Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 7 februari 2022
Eerder heb ik u bij brief van 24 december jl. geïnformeerd over de situatie van het
snelheidsdiscriminatiesysteem (SDS) van de A73-tunnels (Roertunnel en tunnel Swalmen)
en de brandblusvoorzieningen van de Heinenoordtunnel (Kamerstuk 29 296, nr. 41). Met deze brief informeer ik u over de actuele ontwikkelingen.
A73 Tunnels – Roertunnel en tunnel Swalmen
Het SDS detecteert onder andere snelheidsonderschrijdingen, stilstaande voertuigen
en spookrijders. Op 24 december jl. bent u geïnformeerd (Kamerstuk 29 296, nr. 41) dat een deel van het systeem aan het einde van zijn levensduur is en cruciale reserveonderdelen
niet meer leverbaar zijn. Ook was in één van de tunnelbuizen van tunnel Swalmen de
redundantie van het communicatiesysteem van het SDS weggevallen. Bij uitval van het
SDS zou dit (worst case) tot een tunnelsluiting kunnen leiden. Inmiddels is het risico
op uitval van het SDS weggenomen doordat één van de beheersmaatregelen die onderzocht
werd, het kopiëren van kritieke onderdelen, is geslaagd. Medio januari is het gelukt
om het meest kritische deel van het systeem te kopiëren. Hierdoor is de redundantie
(dubbele uitvoering) in tunnel Swalmen hersteld.
Het feit dat het SDS weer redundant is uitgevoerd, maakt dat bij uitval van het systeem
een identiek alternatief direct beschikbaar is, waardoor de kwetsbaarheid van het
systeem aanzienlijk is verkleind. De inschatting van Rijkswaterstaat is dat het SDS
tot aan de vervanging van het systeem in 2023, als onderdeel van de Vervangings- en
Renovatieopgave, blijft functioneren. Dit wordt gemonitord. Ook wordt de benodigde
hardware gekopieerd. Zo wordt geborgd dat er voldoende reserveonderdelen beschikbaar
zijn voor het geval er onverhoopt toch een storing mocht optreden.
Heinenoordtunnel
Door de gemeente Barendrecht werd de waterdruk in de brandblusvoorziening te hoog
geacht. In overleg met de gemeente en de twee betreffende veiligheidsregio’s heeft
Rijkswaterstaat inmiddels voorzieningen getroffen om de druk te verlagen. In de nacht
van 29 op 30 januari is dit samen met gemeente en brandweer getest, en in orde bevonden.
De twee blusvoertuigen die tijdelijk aan beide zijden van de Heinenoordtunnel waren
gestationeerd, zijn inmiddels weggehaald. Rijkswaterstaat zal samen met de gemeente
over het gevolgde proces en ingenomen standpunten nog in overleg treden.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
M.G.J. Harbers