27 549
Regels met betrekking tot de positionering van de reïntegratiediensten van de Arbeidsvoorzieningsorganisatie (Wet verzelfstandiging reïntegratiediensten Arbeidsvoorzieningsorganisatie)

nr. 12
TWEEDE NOTA VAN WIJZIGING

Ontvangen 17 oktober 2001

Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:

A

Het opschrift «HOOFDSTUK 3. UITVOERING REÏNTEGRATIETAKEN ARBEIDSVOORZIENINGSORGANISATIE» vervalt.

B

De artikelen 5, 6 en 7 vervallen.

C

Artikel 8, tweede lid, wordt vervangen door:

2. De naamloze vennootschap verwerkt de gegevens van werkzoekenden en vacatures, die geregistreerd zijn bij de Arbeidsvoorzieningsorganisatie met toepassing van hoofdstuk 3, afdeling 1, van de Arbeidsvoorzieningswet 1996, indien die gegevens:

a. noodzakelijk waren voor de uitvoering van taken door de Arbeidsvoorzieningsorganisatie op grond van artikel 4, eerste lid, onderdelen b en c, en tweede lid, van de Arbeidsvoorzieningswet 1996 en voor het verstrekken van subsidies door de Arbeidsvoorzieningsorganisatie op grond van artikel 81a van de Arbeidsvoorzieningswet 1996 in verband met de toeleiding van arbeidsgehandicapten naar arbeid;

b. op grond van wettelijke voorschriften door burgemeester en wethouders van de gemeenten en het Landelijk instituut sociale verzekeringen aan de Arbeidsvoorzieningsorganisatie zijn verstrekt en betrekking hadden op dienstverlening door de Arbeidsvoorzieningsorganisatie op grond van wetten, zoals deze luidden tot de datum van inwerkingtreding van deze wet.

D

De Hoofdstukken 4 en 5 worden vernummerd tot Hoofdstukken 3 en 4.

E

Artikel 9 wordt als volgt gewijzigd:

a. Onderdeel E vervalt.

b. In onderdeel G wordt artikel 67, derde lid, vervangen door:

3. De financiële verantwoording, bedoeld in het tweede lid, onderdeel b, bevat een specificatie van de toerekening van de activa en passiva en de lasten en baten aan de uitvoering van taken, die op grond van de Wet verzelfstandiging reïntegratiediensten Arbeidsvoorzieningsorganisatie overgaan naar de naamloze vennootschap, bedoeld in die wet.

F

Na artikel 17 wordt een artikel toegevoegd, luidende:

Artikel 17a. Wijziging in verband met Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen

1. Indien het bij koninklijke boodschap van 20 januari 2001 ingediende voorstel van Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen (Kamerstukken II 2000/2001, 27 588) voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze wet tot wet is verheven en in werking is getreden of op het tijdstip van inwerkingtreding van deze wet tot wet is verheven en in werking treedt, wordt in artikel 2, eerste lid, en artikel 8, tweede en vierde lid, «Landelijk instituut sociale verzekeringen» telkens vervangen door: Landelijk instituut sociale verzekeringen of het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen.

2. Indien het bij koninklijke boodschap van 20 januari 2001 ingediende voorstel van Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen (Kamerstukken II 2000/2001, 27 588) voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze wet tot wet is verheven en in werking is getreden of op het tijdstip van inwerkingtreding van deze wet tot wet is verheven en in werking treedt, wordt in artikel 2, eerste lid, «artikel 13 van de Wet op de (re)integratie arbeidsgehandicapten» vervangen door: artikel 13 van de Wet op de (re)integratie arbeidsgehandicapten, zoals dat artikel luidde tot de datum van inwerkingtreding van artikel 57, onderdeel K, van de Invoeringswet Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen.

3. Indien het bij koninklijke boodschap van 20 januari 2001 ingediende voorstel van Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen (Kamerstukken II 2000/2001, 27 588) voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze wet tot wet is verheven en in werking is getreden of op het tijdstip van inwerkingtreding van deze wet tot wet is verheven en in werking treedt, wordt in artikel 8, tweede lid, onderdeel b, «van deze wet» vervangen door: van de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen en de Invoeringswet Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen.

4. Indien het bij koninklijke boodschap van 6 april 2001 ingediende voorstel van Invoeringswet Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen (Kamerstukken II, 2000/2001, 27 665) voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze wet tot wet is verheven of op het tijdstip van inwerkingtreding van deze wet tot wet is verheven en de artikelen 43, onderdeel Y, 57, onderdeel L, en 81, onderdeel C, van die wet voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze wet in werking zijn getreden of op het tijdstip van inwerkingtreding van deze wet in werking treden, vervallen de artikelen 12, 13, onderdeel A, en 14.

G

Aan artikel 18 wordt de zin toegevoegd, luidende: In dat besluit wordt zo nodig toepassing gegeven aan artikel 16 van de Tijdelijke referendumwet.

Toelichting

In het wetsvoorstel werd er van uitgegaan, dat de externe verzelfstandiging van het onderdeel KLIQ van de Arbeidsvoorzieningsorganisatie zou vooruitlopen op de inwerkingtreding van de nieuwe structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen. Dit betekende, dat de NV KLIQ voor een bepaalde periode zou worden belast met het verrichten van werkzaamheden in opdracht van de Arbeidsvoorzieningsorganisatie ter uitvoering van aan de Arbeidsvoorzieningsorganisatie (bij wet) opgedragen taken. De daarvoor aan de Arbeidsvoorzieningsorganisatie toegekende financiële middelen (prestatiebijdragen) en ESF-subsidies zouden voor de betaling van die dienstverlening door de NV KLIQ worden aangewend. Inmiddels is het uitgangspunt dat dit wetsvoorstel niet eerder als wet tot stand komt en inwerking treedt dan de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen (Wet SUWI). Om die reden kunnen de artikelen, die betrekking hebben op de opdracht van de Arbeidsvoorzieningsorganisatie aan de NV KLIQ vervallen (in onderdeel B, vervallen de daarop betrekking hebbende artikelen 5, 6 en 7). Het hoofdstuk 3 kan als hoofdstuk ook vervallen (onderdeel A).

Artikel 8, dat betrekking heeft op het gebruik door de NV KLIQ van de gegevens die door de Arbeidsvoorzieningsorganisatie op grond van de Arbeidsvoorzieningswet 1996 zijn geregistreerd behoudt nog wel betekenis, maar dient inhoudelijk te worden aangepast (onderdeel C). Het betreft ook de overgang naar de NV KLIQ en kan daardoor in hoofdstuk 2 worden opgenomen. De aanpassing van het tweede lid van artikel 8 betreft het vervallen van de verwijzing naar gegevens, die noodzakelijk zijn voor de opdracht van Arbeidsvoorziening aan de NV KLIQ en de verwijzing naar de Organisatiewet sociale verzekeringen 1997. In de plaats daarvan wordt in onderdeel a verwezen naar de gegevens, die de Arbeidsvoorzieningsorganisatie heeft verwerkt voor de uitvoering van de taken die overgaan naar de NV KLIQ. In de praktijk betreft dit de gegevens, die ten behoeve van het intern verzelfstandigde bedrijf KLIQ worden geregistreerd. In onderdeel b wordt in meer algemene bewoordingen verwezen naar de gegevens afkomstig van de uitvoeringsinstanties wegens de inkoop van dienstverlening van de Arbeidsvoorzieningsorganisatie ten behoeve van uitkeringsgerechtigden.

In onderdeel E komen de artikelleden in de Arbeidsvoorzieningswet 1996, die betrekking hadden op (de verantwoording van) de uitbesteding door de Arbeidsvoorzieningsorganisatie aan de NV KLIQ te vervallen. In artikel 67, derde lid, wordt conform de bedoeling van het oorspronkelijke artikel expliciet aangegeven dat de administratie en de financiële verantwoording uitgesplitst dienen te worden naar de verschillende soorten dienstverlening door de Arbeidsvoorzieningsorganisatie in het belang van transparantie. De wijzigingen van de Arbeidsvoorzieningswet 1996 in dit artikel 9 van het wetsvoorstel kunnen ook na de inwerkingtreding van SUWI van belang zijn in verband met een goede afwikkeling na de opheffing van de Arbeidsvoorzieningsorganisatie.

Omdat niet te voorzien is of dit wetsvoorstel inderdaad tegelijk met de nieuwe uitvoeringsstructuur werk en inkomen in werking zal treden is in het nieuw toegevoegde artikel 17a (onderdeel F) voorzien in de wijzigingen, die noodzakelijk zijn, indien dit wetsvoorstel later dan de Wet SUWI en de Invoeringswet SUWI in werking treedt. In het eerste lid wordt naast het Landelijk instituut sociale verzekeringen (Lisv) ook het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen (UWV) genoemd, omdat het UWV inmiddels de taak van het Lisv kan hebben overgenomen. Het tweede lid verwijst naar artikel 13 van de Wet op de (re)integratie arbeidsgehandicapten (Wet REA) zoals het voor de inwerkingtreding van SUWI luidde, omdat het met de invoering van SUWI anders komt te luiden. Het derde lid betreft een algemene verwijzing naar wettelijke bepalingen die zullen wijzigingen met de inwerkingtreding van de Wet SUWI en Invoeringswet SUWI. Het vierde lid laat wijzigingen van de Werkloosheidswet, Wet REA en de Wet inschakeling werkzoekenden (WIW), die verwarrend zijn, omdat deze artikelen met inwerkingtreding van de Invoeringswet SUWI al anders zijn gaan luiden, dan wel overbodig zijn, omdat de wijziging al via de Invoeringswet SUWI is doorgevoerd (WIW) bij eerdere inwerkingtreding van de Wet SUWI en de Invoeringswet Wet SUWI, vervallen.

Onderdeel G maakt het mogelijk, dat bij de bepaling van de datum van inwerkingtreding geen rekening hoeft te worden gehouden met de termijn van zes weken na bekendmaking van de wet om burgers in de gelegenheid te stellen een verzoek tot een referendum over deze wet in te dienen (op grond van de Tijdelijke referendumwet). Hierdoor kan dit wetsvoorstel nadat het tot wet is verheven op ieder bij koninklijk besluit vast te stellen tijdstip in werking treden.

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

W. A. F. G. Vermeend

Naar boven