27 603
Wijziging van de Wet luchtvaart inzake de inrichting en het gebruik van de luchthaven Schiphol

nr. 61
ZESDE NOTA VAN WIJZIGING

Ontvangen 18 oktober 2001

Het voorstel van wet wordt gewijzigd als volgt:

A

In artikel I, onderdeel A, worden de volgende wijzigingen aangebracht.

a. Na artikel 8.9 worden twee artikelen ingevoegd die luiden:

Artikel 8.9a

Voor zover het ontwerp van een bestemmingsplan zijn grondslag vindt in de uitvoering van het luchthavenindelingbesluit zijn artikel 23, eerste lid, onder c, en artikel 27, eerste en tweede lid, van de Wet op de Ruimtelijke Ordening niet van toepassing.

Artikel 8.9b

Voor de mogelijkheid van beroep ingevolge hoofdstuk 8 van de Algemene wet bestuursrecht worden een verklaring van geen bezwaar als bedoeld in artikel 8.9, derde lid, en het besluit waarop de verklaring betrekking heeft als één besluit aangemerkt.

b. Artikel 8.11 komt te luiden:

Artikel 8.11

De voordracht voor een luchthavenindelingbesluit wordt niet gedaan dan nadat het ontwerp in de Staatscourant is bekendgemaakt en aan een ieder de gelegenheid is geboden om binnen vier weken na de dag waarop de bekendmaking is geschiedt, wensen en bedenkingen ter kennis van Onze Minister van Verkeer en Waterstaat te brengen. Gelijktijdig met de bekendmaking wordt het ontwerp aan de beide kamers der Staten-Generaal overgelegd.

c. Titel 8.7 vervalt.

B

Na artikel II wordt een artikel ingevoegd dat luidt:

ARTIKEL IIa (WIJZIGING ALGEMENE WET BESTUURSRECHT)

In de bijlage bij de Algemene wet bestuursrecht wordt aan de opsomming onder het Ministerie van Verkeer en Waterstaat een onderdeel toegevoegd dat luidt:

3. De artikelen 8.4 en 8.13 van de Wet luchtvaart.

C

In artikel XI worden de volgende wijzigingen aangebracht.

a. In het eerste lid worden, onder verlettering van de onderdelen c tot en met e, tot d tot en met f, de onderdelen a en b vervangen door:

a. op een wijze die overeenstemt met de voorschriften zoals die gelden tot de inwerkingtreding van artikel II worden een 20 Ke-contour en een 35 Ke-contour berekend;

b. het aantal ernstig gehinderden binnen de 20 Ke-contour bedraagt maximaal 45 000, vastgesteld overeenkomstig de wijze waarop dit aantal in de PKB Schiphol en Omgeving is vastgesteld;

c. de 35 Ke-contour omvat maximaal 10 000 woningen, vastgesteld overeenkomstig de wijze waarop dit aantal in de PKB Schiphol en Omgeving is vastgesteld;

b. In het tweede lid worden, onder verlettering van de onderdelen c tot en met e, tot d tot en met f, de onderdelen a en b vervangen door:

a. op een wijze die overeenstemt met de voorschriften zoals die gelden tot de inwerkingtreding van artikel II worden een 20 dB(A) LAeq-contour en een 26 dB(A) LAeq-contour berekend;

b. het aantal mensen dat slaapverstoring ondervindt binnen de 20 dB(A) LAeq-contour bedraagt maximaal 39 000, vastgesteld overeenkomstig de wijze waarop dit aantal in de PKB Schiphol en Omgeving is vastgesteld;

c. de 26 dB(A) LAeq-contour omvat maximaal 10 100 woningen, vastgesteld overeenkomstig de wijze waarop dit aantal in de PKB Schiphol en Omgeving is vastgesteld;

c. In het derde lid, onderdeel a, wordt «onderdeel b» vervangen door: onderdeel c.

d. In het derde lid, onderdeel b, wordt «onderdeel c» vervangen door: onderdeel d.

D

Artikel XIV vervalt.

E

In artikel XVb wordt de zinsnede «causaal model» vervangen door: statistisch-causaal model.

Toelichting

1. Algemeen

Deze zesde nota van wijziging vloeit rechtstreeks voort uit de beraadslaging van de kamer op 17 oktober over het wetsvoorstel.

De wijzigingen die met deze nota in het wetsvoorstel worden aangebracht hebben betrekking op de volgende onderwerpen.

• Technische correctie inzake de relatie tussen luchthavenindelingsbesluit en het bestemmingsplan.

Het wijzigen van de procedures ten aanzien van het luchthavenindelingbesluit en het luchthavenverkeerbesluit, zodanig dat een ieder de gelegenheid wordt geboden tot het ter kennis brengen van wensen en bedenkingen.

• Het uitsluiten van beroep op de administratieve rechter tegen de AmvB's inzake het luchthavenindelingbesluit en het luchthavenverkeerbesluit.

• Het wettelijk vastleggen van de reductie van het aantal ernstig gehinderden en slaapgestoorden.

• Het verbeteren van de aanduiding van het veiligheidsmodel.

Enkele van de hiervoor genoemde onderwerpen hebben hun uitwerking op verschillende plaatsen in het wetsvoorstel. Hierna worden de wijzigingen in het wetsvoorstel per onderwerp toegelicht.

2. Inspraak

In de kamer werd breed de wens gevoeld om bij de regeling van de parlementaire betrokkenheid bij de voorbereiding van het luchthavenindelingbesluit en het luchthavenverkeerbesluit (de voorhangprocedure) uit te gaan van de mogelijkheid tot inspraak zoals die is verwoord in aanwijzing 37, onderdeel b, van de Aanwijzingen voor de regelgeving.

Onderdeel A, onder b, van deze nota wijzigt artikel 8.11 zodanig dat het in aanwijzing 37, onderdeel b, bedoelde model wordt gevolgd. Artikel 8.11 handelt over de voorbereiding van het luchthavenindelingbesluit. Artikel 8.22 verklaart dat artikel van overeenkomstige toepassing op het luchthavenverkeerbesluit.

3. Uitsluiten beroep op de administratieve rechter

Tijdens het overleg op 8 oktober is reeds aan de orde geweest dat bij het luchthavenindelingbesluit en het luchthavenverkeerbesluit uitgegaan moet worden van het primaat van de politiek.

Met deze nota van wijziging wordt de consequentie van de nogmaals door de Kamer geformuleerde wens van het primaat van de politiek gehonoreerd en wordt het beroep op de administratieve rechter uitgesloten. Dat heeft overigens niet tot gevolg dat het de burger onmogelijk is gemaakt om een rechterlijk oordeel over de besluiten te vragen, het is immers de burgerlijke rechter die in dit geval als «restrechter» op zal treden.

De hiermee samenhangende ingreep in het wetsvoorstel is als volgt vorm gegeven. Titel 8.7 van het wetsvoorstel is geschrapt (onderdeel A, onder c, van deze nota). Daarmee vervallen ook twee artikelen waarvan de inhoud in stand moet blijven (oud artikelen 8.35 en 8.36). De desbetreffende bepalingen zijn nu opgenomen in titel 8.2 als de nieuwe artikelen 8.9a en 8.9b (onderdeel A, onder a, van deze nota).

Onderdeel B van deze nota voegt de bepalingen die de grondslag leggen voor het luchthavenindelingbesluit en het luchthavenverkeerbesluit toe aan de bijlage bij de Algemene wet bestuursrecht. Overeenkomstig artikel 8:5 van die wet is dan het in hoofdstuk 8 van die wet geregelde beroep op de administratieve rechter uitgesloten.

Met het laten vervallen van titel 8.7 kan ook artikel XIV omtrent het beroep tegen de eerste uitvoeringsbesluiten vervallen (onderdeel D van deze nota).

4. De reductie van het aantal ernstig gehinderden en slaapgestoorden

In de Tnl-nota is toegezegd dat het aantal ernstig gehinderden binnen de 20 Ke-contour met ongeveer 50% en het aantal slaapgestoorden met ongeveer 70% zal afnemen ten opzichte van 1990. Een en ander bepaald overeenkomstig de PKB Schiphol en Omgeving.

Door deze wijziging krijgt die toezegging – die voor het aantal ernstig gehinderden een aanscherping is ten opzichte van de PKB-een verankering in de wet zelf.

De wijziging is in de nota opgenomen in onderdeel C.

5. Verbetering van de aanduiding van het veiligheidsmodel

In het met de vijfde nota van wijziging ingevoerde artikel XVb wordt gesproken over het «causaal model met betrekking tot de veiligheid van het luchthavenluchtverkeer». Overeenkomstig de beraadslaging in de kamer kan beter gesproken worden over het «statistisch-causaal model». Onderdeel E van deze nota brengt de desbetreffende wijziging aan.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

T. Netelenbos

Naar boven