nr. 7
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 24 mei 2002
De Tweede Kamer heeft in april jongstleden het wetsvoorstel voor een nieuwe
spoorwegwet aanvaard. Daaraan voorafgaand heeft een briefwisseling met het
parlement plaatsgevonden over het verwerven door de Staat van de aandelen
in de Taakorganisaties NS (procedure conform art. 29 Comptabiliteitswet).
Op grond hiervan heb ik op dinsdag 21 mei 2002 met de directie van de NV Nederlandse
Spoorwegen een overeenkomst gesloten waarbij de Staat per 1 juli aanstaande
de aandelen in de NS Railinfratrust B.V. (de houdstermaatschappij van NS Railinfrabeheer
B.V., Railverkeersleiding B.V., en Railned B.V.) verwerft. Deze overeenkomst
is een verdere uitwerking en actualisatie van eerdere overeenkomsten, te weten
het Memorandum van Overeenstemming van 10 april 2000 en de briefwisseling
van 21 en 27 september 2000 tussen Verkeer en Waterstaat en NS. Over beide
overeenkomsten heb ik destijds de Kamer geïnformeerd.
Bijgaand treft u ter kennisgeving een exemplaar van de overeenkomst van
21 mei jongstleden aan.1 De bijlagen bij deze
overeenkomst zijn, met uitzondering van bijlage 1 en 6, vertrouwelijk omdat deze bedrijfsgegevens van NS en overeenkomsten
tussen Taakorganisaties en NS betreffen. Ik verzoek u de bijlage ter vertrouwelijke
kennisneming ter inzage te leggen.2
Met de overdracht van de aandelen van NS Railinfratrust B.V. per 1 juli
gaat het eigendom van het spoorwegnet (met uitzondering van particuliere sporen)
over van NS naar de Staat. Hetzelfde geldt voor het eigendom van de huidige
railinfra-beheersorganisatie bestaande uit NS Railinfrabeheer B.V., Railverkeersleiding
B.V, en Railned B.V. Daarmee is de uitplaatsing van de Taakorganisaties gerealiseerd.
Voorts bevat de overeenkomst een aantal afspraken over het ontvlechten van
verweven-heden tussen de Taakorganisaties en de NS.
Waar de Staat sinds 1995 verantwoordelijk was, zal door de overdracht
van de aandelen nu ook de beschikkingsmacht over de infrastructuur en over
de organisaties die de infrastructuur beheren, bij de Staat komen te liggen.
De Staat zal na 1 juli aanstaande ook de aandeelhoudersrol vervullen; tot
nu toe gebeurde dat door NS. Conform de nieuwe Spoorwegwet zal het integratieproces
van Railinfrabeheer, Railverkeersleiding, en Railned richting één
infrabeheerder worden voortgezet en zullen de verkeersveiligheidstaken van
Railned worden ondergebracht bij de Inspectie Verkeer en Waterstaat.
Naar aanleiding van de door de Kamer aanvaarde motie Hofstra over de particuliere
spooraansluitingen, aan de orde gekomen bij de behandeling van het voorstel
voor een nieuwe spoorwegwet, wijs ik u op artikel 4.31. In het kader van de
uitplaatsing van de Taakorganisaties is een onderzoek bij NS Spooraansluitingen
B.V. uitgevoerd. Daaruit is gebleken dat de werkzaamheden van deze onderneming
in overgrote mate bestaan uit het beheren op contractbasis met particuliere
verladende bedrijven ten behoeve van deze bedrijven (ca. 250) van particuliere
spooraansluitingen op particuliere terreinen van deze bedrijven. Deze railinfrastructuur
behoort niet tot het openbare net. NS Spooraansluitingen B.V. is ook geen
juridisch eigenaar van deze railinfrastructuur, dat zijn de verladende bedrijven.
NS beschouwde in 1995 deze werkzaamheden als een marktactiviteit en niet als
een publieke taak; daarom zijn destijds deze werkzaamheden niet bij de taakorganisatie
Railinfrabeheer B.V. maar bij NS Cargo B.V. ondergebracht.
NS heeft haar dochter NS Cargo B.V. een aantal jaren geleden ingebracht
in een nieuwe onderneming (Railion). De beheerscontracten met de particuliere
verladers zijn echter bij NS achtergebleven omdat de Railion daarin geen interesse
had. Omdat NS deze werkzaamheden niet langer als kernactiviteit beschouwt
heeft zij de vennootschap aan de Staat ter overname aangeboden.
Na het ingestelde onderzoek en na overleg met NS is eind 2001 besloten
de NS Spoor-aansluitingen B.V. in ieder geval niet in het kader van het uitplaatsingsproces
van de Taakorganisaties over te nemen. Naar aanleiding van de motie Hofstra
zal onderzoek plaatsvinden om te bepalen of de overname van een deel van de
bij de NS Spooraansluitingen B.V. ondergebrachte activa wenselijk zou zijn.
Over de resultaten van dat onderzoek zal aan de Kamer, zoals de motie vraagt,
worden gerapporteerd voor 1 januari 2003. Ten tijde van en in voorbereiding
op de wetsbehandeling was onderhavige overeenkomst reeds bijna volledig gereed.
De uitplaatsing vertragen in verband met het in de motie gevraagde onderzoek
is niet opportuun.
Ik hoop u hiermee adequaat te hebben geïnformeerd. Gaarne ben ik
bereid een en ander nader toe te lichten.
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
T. Netelenbos