Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum ontvangst |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2000-2001 | 27549 nr. 8 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum ontvangst |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2000-2001 | 27549 nr. 8 |
Ontvangen 23 maart 2001
Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 8 wordt vervangen door:
Artikel 8. Verwerking gegevens geregistreerd bij de Arbeidsvoorzieningsorganisatie
1. De Arbeidsvoorzieningsorganisatie verstrekt aan de naamloze vennootschap de gegevens van werkzoekenden en vacatures die geregistreerd zijn met toepassing van de Arbeidsvoorzieningswet 1996, die noodzakelijk zijn voor een goede overgang van de uitvoering van reïntegratiediensten van de Arbeidsvoorzieningsorganisatie naar de naamloze vennootschap als bedoeld in deze wet.
2. De naamloze vennootschap verwerkt de gegevens van werkzoekenden en vacatures, die geregistreerd zijn bij de Arbeidsvoorzieningsorganisatie met toepassing van hoofdstuk 3, afdeling 1, van de Arbeidsvoorzieningswet 1996, indien:
a. dit noodzakelijk is voor de uitvoering van de opdracht, bedoeld in artikel 5, tot het tijdstip, bedoeld in artikel 5, eerste lid;
b. die gegevens op grond van artikel 92 van de Arbeidsvoorzieningswet 1996 en artikel 95 van de Organisatiewet sociale verzekeringen 1997 door burgemeester en wethouders van de gemeenten respectievelijk het Landelijk instituut sociale verzekeringen en de uitvoeringsinstellingen, bedoeld in laatstgenoemde wet, aan de Arbeidsvoorzieningsorganisatie zijn verstrekt en betrekking hebben op dienstverlening door de Arbeidsvoorzieningsorganisatie op grond van wetten, zoals deze luidden tot de datum van inwerkingtreding van deze wet.
3. De naamloze vennootschap verwerkt de gegevens, bedoeld in het eerste lid, anders dan bedoeld in het tweede lid, voorts slechts indien dit noodzakelijk is voor de uitvoering van overeenkomsten, die betrekking hebben op het verrichten van diensten als bedoeld in artikel 5 van de Arbeidsvoorzieningswet 1996, voorzover deze overeenkomsten als vermogensbestanddeel op grond van artikel 2, eerste lid, zijn overgegaan op de naamloze vennootschap.
4. Voor andere doeleinden dan bedoeld in het eerste lid verstrekt de Arbeidsvoorzieningsorganisatie de gegevens, bedoeld in dat lid, slechts aan de naamloze vennootschap en aan derden, indien deze de gegevens verwerken voor de uitvoering van opdrachten van gemeenten of het Landelijk instituut sociale verzekeringen met het oog op de bevordering van inschakeling in de arbeid van personen, die van de gemeenten of het Landelijk instituut sociale verzekeringen uitkeringen ontvangen.
5. Bij de verwerking, bedoeld in het tweede lid, en de verstrekking van gegevens, bedoeld in het vierde lid, kan gebruik gemaakt worden van het sociaa/l-fiscaalnummer, bedoeld in artikel 2, derde lid, onderdeel j van de Algemene wet inzake rijksbelastingen, indien de dienstverlening betrekking heeft op de uitvoering van wetten, waarbij gebruik van het sociaal-fiscaalnummer bij wet is bepaald.
In artikel 15 wordt «artikel 2, zesde lid» vervangen door: artikel 2, zevende lid.
Met deze nota van wijziging wordt beoogd het gegevensverkeer tussen de Arbeidsvoorzieningsorganisatie en de NV KLIQ in verband met de externe verzelfstandiging een nog duidelijker wettelijke basis te geven. Uitgangspunt daarbij blijft hetgeen over dit artikel 8 in de memorie van toelichting is opgemerkt.
Het belang van deze regeling bij wet is, dat bij het proces van spoedige externe verzelfstandiging de dienstverlening van het onderdeel KLIQ van de Arbeidsvoorzieningsorganisatie wordt gecontinueerd. Dit geldt met name voor de uitvoering van reïntegratie-taken, die tot de externe verzelfstandiging tot de publieke verantwoordelijkheid behoorden. Dit belang van continuering van de dienstverlening voor werkzoekenden die moeilijk plaatsbaar zijn in het arbeidsproces, maakt dat de NV KLIQ vanaf de start over de gegevens moet beschikken die voor die dienstverlening noodzakelijk zijn. Artikel 8 beoogt aan te geven binnen welke grenzen de Arbeidsvoorzieningsorganisatie gegevens aan de NV verstrekt, en binnen welke grenzen de NV de gegevens mag verwerken. De regeling maakt het mogelijk om meer gegevens aan de NV te verstrekken dan strikt noodzakelijk is voor de uitvoering van de bij dit wetsvoorstel aan de NV over te dragen werkzaamheden. Aanleiding hiervoor vormt de uitkomst van het, in opdracht van het departement van SZW, verrichte onderzoek naar de technische mogelijkheden om de voor de NV KLIQ noodzakelijke gegevens toegankelijk te maken voor de NV. De onderzoekers schatten de kans om voor 1 april 2001 (de beoogde datum voor externe verzelfstandiging van KLIQ) een gegevensoverdracht «op maat» te kunnen realiseren erg klein. Gezien het doel van het wetsvoorstel (een snel en doelmatig proces van verzelfstandiging) acht ik het echter niet wenselijk dat het proces van het «op maat maken» van de over te dragen gegevensbestanden leidt tot uitstel van de verzelfstandiging van KLIQ. Overigens bestaat op dit moment het beeld dat het overgrote deel van de niet voor de NV KLIQ benodigde gegevens vòòr het moment van externe verzelfstandiging van KLIQ verwijderd kan worden.
De noodzaak voor deze regeling bij wet, waarmee een inbreuk wordt gemaakt op de privacybescherming van de werkzoekenden die geregistreerd zijn bij de Arbeidsvoorzieningsorganisatie, wordt gerechtvaardigd met het hiervoor geschetste belang van continuïteit van de dienstverlening. Door de nadere voorwaarden, die in dit artikel worden geformuleerd ten aanzien van het gebruik van de gegevens door de NV, wordt deze inbreuk zoveel mogelijk beperkt. Het alternatief alle werkzoekenden afzonderlijk toestemming te vragen zou voor het proces van verzelfstandiging te belastend zijn.
De hoofdlijn van de bepaling is nu als volgt.
In het eerste lid wordt nu duidelijk aangegeven, dat de Arbeidsvoorzieningsorganisatie de gegevens aan de NV verstrekt, die noodzakelijk zijn in verband met een goede overgang van de reïntegratiediensten naar de NV ter uitvoering van deze wet. Dit kan betekenen dat de NV KLIQ bij de start de beschikking krijgt over meer gegevens dan de gegevens die nodig zijn voor de uitvoering van de bij deze wet naar de NV overgehevelde werkzaamheden. Een snel en doelmatig proces van verzelfstandiging (het doel van deze wet) laat mogelijk niet toe dat vòòr het moment van verzelfstandiging al de niet benodigde gegevens uit de voor de NV bestemde databestanden verwijderd worden. Indien dit het geval is zullen de betreffende gegevens zo spoedig mogelijk na de overdracht van deze gegevens aan de NV (op de oprichtingsdatum), uit de bestanden van de NV worden verwijderd.
De NV KLIQ heeft bij deze regeling een gerechtvaardigd belang. Dit bestaat er uit dat de NV bij de start kan beschikken over een informatiesysteem dat het mogelijk maakt direct los van de Arbeidsvoorzieningsorganisatie te functioneren. Dit is van belang voor de voortgang van de door KLIQ verrichte reïntegratiedienstverlening.
Het belang van bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de werkzoekenden en werkgevers op wie de gegevens betrekking hebben, brengt met zich, dat duidelijk is hoe en met welk doel de gegevens door de NV worden verwerkt. Dit wordt geregeld in het tweede lid, dat inhoudelijk niet is gewijzigd. Voor een toelichting hierop kan verwezen worden naar de memorie van toelichting.
In het derde lid wordt voorts nog duidelijk gemaakt, dat de NV ook gebruik mag maken van de door de Arbeidsvoorzieningsorganisatie geregistreerde gegevens die samenhangen met de uitvoering van de commerciële dienstverleningcontracten (als bedoeld in artikel 5 van de Arbeidsvoorzieningswet 1996), die naar de NV overgaan. In artikel 2 van het wetsvoorstel wordt immers geregeld dat deze contracten deel uitmaken van de vermogensbestanddelen die overgaan van de Arbeidsvoorzieningsorganisatie naar de NV. Het vloeit uit de overgang van die contracten naar de NV voort, dat de NV daartoe ook de daarvoor relevante gegevens mag blijven verwerken. Dit wordt nu expliciet geregeld in het derde lid.
Het vierde lid heeft betrekking op het gebruik van persoonsgegevens die bij de Arbeidsvoorzieningsorganisatie zijn geregistreerd in de registratie van werkzoekenden, die van belang kunnen zijn voor reïntegratiebedrijven die opdrachten verkrijgen van gemeenten en het Landelijk instituut sociale verzekeringen. Daarbij onderscheidt de NV zich niet van andere reïntegratiebedrijven. Het betreft dan ook een gegevensverstrekking door de Arbeidsvoorzieningsorganisatie met een ander doel dan voortvloeiend uit het proces van externe verzelfstandiging van een organisatieonderdeel. De regeling van deze gegevensverstrekking is noodzakelijk omdat de uitvoering van de reïntegratie-activiteiten verdergaand wordt geprivatiseerd mede als gevolg van dit wetsvoorstel, maar de gegevens nog berusten bij een publiekrechtelijke organisatie. Dit artikellid leidt niet tot beperking van de mededinging.
Het gebruik van het sofi-nummer in het vijfde lid is beperkt tot de publieke reïntegratietaken.
Het artikellid van artikel 2 van de Wet op de vennootschapsbelasting 1969 waaraan de NV KLIQ wordt toegevoegd, is niet het zesde maar het zevende lid. Deze wijziging strekt er toe dit te corrigeren.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-27549-8.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.