nr. 90
BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 21 oktober 2008
Graag informeer ik u, mede namens de minister van Verkeer en Waterstaat,
dat de aandeelhouders in NV Luchthaven Schiphol («Schiphol») na
uitgebreid onderzoek en overleg positief hebben besloten ten aanzien van een
samenwerking door Schiphol met Aéroports de Paris («AdP»).
Deze samenwerking wordt ondersteund door een omkeerbare kruisparticipatie
van acht procent. Dit is een belangrijke stap voor de luchthaven Schiphol
om de huidige positie als mainport steviger te verankeren en de daarmee samenhangende
publieke belangen beter te kunnen borgen. Bovendien is sprake van een overtuigende
en financieel gezonde propositie.
Het voorzien in een internationaal netwerk van verbindingen, binnen de
gestelde randvoorwaarden ten aanzien van bijvoorbeeld het milieu en veiligheid,
vormt een publiek belang van Schiphol. Schiphol is zeer succesvol geweest
in het realiseren van een uitgebreid bestemmingennetwerk door het accommoderen
van transfer passagiers. De goede concurrentiepositie die Schiphol heeft weten
op te bouwen is belangrijk voor de economie van Nederland en het vestigingsklimaat
van de Randstad. De concurrentiepositie van Schiphol is sterker dan men zou
verwachten, gelet op de omvang van de thuismarkt. Echter, de beperkte thuismarkt
maakt de concurrentiepositie van de luchthaven relatief kwetsbaar voor ontwikkelingen
zoals de opkomst van hubs in het Midden-Oosten,
bijvoorbeeld Dubai, en de gevolgen van de vrije trans-Atlantische markt die
met het Open Skies agreement tussen de EU en de
VS tot stand is gekomen. Continue aandacht voor de strategische positie van
Schiphol om het publiek belang van internationale bereikbaarheid en het vestigingsklimaat
met bijbehorende kenniseconomie te borgen, is daardoor vereist.
Air France–KLM («AF–KL») vervoert meer dan de
helft van alle passagiers op Schiphol en gezamenlijk bieden zij Nederland
een uitgebreid netwerk waardoor vele bestemmingen door de lucht bereikbaar
zijn. AF–KL voert een dual hub strategie
met als thuisbases Schiphol en AdP. Schiphol wil haar grootste klant graag
goed bedienen. Door een samenwerking steunen beide luchthavens
de dual hub strategie van AF–KL. Concreet
zullen Schiphol en AdP er onder andere naar streven belangrijke investeringen
te optimaliseren om operationele processen ten behoeve van de klant (airlines
en passagiers) te verbeteren. Voorbeelden zijn bagage afhandelingsystemen,
inchecken en het ook invoeren van Privium in Parijs. AF–KL heeft zich
positief uitgesproken over het voorliggende plan.
Om de voordelen te realiseren zal de samenwerking tussen Schiphol en AdP
zich richten op veel verschillende onderwerpen en niveaus; van werkvloer tot
directie. Ter bevordering van de samenwerking zullen bovendien twee directieleden
van Schiphol plaatsnemen in de Board of Directors
van AdP en zal de president directeur generale
van AdP als achtste lid plaatsnemen in de raad van commissarissen van Schiphol.
Bovendien zal de samenwerking aan periodieke evaluatie onderhevig zijn, waarbij
zal worden nagegaan door Schiphol en AdP of verdieping en verbreding van de
samenwerking of juist het omgekeerde wenselijk wordt geacht. De samenwerking
is vormgegeven op voet van gelijkheid. Bij de uitwerking van de samenwerking
is daarom veel aandacht besteed aan een goede balans in de voordelen die beide
luchthavens halen uit de samenwerking.
De voorgenomen samenwerking moet naast het veiligstellen van het netwerk
leiden tot kostenvoordelen voor Schiphol en het aantrekken van gewenste verbindingen.
Verscheidene werkgroepen zullen worden opgericht die zich bijvoorbeeld zullen
richten op optimalisatie van beide netwerken, zodanig dat beide mainports
een sterkere concurrentiepositie in Europa weten te realiseren. Doordat twee
leden van het bestuur van Schiphol aan tafel zitten bij het bestuur in Parijs,
worden zij betrokken bij strategische beslissingen. Schiphol kan daar haar
voordeel mee doen.
Vanwege de omvang en dynamiek van de samenwerking is gekozen voor een
samenwerking die wordt ondersteund door een omkeerbare kruisparticipatie.
Beide luchthavens participeren voor acht procent in elkaars aandelenkapitaal.
Een kruisparticipatie geeft bovendien de vereiste zwaarte en een financiële
prikkel aan de samenwerking die beide luchthavens nodig achten om de strategische
waarde te kunnen realiseren. Extern onderzoek ondersteunt de wenselijkheid
van een kruisparticipatie bij deze samenwerking. Schiphol doet voor de kruisparticipatie
een aandelenemissie. De Staat is in deze geen verkopende noch een kopende
partij. Er bestaan geen richtlijnen ten aanzien van het informeren van uw
Kamer voor dergelijke situaties. Desalniettemin informeer ik uw Kamer met
deze brief over de samenwerking en kruisparticipatie.
Er is geen reden om aan te nemen dat de samenwerking een negatief effect
zal hebben op publieke belangen op het gebied van milieu en veiligheid. Bestaande
wet- en regelgeving wordt door deze samenwerking niet beïnvloed.
De aandeelhouders behouden hun huidige bevoegdheden. Doordat AdP als nieuwe
aandeelhouder toetreedt, zullen de huidige aandeelhouders pro rato verwateren.
Ik heb er uitdrukkelijk zorg voor gedragen dat de Staat een ruime meerderheid
behoud in Schiphol. Zo komen mijn bevoegdheden ten aanzien van bijvoorbeeld
het beloningsbeleid, benoemingen en strategie op geen enkele manier in het
gedrang. Na de kruisparticipatie heeft de Staat nog steeds 69,7% in
Schiphol. AdP zal met acht procent geen beslissende stem krijgen.
Op uitdrukkelijke wens van de aandeelhouders van Schiphol is de samenwerking
en kruisparticipatie omkeerbaar. Bepaalde «triggers» zijn gedefinieerd
op basis waarvan de luchthavens afzonderlijk kunnen besluiten de samenwerking
te beëindigen en de kruisparticipatie terug te draaien. Voorbeelden
zijn bijvoorbeeld insolvabiliteit of een permanente impasse. AdP zal niet
zonder toestemming van de aandeelhouders haar aandelen in Schiphol aan een
andere partij mogen verkopen.
Ik zal samen met de minister van Verkeer en Waterstaat de uitwerking en
resultaten van de samenwerking nauwlettend volgen. Ik heb daartoe Schiphol
verzocht om ons periodiek informatie te doen toekomen over de beschreven samenwerking.
De minister van Financiën,
W. J. Bos