27 465
Overname aandelenpakket in een aantal taakorganisaties van de NV Nederlandse Spoorwegen

27 482
Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet)

nr. 7
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 24 mei 2002

De Tweede Kamer heeft in april jongstleden het wetsvoorstel voor een nieuwe spoorwegwet aanvaard. Daaraan voorafgaand heeft een briefwisseling met het parlement plaatsgevonden over het verwerven door de Staat van de aandelen in de Taakorganisaties NS (procedure conform art. 29 Comptabiliteitswet). Op grond hiervan heb ik op dinsdag 21 mei 2002 met de directie van de NV Nederlandse Spoorwegen een overeenkomst gesloten waarbij de Staat per 1 juli aanstaande de aandelen in de NS Railinfratrust B.V. (de houdstermaatschappij van NS Railinfrabeheer B.V., Railverkeersleiding B.V., en Railned B.V.) verwerft. Deze overeenkomst is een verdere uitwerking en actualisatie van eerdere overeenkomsten, te weten het Memorandum van Overeenstemming van 10 april 2000 en de briefwisseling van 21 en 27 september 2000 tussen Verkeer en Waterstaat en NS. Over beide overeenkomsten heb ik destijds de Kamer geïnformeerd.

Bijgaand treft u ter kennisgeving een exemplaar van de overeenkomst van 21 mei jongstleden aan.1 De bijlagen bij deze overeenkomst zijn, met uitzondering van bijlage 1 en 6, vertrouwelijk omdat deze bedrijfsgegevens van NS en overeenkomsten tussen Taakorganisaties en NS betreffen. Ik verzoek u de bijlage ter vertrouwelijke kennisneming ter inzage te leggen.2

Met de overdracht van de aandelen van NS Railinfratrust B.V. per 1 juli gaat het eigendom van het spoorwegnet (met uitzondering van particuliere sporen) over van NS naar de Staat. Hetzelfde geldt voor het eigendom van de huidige railinfra-beheersorganisatie bestaande uit NS Railinfrabeheer B.V., Railverkeersleiding B.V, en Railned B.V. Daarmee is de uitplaatsing van de Taakorganisaties gerealiseerd. Voorts bevat de overeenkomst een aantal afspraken over het ontvlechten van verweven-heden tussen de Taakorganisaties en de NS.

Waar de Staat sinds 1995 verantwoordelijk was, zal door de overdracht van de aandelen nu ook de beschikkingsmacht over de infrastructuur en over de organisaties die de infrastructuur beheren, bij de Staat komen te liggen. De Staat zal na 1 juli aanstaande ook de aandeelhoudersrol vervullen; tot nu toe gebeurde dat door NS. Conform de nieuwe Spoorwegwet zal het integratieproces van Railinfrabeheer, Railverkeersleiding, en Railned richting één infrabeheerder worden voortgezet en zullen de verkeersveiligheidstaken van Railned worden ondergebracht bij de Inspectie Verkeer en Waterstaat.

Naar aanleiding van de door de Kamer aanvaarde motie Hofstra over de particuliere spooraansluitingen, aan de orde gekomen bij de behandeling van het voorstel voor een nieuwe spoorwegwet, wijs ik u op artikel 4.31. In het kader van de uitplaatsing van de Taakorganisaties is een onderzoek bij NS Spooraansluitingen B.V. uitgevoerd. Daaruit is gebleken dat de werkzaamheden van deze onderneming in overgrote mate bestaan uit het beheren op contractbasis met particuliere verladende bedrijven ten behoeve van deze bedrijven (ca. 250) van particuliere spooraansluitingen op particuliere terreinen van deze bedrijven. Deze railinfrastructuur behoort niet tot het openbare net. NS Spooraansluitingen B.V. is ook geen juridisch eigenaar van deze railinfrastructuur, dat zijn de verladende bedrijven. NS beschouwde in 1995 deze werkzaamheden als een marktactiviteit en niet als een publieke taak; daarom zijn destijds deze werkzaamheden niet bij de taakorganisatie Railinfrabeheer B.V. maar bij NS Cargo B.V. ondergebracht.

NS heeft haar dochter NS Cargo B.V. een aantal jaren geleden ingebracht in een nieuwe onderneming (Railion). De beheerscontracten met de particuliere verladers zijn echter bij NS achtergebleven omdat de Railion daarin geen interesse had. Omdat NS deze werkzaamheden niet langer als kernactiviteit beschouwt heeft zij de vennootschap aan de Staat ter overname aangeboden.

Na het ingestelde onderzoek en na overleg met NS is eind 2001 besloten de NS Spoor-aansluitingen B.V. in ieder geval niet in het kader van het uitplaatsingsproces van de Taakorganisaties over te nemen. Naar aanleiding van de motie Hofstra zal onderzoek plaatsvinden om te bepalen of de overname van een deel van de bij de NS Spooraansluitingen B.V. ondergebrachte activa wenselijk zou zijn. Over de resultaten van dat onderzoek zal aan de Kamer, zoals de motie vraagt, worden gerapporteerd voor 1 januari 2003. Ten tijde van en in voorbereiding op de wetsbehandeling was onderhavige overeenkomst reeds bijna volledig gereed. De uitplaatsing vertragen in verband met het in de motie gevraagde onderzoek is niet opportuun.

Ik hoop u hiermee adequaat te hebben geïnformeerd. Gaarne ben ik bereid een en ander nader toe te lichten.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

T. Netelenbos


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

XNoot
2

Ter vertrouwelijke inzage, alleen voor de leden, gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer

Naar boven