Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 2 september 2014
Hierbij bied ik u aan de regeling voor transitiegelden bij invoering van integrale
bekostiging medisch specialistische zorg en kaakchirurgie1, zoals aan u aangekondigd in mijn brief van 18 december 2013 (Kamerstuk 32 620, nr. 105).
De bijgevoegde regeling geeft uitvoering aan afspraken in het «Onderhandelaarsresultaat
medisch specialistische zorg 2014 t/m 2017» van 16 juli 2013. De Nederlandse Vereniging
van Ziekenhuizen (NVZ), de Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra
(NFU), de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF), Zelfstandige Klinieken
Nederland (ZKN), de Orde van Medisch Specialisten (OMS), Zorgverzekeraars Nederland
(ZN) en de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport hebben het bovenbedoelde
akkoord gesloten. In het akkoord is opgenomen dat de invoering van de integrale tarieven
voor medisch specialistische zorg met ingang van 1 januari 2015 zal ingaan. Daarbij
is opgenomen dat middelen beschikbaar zullen worden gesteld om de transitie naar integrale
bekostiging te faciliteren. De Minister heeft bij brief van 16 juli 2013 het bovenbedoelde
akkoord aan de Tweede Kamer der Staten-Generaal gestuurd (Kamerstuk 29 248, nr. 257, met bijlage).
De verhouding tussen vrij gevestigde medisch specialisten en het ziekenhuis/zelfstandig
behandelcentrum wijzigt met de invoering van de integrale tarifering2. Ziekenhuizen en vrijgevestigd medisch specialisten dienen afspraken te maken over
de positie van de medisch specialist in het ziekenhuis, op basis van lokale en individuele
overwegingen. Ze kiezen er óf voor dat de vrijgevestigd medisch specialist zijn ondernemerschap
behoudt, aan de hand van daartoe uitgewerkte fiscale modellen, óf ze kiezen ervoor
dat de specialist in loondienst treedt. Voor mij is van belang dat de verschillende
opties allen een reële keuzemogelijkheid zijn voor de betrokken partijen. Indien een
specialist bij de overstap naar loondienst echter geen vergoeding krijgt voor zijn
onderneming zal een dergelijke overstap door het ziekenhuis en de medisch specialist
worden gepercipieerd als een minder aantrekkelijke optie dan het behouden van ondernemerschap.
Op basis van bijgevoegde regeling kunnen het ziekenhuis en de specialist in zo’n geval
een gedeeltelijke compensatie van de lasten van de overstap naar loondienst ontvangen.
Bijgevoegde regeling vermindert met andere woorden de financiële belemmeringen voor
ziekenhuizen en vrij gevestigde medisch specialisten om een dienstverband aan te gaan
zonder vergoeding voor de onderneming van de vrij gevestigde medisch specialist.
Het ziekenhuis waarmee de medisch specialist een arbeidsovereenkomst heeft gesloten
vraagt de geldelijke compensatie aan. Indien deze wordt toegekend, maakt dit onderdeel
uit van de afspraken die ziekenhuizen en specialisten maken in verband met de overgang
naar loondienst en de verdeling van de lasten. Dit bedrag vormt slechts een gedeeltelijke
compensatie voor de beëindiging van de onderneming van de vrij gevestigde medisch
specialist zonder vergoeding. De rest komt, afhankelijk van de gemaakte afspraken,
voor rekening van het ziekenhuis en/of de medisch specialist.
Het doel van de regeling is het bevorderen van een duurzame arbeidsverhouding tussen
ziekenhuis en medisch specialist. De voorwaarden die in deze regeling worden gesteld
zijn hier ook op gericht. Ik vertrouw erop dat partijen deze regeling op een correcte
wijze gebruiken. Mocht dit niet het geval zijn en partijen blijken niet aan de voorwaarden
van de regeling te voldoen, dan zal ik het bedrag geheel of gedeeltelijk terugvorderen.
De regeling zal met toelichting worden gepubliceerd in de Staatscourant.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
E.I. Schippers