Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2012-2013 | 28828 nr. 48 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2012-2013 | 28828 nr. 48 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 12 juni 2013
In het debat van 23 mei jl. over fraude in de zorg (Handelingen II 2012/13, nr. 81) hebben de Staatssecretaris van Financiën en ik uw Kamer toegezegd om een overzicht toe te sturen van het aantal zorgfraudezaken dat door de FIOD onder leiding van het Functioneel Parket van het Openbaar Ministerie is verricht. Die toezegging doe ik, mede namens de Staatssecretaris van Financiën, met deze brief gestand.
Tijdens het debat is de rolverdeling bij de bestrijding van zorgfraude aan de orde gekomen. Zorgverzekeraars en zorgkantoren hebben bij vermoedens van fraude een eigen verantwoordelijkheid en een eigen instrumentarium om fraudeonderzoek te doen en administratief op te treden. Fraudesignalen worden centraal gemeld bij Zorgverzekeraars Nederland en kunnen worden gedeeld met de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa), die vervolgens met verschillende bestuursrechtelijke instrumenten op kan treden.
Ernstige fraudesignalen worden besproken in het zogenaamde tripartite-overleg met daarin het Functioneel Parket (FP), de FIOD en de NZa. Het gaat daarbij om signalen waarbij bijvoorbeeld sprake is een vermoeden van georganiseerd frauduleus handelen of ondermijning van het zorgstelsel. Onder voorzitterschap van het FP wordt in het tripartite-overleg besloten welke zaken door de NZa bestuursrechtelijk zullen worden afgedaan (bijvoorbeeld door middel van een bestuurlijke boete) en welke signalen onder gezag van het FP door de FIOD in strafrechtelijk onderzoek zullen worden genomen. Alle signalen worden serieus genomen en opgepakt. Ten aanzien van PGB-fraudezaken is afgesproken dat deze worden opgepakt door het voor de periode 2013–2014 ingerichte PGB-fraudeteam van de Inspectie SZW. Tot slot kunnen zorgfraudezaken van meer eenvoudige aard door de politie in behandeling worden genomen.
Zorgfraude is een prioriteit voor het FP en maakt deel uit van de Strategienota 2012–2015. Het richt zich daarbij op witwassen, faciliteerders, integriteitsproblemen bij de semi-overheid, faillissementsfraude en subsidiefraude ten koste van sociaal zwakkeren. In de bijlage is in de eerste tabel opgenomen wat er in de jaren 2011–2013 in het tripartite-overleg is besloten ten aanzien van de binnengekomen fraudesignalen. Tabel 2 bevat de stand van zaken van de strafrechtelijke onderzoeken die sinds 2007 door de FIOD onder leiding van het FP is gestart. Van belang is dat er in het tweede overzicht zaken staan die al vóór 2011 als signaal bij het tripartite-overleg werden aangeleverd, waardoor het totaal aantal zaken in de twee overzichten niet gelijk is. Daarbij dient te worden opgemerkt dat de waarborgen van het medisch beroepsgeheim er in sommige gevallen toe leidt dat een strafrechtelijk onderzoek in de zorg langer duurt dan een gemiddeld fraudeonderzoek. Daarnaast is ook de beschikbare capaciteit voor de opsporing en vervolging van zorgfraude niet onbeperkt en concurreert het met andere fraudevormen.
De minister van Veiligheid en Justitie, I.W. Opstelten
Jaar |
Aantal signalen |
Bestuursrechtelijke afdoening* |
Strafrechtelijk onderzoek |
Anders** |
---|---|---|---|---|
2011 |
10 |
5 |
3 |
2 |
2012 |
12 |
6 |
1 |
5 |
2013 tot medio mei |
12 |
4 |
3 |
5 |
* of nader toezichtsonderzoek door NZa
** «geen strafbaar feit» of signaal is doorgestuurd naar politie, iSZW, Belastingdienst
Aantal zaken |
Stadium |
Bijzonderheden |
---|---|---|
7 |
Eindfase |
Het gaat hier om zaken waarvoor een zittingsdatum gepland is of al een (pro-forma)zitting heeft plaatsgevonden. In enkele gevallen is het strafrechtelijk onderzoek gereed en bereidt het FP de verdere vervolging voor. In 1 zaak is een gevangenisstraf van 36 maanden opgelegd, waarvan 6 maanden voorwaardelijk. In een andere zaak met meerdere verdachten werden gevangenisstraffen tot 21 maanden opgelegd en werd de hoofdverdachte veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding van bijna € 600.000. |
13 |
In onderzoek |
Dit betreft lopende strafrechtelijk onderzoeken, strafrechtelijke onderzoeken in voorbereiding en zaken die tijdelijk zijn opgeschort in afwachting van meer informatie door de aangever. |
3 |
Niet meer in behandeling |
In deze zaken is het strafrechtelijk onderzoek stopgezet, bijvoorbeeld doordat een zaak werd doorverwezen naar de Belastingdienst voor fiscale afdoening, door een beleidssepot van het OM of door de keuze voor een andere inzet van de opsporingscapaciteit. |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-28828-48.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.