nr. 13
BRIEF VAN DE MINISTER VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
's-Gravenhage, 12 november 2001
Mede namens de minister van Financiën informeer ik u hierbij over
de voorwaarden waaronder aan KLIQ van Rijkswege financiering zal worden aangeboden.
Overigens sta ik hierbij ook nog kort stil bij de technische posten op
de openingsbalans.
Tot slot informeer ik u over de samenstelling van de Raad van Advies voor
de NV KLIQ, welke inmiddels is afgerond.
Financieringsvoorwaarden
Aan KLIQ zal via de openingsbalans een tweetal kredietfaciliteiten worden
geboden bestaande uit een regulier krediet (lening) en een achtergesteld converteerbaar
krediet.
Voorts wordt een tweetal off-balance faciliteiten getroffen: een kredietfaciliteit
ten behoeve de afdekking van mogelijke tijdelijke liquiditeitstekorten en
een escrow-account t.b.v. de netto-loongarantie. Ik heb u daarover in mijn
brief van 13 maart 2001 reeds geïnformeerd.
Met KLIQ vindt momenteel overleg plaats over de exacte voorwaarden waaronder
de verschillende financieringsarrangementen ter beschikking worden gesteld.
Uitgangspunt is steeds geweest om bij de vaststelling van de voorwaarden
aan te sluiten bij hetgeen marktconform is. Bovendien is getracht zodanige
prikkels in te bouwen dat een zo spoedig mogelijke overgang naar (her)financiering
op de reguliere kapitaalmarkt kan worden bereikt.
Dit heeft, in aansluiting op mijn brief van 13 maart 2001 en 5 oktober
2001 (27 549/27 296, nrs. 6 en 9), in hoofdlijnen, geleid tot de
volgende voorwaarden:
Reguliere lening
Een lening voor een periode van 5 jaar, waarbij de rente is gebaseerd
op die van vergelijkbare bedrijven, tezamen met een onbeperkte,
versnelde boetevrije aflossingsmogelijkheid voor het geval Kliq eerder in
staat is om extern vermogen aan te trekken. Indien dat niet zou lukken, zal
de Staat financieren tegen een vergoeding die gebruikelijk is voor ondernemingen
die niet investment grade zijn. Door deze constructie – een hogere rentemarge
en de mogelijkheid tot versnelde aflossing – wordt een drijfveer ingebouwd
om tot spoedige externe financiering te komen.
Achtergesteld converteerbaar krediet
Ook hier geldt een looptijd van 5 jaar, tegen in beginsel dezelfde voorwaarden
als de reguliere lening, vermeerderd met een opslag voor de conversiemogelijkheid
en het achtergesteld karakter. Wanneer de solvabiliteit van KLIQ duurzaam
zakt onder de grens van 30%, kan de Staat op verzoek van KLIQ besluiten tot
conversie.
De lening kan op verzoek van KLIQ geheel of gedeeltelijk worden omgezet
in een gewone lening, conform de eerder genoemde voorwaarden.
Off-balance-krediet-faciliteit
Tenslotte een kredietfaciliteit met een looptijd van 3 jaar en uitsluitend
ter dekking van mogelijke tijdelijke liquiditeitstekorten. Indien het krediet
niet opgeroepen wordt, geldt een bereidstellingsprovisie. Indien wel opgeroepen
gelden de reguliere leningsvoorwaarden als voornoemd.
Escrow-account
Eveneens geldt hier een looptijd van 5 jaar. Deze voorziening komt in
beheer bij een reguliere bank en kan onder voorwaarden worden aangewend om
verschillen in nettolonen te ondervangen. Een notaris zal worden aangewezen
als gemachtigde van de rekening.
De rentebaten van de faciliteit komen ter vrije beschikking aan KLIQ.
Technische posten openingsbalans
In mijn brief van 13 maart 2001 aan de Tweede Kamer is een eerste indicatieve
openingsbalans opgenomen voor de nieuw op te richten NV KLIQ.
Deze indicatieve balans werd vervolgens in mijn brief van 5 oktober
jl. enigzins aangepast.
In beide brieven is aangegeven dat in de technische posten voor onderhanden
werk/debiteuren, zoals opgenomen in de indicatieve openingsbalans, nog sterke
aanpassingen zouden kunnen plaatsvinden.
Over de precieze omvang van die technische posten zal pas duidelijkheid
ontstaan nadat de jaarrekening over 2001 is opgemaakt.
Vooralsnog wordt uitgegaan van de bedragen terzake die in de geactualiseerde
versie van de indicatieve openingsbalans, i.c. in mijn brief van 5 oktober
jl., zijn opgenomen. Derhalve een post van f 155 mln. onderhanden werk
en van f 110 mln. debiteuren.
Indien deze technische posten uiteindelijk afwijken ten opzichte van de
huidige cijfers op de indicatieve openingsbalans, zal dit gevolgen hebben
voor de overige posten op de openingsbalans. Alsdan zal moeten worden bezien
op welke wijze die gevolgen zouden moeten worden verwerkt in de openingsbalans,
hetgeen in genoemde posten naar verwachting binnen de contouren van genoemde
bedragen zal kunnen plaatsvinden.
Raad van Advies
De samenstelling van de Raad van Advies; de toekomstige Raad van Commissarissen
van de NV KLIQ is inmiddels vastgesteld en zal bestaan uit de volgende 5 leden:
mw. J. Creemers, drs. J. A. Dortland, mr.drs. L. Jongsma, prof. dr. A. J.
Vermaat en drs. Th. M. A. M. Wöltgens.
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
W. A. F. G. Vermeend