Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2009-2010 | 27923 nr. 98 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2009-2010 | 27923 nr. 98 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 19 juli 2010
Met deze brief wil ik u informeren over de laatste stand van zaken van de omvorming van de Stichting Beroepskwaliteit Leraren en ander onderwijspersoneel (SBL) tot een coöperatie en over de beëindiging van het Landelijk Platform Beroepen in het Onderwijs (LPBO).
Omvorming SBL
Eén van de adviezen van de Commissie Leraren betrof de omvorming van de Stichting Beroepskwaliteit Leraren en ander onderwijspersoneel (SBL) tot een vereniging voor en door leraren. Deze suggestie van de Commissie Leraren is overgenomen in het actieplan Leerkracht. In de voortgangsrapportage Leerkracht – aan uw Kamer verzonden op 19 mei jl. (kamerstuk 27923, nr. 97) – kondigde ik aan dat de Stichting Beroepskwaliteit Leraren en ander onderwijspersoneel (SBL) wordt omgevormd tot een coöperatie. Hiermee wordt rechtstreeks uitvoering gegeven aan het actieplan. De leden van de in de coöperatie verenigde beroepsorganisaties1 geven gezamenlijk uitvoering aan de ambities om enerzijds de kwaliteit van de leraar te verbeteren en anderzijds de waardering, erkenning en inspiratie voor de leraar te vergroten.
Het omvormingstraject van SBL heeft inmiddels concretere vormen aangenomen. Medewerkers en leden van de beroepsorganisaties gaan in een netwerkorganisatie samenwerken aan de gestelde doelen en ambities. Om de omvorming van SBL in goede banen te leiden, zijn voor de periode van 15 juni 2010 tot 1 augustus 2011 twee «wegbereiders» aangesteld die niet specifiek zijn verbonden aan één van de aan SBL verbonden organisaties.
Deze onafhankelijke wegbereiders zullen handen en voeten geven aan het voornemen van de aangesloten organisaties om op een andere manier samen te gaan werken. Bij de vormgeving van deze nieuwe samenwerkingsvorm nemen de wegbereiders ook de verhouding tussen de coöperatie en externe belanghebbenden mee, zoals bijvoorbeeld de sectorraden. Vanaf begin 2011 zal de te vormen coöperatie gaan proefdraaien. Ik verwacht dat in de zomer van 2011 de omvorming van SBL tot een coöperatie van beroepsorganisaties van leraren en ander onderwijspersoneel is voltooid.
Landelijk Platform Beroepen in het Onderwijs (LPBO)
Het LPBO is per 1 maart 2005 door de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) ingesteld. Het LPBO heeft conform het instellingsbesluit de volgende taken:
– Op basis van ontwikkelingen in het onderwijs vaststellen welke onderwijsberoepen te onderscheiden zijn, welke competentieprofielen daarbij horen, en voor welke onderwijsberoepen of werkzaamheden in regelgeving bekwaamheidseisen zouden moeten worden vastgelegd.
– Op verzoek van de minister bij voorrang uitspraken doen over actuele onderwerpen met betrekking tot de onderwijsberoepen, de competentieprofielen en de bekwaamheidseisen.
– Periodiek de werking van de bekwaamheidseisen (laten) beoordelen en tenminste eenmaal per zes jaar vaststellen of er reden is voor herijking van de bekwaamheidseisen en zo dat het geval is daartoe opdracht geven aan de desbetreffende commissie per onderwijsberoep.
Het LPBO heeft op een uitstekende wijze zijn werk gedaan en heeft sinds de oprichting in 2005 de kwalificatiestructuur van de onderwijsberoepen op een adequate manier in beeld gebracht. De hierover door mij gestelde aanvullende vragen zijn in de afgelopen periode op een deskundige en adequate wijze beantwoord.
In de instellingsbeschikking is een evaluatiebepaling opgenomen die bepaalt dat het Platform na vier jaar wordt geëvalueerd. Dit is gebeurd door middel van een zelfevaluatie in 2008 en een externe evaluatie in 2009. In het externe onderzoek is gekeken naar de kwaliteit van het werk van het LPBO, de positionering van het LPBO in het speelveld van organisaties in het onderwijs en de waardering en het draagvlak voor het LPBO vanuit het veld.
Waardering voor het LPBO
Uit de evaluatie blijkt dat de taken die het LPBO toebedeeld heeft gekregen over het algemeen als zeer belangrijk worden ervaren. Ook vinden de geraadpleegde partijen en de experts dat het LPBO goede en gedegen rapportages oplevert. De werkwijze van het LPBO wordt over het algemeen positief gewaardeerd. Mijn eigen waardering voor de rapporten van het LPBO en mijn beeld over de gedegen, systematische werkwijze sluiten hierbij volledig aan. Het LPBO heeft naar mijn overtuiging een krachtige kwalitatieve impuls gegeven aan de totstandkoming en verdere ontwikkeling van een kwalificatiestructuur voor de onderwijsberoepen in ons land.
Beëindiging van het LPBO
De voorzitter van het LPBO deelt mijn zienswijze dat vanwege de voortschrijdende inzichten en nieuwe ontwikkelingen in de afgelopen jaren het initiatief voor herijking en ontwikkeling van de bekwaamheidseisen voor de onderwijsberoepen meer en dichter bij de beroepsgroepen zelf moet liggen, om hiermee met name de professional governance te versterken (zie ook Coonen, 2010). Dit sluit aan bij het ambitieniveau van de nieuwe coöperatie voor leraren, die zal voortkomen uit een transformatie van de huidige SBL, maar ook bij de organisaties van andere onderwijsberoepen, waaronder de schoolleiders. Er bestaat overeenstemming met de voorzitter het LPBO vanwege de genoemde ontwikkelingen en inzichten de werkzaamheden van het LPBO te beëindigen per 1 januari 2011.
Over onderwerpen met betrekking tot de kwalificatiestructuur kan naast de beoogde nieuwe coöperatie voor leraren tevens advies worden gevraagd aan de Onderwijsraad en de inmiddels tot stand gekomen Stichting van het Onderwijs.
Ik heb de voorzitter van het LPBO verzocht de komende periode persoonlijk nog enige tijd beschikbaar te blijven om zijn deskundigheid te gebruiken in het verder denken over borging van de professionaliteit van personen die in het hoger onderwijs met onderwijsgevende taken zijn belast.
Laatste adviezen LPBO
Het LPBO heeft sinds september 2009 nog drie adviezen opgesteld die ik u met deze brief tevens wil doen toekomen.2 Het betreft de competentieprofielen en bekwaamheidseisen voor onderwijsondersteuners, een rapport over de werking van de bekwaamheidseisen in de school en een rapport over de werking van de bekwaamheidseisen in de lerarenopleidingen.
Deze laatste twee rapporten zijn bruikbaar bij de herijking van de bekwaamheidseisen en de evaluatie van de Wet op de Beroepen in het Onderwijs (wet BIO), welke begin 2011 gereed zal zijn.
De staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
J. M. van Bijsterveldt-Vliegenthart
Dat zijn: de Algemene Onderwijsbond (Aob), CNV-Onderwijs, Centrale van Middelbare en Hogere Functionarissen (CMHF), Beter Onderwijs Nederland (BON) en het platform Vakinhoudelijke Verenigingen Voortgezet Onderwijs (Platform VVVO)
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-27923-98.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.