29 279 Rechtsstaat en Rechtsorde

Nr. 722 BRIEF VAN DE MINISTER VOOR RECHTSBESCHERMING

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 28 juni 2022

Op 1 januari 2020 is de Wet herziening tenuitvoerlegging strafrechtelijke beslissingen (Wet USB) in werking getreden. Hiermee is onder andere de verantwoordelijkheid voor de tenuitvoerlegging van sancties overgegaan van het Openbaar Ministerie (OM) naar de Minister voor Rechtsbescherming. Het doel van de wet is een snellere, zekerdere en een (meer) persoonsgerichte tenuitvoerlegging, waarbij alle relevante partijen goed geïnformeerd zijn.

Uw Kamer is de afgelopen jaren geregeld geïnformeerd over de voortgang in de tenuitvoerlegging van straffen en maatregelen1. Binnen de tenuitvoerleggingsketen wordt hiervoor o.a. gewerkt met de USB-monitor. Met deze monitor wordt na een bepaalde periode gekeken wat de status is van een sanctie. Dit maakt per sanctiestroom inzichtelijk hoe snel de tenuitvoerlegging na het vonnis is gestart en hoeveel zaken na een langere periode nog openstaan.

Sinds de start van de coronapandemie heeft de focus gelegen op het informeren van uw Kamer over de impact van corona op de brede strafrechtketen (inclusief de tenuitvoerlegging).2 Ik ben voornemens om de specifieke informatievoorziening aan u omtrent de prestaties van de tenuitvoerlegging in het najaar weer doorgang te laten vinden.

Tevens acht ik het van belang om te kijken of de hierboven genoemde doelen van de wet USB worden behaald, en daarmee de kwaliteit van de uitvoering van straffen en maatregelen in de gehele breedte wordt verhoogd. Ik heb het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) daarom gevraagd objectieve en meetbare indicatoren te identificeren waarmee dit gemonitord kan worden. Hierop is in opdracht van het WODC door Dialogic het «Evaluatiekader Wet herziening tenuitvoerlegging strafrechtelijke beslissingen (wet USB)» opgesteld, dat ik uw Kamer hierbij aanbied. Ik ben het WODC erkentelijk voor dit rapport. De komende tijd zal met ketenpartners worden besproken welke onderdelen uit dit rapport kunnen worden betrokken bij de monitoring van de prestaties in de uitvoeringsketen.

De onderzoekers hebben in hun rapport ook een voorzet gedaan voor een evaluatietraject voor de gehele wet USB. Ik kies er echter voor om mij te houden aan de wettelijk vastgelegd evaluatie op onderdelen van de wet.3 Door de monitoring van de te behalen beleidsdoelen uit te breiden meen ik een goed beeld te krijgen van de werking van de wet, waarmee gericht kan worden gestuurd op eventuele verbeteringen in de tenuitvoerlegging van straffen en maatregelen.

De Minister voor Rechtsbescherming, F.M. Weerwind


X Noot
1

Kamerstuk 29 279, nr. 403 en Kamerstuk 29 279, nr. 494.

X Noot
2

Kamerstuk 24 587, nr. 765, Kamerstuk 29 279, nr. 601, Kamerstuk 29 279, nr. 614 en Kamerstuk 29 279, nr. 686.

X Noot
3

Artikel XLIIIa van de Wet USB: Een evaluatie van de mogelijkheid van betaling in termijnen van administratieve sancties op grond van de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften en de mogelijkheid van beëindiging van de tenuitvoerlegging van geldboeten waarvoor geen gratie kan worden verleend indien met de voortzetting daarvan geen redelijk doel wordt gediend.

Naar boven