in het «vuurwerkseizoen». Door een verduidelijking en ook een versimpeling van het protocol dat deze procedure regelt, hebben agenten de volgende winter minder administratieve lasten. Een ander voorbeeld is het controleren van de bijstand met een eenvoudig mutatieformulier (vergelijkbaar met de kinderbijslag) in plaats van maandelijkse verklaringen. Hierdoor besparen gemeenten én burgers veel tijd en geld.

Ook streef ik ernaar de dienstverlening naar de burger die voor langere tijd niet in Nederland woont en naar personen die kortstondig in Nederland verblijven, te verbeteren. Voor deze niet-ingezetenen ben ik nu bezig om een registratie op te zetten zodat alle overheidsorganen gebruik kunnen maken van de algemene gegevens over de niet-ingezetene die centraal worden ontsloten. Om de administratieve lasten te verminderen wordt voor deze registratie geput uit bestaande registraties zoals die bij enige grote uitvoeringsorganisaties beschikbaar zijn. De nieuwe registratie die de werktitel RNI heeft, gaat samen met de GBA de basisregistratie personen vormen waarvan alle geautoriseerde bestuursorganen gebruikt kunnen maken als zij genoemde algemene gegevens nodig hebben bij de uitvoering van hun taak. Over opzet en inrichting van deze registratie en over de hoofdlijnen van de wetgeving bestaat nu overeenstemming met betrokken partijen. De komende maanden wordt het wetsvoorstel afgerond zodat dit na de gebruikelijke adviesronden eind van dit jaar aan uw Kamer kan worden aangeboden. Ik heb nu zicht op de omvang van de groep personen, het gaat om circa drie miljoen personen. Dat is beduidend meer dan tot dusverre werd aangenomen en kan tot een forse bijstelling leiden in de kosten en baten. De komende maanden wordt de analyse hiervan afgerond zodat ik u in mei de startbrief aan kan aanbieden. In de tussentijd lopen de activiteiten voor de ontwikkeling gestaag verder zodat de door mij beoogde realisatie in 2011 kan worden gehaald.

ACTAL vraagt zich in hun advies af of er voldoende wordt gemeten. Om te weten of er vooruitgang wordt geboekt op het terrein van regeldruk, laat ik panels uitvoeren en verricht ik metingen, van zowel de regeldruk door én van medeoverheden. Dat heb ik aan de hand van profielen ook op doelgroepniveau gemeten. De meting van interbestuurlijke lasten is in de afrondende fase en zal samen met het plan van aanpak in maart aan u worden toegezonden. De aanpak van administratieve lasten van professionals wordt zichtbaar gemaakt aan de hand van profielen, die u aantreft bij deze brief.

Maar uiteindelijk gaat het om merkbare resultaten. Resultaten waarvan de doelgroep aangeeft dat er een verschil is gemaakt. Dat betekent dat ik werk aan het wegwerken van knelpunten die een betere dienstverlening door minder administratieve lasten in de weg staan.

ACTAL adviseert om op alle terreinen met kwantitatieve doelstellingen te werken, en dit per departement te rapporteren. Voor burgers en medeoverheden geldt een netto reductiedoelstelling van 25%. Op rijksniveau wordt gewerkt met lastenplafonds voor departementen.

Op www.lastvandeoverheid.nl staat een overzicht van de reductievoorstellen die zijn gerelateerd aan een bepaald departement1 Ik hecht eraan te onderstrepen dat het om een kabinetsbrede doelstelling gaat waaraan iedereen, vanuit de mogelijkheden die er zijn, een bijdrage levert. Voor professionals worden knelpunten weggenomen die zijn bepaald aan de hand van profielen. Zo heeft elke doelgroep een passende aanpak.

ACTAL vraagt aandacht voor de aanpak van regeldruk en dienstverlening door medeoverheden. ACTAL wijst erop dat er verschillende instrumenten vanuit het Rijk beschikbaar zijn waarmee overheden hun dienstverlening kunnen verbeteren. De beschikbare instrumenten zijn gericht op burgers of bedrijven, en spelen in op verschillende knelpunten en verwachtingen over de kwaliteit van de dienstverlening van burgers en bedrijven. Het gaat bij die dienstverlening soms om vergelijkbare aspecten, maar soms ook om uiteenlopende aspecten die voor burgers en bedrijven belangrijk zijn. Het is daarom niet wenselijk nu te gaan werken met één kader voor verschillende doelgroepen. Uiteraard moet wel worden voorkomen dat verwarring ontstaat over welk instrument waarvoor dient. Daarom worden deze instrumenten waar mogelijk met elkaar verbonden, zodat andere overheden weten hoe deze instrumenten zich tot elkaar verhouden en kunnen worden ingezet om de dienstverlening aan zowel burgers als bedrijven te verbeteren. In ieder geval zal dit gaan gebeuren met de kwaliteitshandvesten (burgers) respectievelijk het normenkader (bedrijven). Daarover zijn afspraken gemaakt met de VNG.

ACTAL pleit voor het onderzoeken van de mogelijkheden van ICT bij de vermindering van regeldruk. Een goed informatiebeleid is onontbeerlijk voor goede dienstverlening en dus ook voor minder regeldruk. Een goede inzet van ICT zorgt aantoonbaar voor een efficiëntere overheid en betere dienstverlening. Zo hoeven burgers geen kentekenbewijs meer te overleggen voor een parkeervergunning als de gemeente een verbinding met de basisregistratie voertuigen (Kentekenregister RDW) heeft. 25% van de gemeenten met parkeervergunningen heeft een dergelijke verbinding. Dan volstaat identificatie, dus ook digitaal aanvragen met een DigiD. Het kan voor de overheid een stimulerende werking hebben als nader inzichtelijk gemaakt kan worden in welke mate ICT kan bijdragen aan minder regeldruk. Waar mogelijk zal het kabinet daarom gebruik maken van de mogelijkheden die het ICT-beoordelingskader hiervoor biedt.

De staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

A. Th. B. Bijleveld-Schouten


XNoot
1

Kamerstuk 29 362, nr. 145.

XNoot
2

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

XNoot
3

Kamerstuk 29 362, nr. 189.

XNoot
1

www.minbzk.nl/onderwerpen/dienstverlening-van/regeldruk-en/reductievoorstellen.

Naar boven