Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 29 mei 2015
Voor goed onderwijs zijn goede leraren van cruciaal belang. Om de kwaliteit en de
carrièreperspectieven voor leraren te versterken is goed HRM-beleid op scholen, dat
verbonden is met een visie op onderwijs en schoolontwikkeling, een essentiële voorwaarde.
Om dit te bereiken, lopen er allerlei acties vanuit de Lerarenagenda en de sectorakkoorden.
De functiemix is hier één van.
De functiemix is onderdeel van het Convenant Leerkracht van Nederland uit 2008. Dit
convenant is afgesloten tussen het Ministerie van OCW, VO-raad, PO-Raad en de vakbonden.
In dit convenant zijn afspraken gemaakt over onder meer de functiemix en de inkorting
van de carrièrelijnen. Deze inkorting van de carrièrelijnen is jaarlijks stapsgewijs
uitgevoerd en is inmiddels volledig gerealiseerd.
Over de voortgang van de functiemix wordt uw Kamer sinds de start van het convenant
in 2009 jaarlijks geïnformeerd. Hierbij ontvangt u de huidige stand van zaken van
de functiemix op basis van de voorlopige cijfers per 1 oktober 2014 (zie bijlage).
Dit is tevens de eindmeting zoals die in het convenant is afgesproken. De definitieve
cijfers van alle onderwijssectoren worden gepubliceerd in de Arbeidsmarktbrief in
het najaar 2015.
In de voortgangsrapportage van de Lerarenagenda in het najaar van 2015 zal ik u in
breder perspectief informeren over de versterking van het HRM-beleid en verbeteren
van het carrièreperspectief van leraren. Hierbij zal ik ook ingaan op de ontwikkeling
ten aanzien van de streefpercentages van de functiemix en de afspraken die ik met
de convenantspartijen maak om de doelen te realiseren.
De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
S. Dekker
Bijlage
Basisonderwijs
In het basisonderwijs is het aandeel LB-functies gestegen van 1,4 procent in 2008
naar 24,3 procent in oktober 2014. De doelstelling was 40 procent LB-functies.
Tabel 1: ontwikkeling functiemix basisonderwijs 2008–2014
De tot 1 oktober 2014 beschikbaar gestelde middelen zijn volledig besteed aan de doelstellingen
van het convenant. Het budget loopt tot aan 2020 nog op, dus verdere groei van de
functiemix is nog mogelijk (zie tabel 2).
Tabel 2: ontwikkeling meerkosten bij gerealiseerde functiemix en budget carrièrelijn
en functiemix basisonderwijs
Speciaal (basis)onderwijs
In het speciaal (basis)onderwijs is het aandeel LC-functies in de periode tussen 2008
en 2014 gestegen van 2,2 procent naar 11,3 procent. De realisatie ligt dichtbij de
streefpercentages.
Tabel 3: ontwikkeling functiemix speciaal (basis)onderwijs 2008–2014
Voortgezet onderwijs
In het voortgezet onderwijs is het aandeel leraren in een LB-schaal gedaald van 64,2
procent in 2008 tot 42,8 procent per oktober 2014. Het aandeel leraren in de schalen
LC en LD is in deze periode gestegen van respectievelijk 18,6 en 16,9 procent naar
respectievelijk 29,8 en 27,1 procent.
Tabel 4: ontwikkeling functiemix voortgezet onderwijs 2008–2014
Het tot aan 1 oktober 2014 beschikbaar gestelde budget voor de functiemix en de inkorting
van de carrièrelijnen is volledig aan deze doelstellingen besteed. Eind 2013 is gebleken
dat dit budget voor veel scholen niet toereikend dreigde te zijn om de structurele
meerkosten van de functiemix te dekken. Zij hebben de mogelijkheid om de streefpercentages
voor de functiemix in overleg met hun medezeggenschapsraad en de vakbonden bij te
stellen.