Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 26 oktober 2020
In onze brief van 15 juni 20201 hebben wij een reactie gegeven op de quick scan «Digitalisering van de strafrechtketen»
van prof. dr. Lineke Sneller van 17 mei 2020. In de reactie zegden wij toe om over
het digitaliseringstraject halfjaarlijkse rapportages aan de Kamer te zenden. Bijgaand
treft u de eerste rapportage aan over de periode tot en met juni 20202.
De rapportage maakt de stand van zaken inzichtelijk van het programma digitalisering
strafrechtketen, het aantal en de soort projecten en de besteding van het beschikbare
budget. In aansluiting op eerdere brieven over de digitalisering kunnen ook al nieuwe
concrete resultaten worden gemeld. In een brief van 8 november 20193 lichtten wij toe dat het belangrijk is dat alle projecten passen binnen een samenhangend
stelsel van voorzieningen op het gebied van de informatievoorziening en ICT. De verschillende
te realiseren voorzieningen moeten immers binnen een keten goed op elkaar aansluiten.
Inmiddels is de hiervoor aangekondigde ketenarchitectuur, ofwel het stelsel van afspraken
om de samenwerking tussen ketenpartijen te stroomlijnen, door het Bestuurlijk Ketenberaad
vastgesteld.
In het kader van de digitalisering is eerder het project Alle Zaken Digitaal (AZD)
afgerond. Het doel van AZD was om de stukkenstroom bij de behandeling van meervoudige
kamerzaken en zaken waarin verdachten voorlopig zijn gehecht te digitaliseren vanaf
het moment van het ontvangen van de zaken bij het OM en verwerken tot en met het aanbrengen
op de zitting. Mede door dit project wordt inmiddels nagenoeg 99% van de strafzaken
tussen OM en rechtspraak digitaal afgehandeld.
Wij hebben ook toegezegd in de halfjaarrapportages de ingebruikname van de voorzieningen
en applicaties inzichtelijk te maken. Zoals in de rapportage wordt toegelicht is het
traject batenmanagement gestart dat zich richt op het inzichtelijk maken van de realisatie
van de hiermee verband houdende maatschappelijke baten. In de volgende halfjaarrapportage,
die u in het voorjaar van 2021 zult ontvangen, zullen wij u nader over het traject
batenmanagement berichten.
In onze brief van 26 juni 20204 lichtten wij toe dat de inspanningen, voor wat betreft de doelstellingen op de thema’s
papier uit de keten en dienstverlening aan de burger er nog steeds op zijn gericht
om deze tijdig in 2021 te halen, maar dat de doelstelling op het gebied van multimedia
niet in 2021 wordt bereikt. Uit bijgaande rapportage blijkt inmiddels dat het project
Digitaal Procesdossier5 mede door de Corona-crisis niet in 2021 landelijk zal zijn uitgerold maar in 2022.
Omdat dit project, tezamen met tientallen andere projecten, bepalend is voor het bereiken
van de doelstelling «papier uit de keten», betekent dit dat deze doelstelling pas
in 2022 wordt bereikt. In de volgende haljaarrapportage wordt u hierover nader geïnformeerd.
Dit laatste geldt ook voor de projecten op het gebied van multimedia, waarover wij
u per brief van 11 september jongstleden6 informeerden. In de volgende halfjaarrapportage wordt u over de planning nader geïnformeerd.
De digitalisering is een belangrijk onderdeel van het verbeteren van het functioneren
van de strafrechtketen. Het komt daarom terug in het verbeterplan dat wij hebben toegezegd
in onze brief van 26 juni 20207, waarin wij reageerden op de uitkomst van de doorlichting van de strafrechtketen.
Dit verbeterplan zult u voor de aanstaande begrotingsbehandeling van JenV ontvangen.
De Minister van Justitie en Veiligheid,
F.B.J. Grapperhaus
De Minister voor Rechtsbescherming,
S. Dekker