26 643 Informatie- en communicatietechnologie (ICT)

Nr. 510 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 11 januari 2018

Op 11 januari 2018 heeft het bedrijf DTG, dat de telefoongids uitgeeft, bekendgemaakt dat de papieren telefoongids in 2018 voor de laatste keer zal verschijnen. Hierbij informeer ik uw Kamer over dit besluit van DTG en de beschikbaarheid van nummerinformatie voor eindgebruikers via andere kanalen.

In 2014 is uw Kamer geïnformeerd over de toekomst van de papieren telefoongids.1 KPN heeft de wettelijke verplichting om de papieren gids te verzorgen in 2014 opgezegd, omdat het gebruik van de gids sterk is afgenomen.2 De Tweede Kamer heeft daarna de motie van de leden De Liefde en Jan Vos aangenomen, die verzoekt de wettelijke verplichting voor de papieren telefoongids uit te faseren.3 De wetswijziging waarmee deze motie is uitgevoerd, is op 1 juli 2016 in werking getreden.4 DTG heeft destijds aangegeven de papieren telefoongids te blijven uitgeven, zonder wettelijke verplichting en niet langer in opdracht van KPN, zolang er voldoende vraag naar bestaat van gebruikers en adverteerders, in ieder geval tot eind 2017.

DTG is nu tot de conclusie gekomen dat de papieren telefoongids vanwege het sterk afgenomen gebruik het einde van zijn levensduur heeft bereikt en heeft daarom besloten de papieren gids in 2018 voor de laatste keer uit te zullen geven. Dit geldt voor zowel de Telefoongids als de Gouden Gids, die sinds 2009 als één publicatie worden uitgegeven. Uit de Gebruiksmonitor DTG van TNS NIPO bleek dat het gebruik van de papieren gids de afgelopen jaren sterk is afgenomen. In 2003 gebruikte 86% van de bevolking van 18 jaar en ouder de papieren gids tenminste één keer per jaar. In 2016 was dit nog slechts 48%. Daarvan gebruikt slechts een zeer klein deel de papieren gids intensief. In 2016 gebruikte 2% de gids minstens één keer per 14 dagen. De gids werd door 13% één keer per maand/kwartaal gebruikt en door 33% één keer per half jaar of minder vaak. De belangrijkste reden om de papieren gids niet te gebruiken is de beschikbaarheid van informatie op internet. In 2016 gaf 60% aan de papieren gids «helemaal niet te zullen missen» indien deze niet meer zou verschijnen en nog eens 28% zou de papieren gids «niet zo missen». Slechts 2% gaf aan de gids «zeer te zullen missen.»5

DTG zal bij de verspreiding van de laatste papieren telefoongids in 2018 duidelijk communiceren dat de gids stopt, en ook extra aandacht besteden aan de alternatieven die er zijn voor de papieren telefoongids. DTG zal in 2018 ook samen met SeniorWeb trainingen aanbieden die senioren, die daaraan behoefte hebben, helpen om wegwijs te worden op het internet, zoals het opzoeken van telefoonnummers. Overigens kan de laatste editie van de gids, die in 2018 verschijnt, nog langere tijd worden gebruikt. De informatie in de gids veroudert geleidelijk.

Ik vind het belangrijk dat er goede alternatieven beschikbaar zijn voor de papieren telefoongids. Die alternatieven zijn er: nummerinformatie blijft beschikbaar via het internet en kan ook telefonisch worden opgevraagd bij abonnee-informatiediensten. Er zijn diverse aanbieders van online gidsen en abonnee-informatiediensten actief. De grootste aanbieders zijn DTG (met www.detelefoongids.nl en het informatienummer 1819), 1850 (met www.1850.nl en het informatienummer 1850), Telefoonboek (met www.telefoonboek.nl) en KPN (met het informatienummer 1888). Ik vertrouw erop dat de markt in deze diensten blijft voorzien zolang er voldoende vraag naar is van gebruikers. Het nieuwe gezamenlijke platform voor nummerinformatie, dat de telecomaanbieders in 2015 hebben gelanceerd, draagt hier aan bij. Dit gebeurt via de Vereniging COIN, een samenwerkingsverband van de telecomaanbieders dat ervoor zorgt dat nummerinformatie op een efficiënte manier ter beschikking wordt gesteld aan aanbieders van gidsen en abonnee-informatiediensten. Ik blijf de beschikbaarheid, betaalbaarheid en kwaliteit van nummerinformatie voor eindgebruikers in de gaten houden. Ik zal daarnaast overleggen met de belangenorganisaties voor senioren over goede communicatie en ondersteuning naar deze doelgroep, in aanvulling op de stappen die DTG zelf reeds onderneemt, over het stoppen van de telefoongids na 2018 en de alternatieven die er zijn voor de gedrukte gids.

De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, M.C.G. Keijzer


X Noot
1

Kamerstuk 26 643, nr. 334.

X Noot
2

Kamerstuk 29 502, nr. 113. KPN heeft daarbij ook de verplichting tot het verzorgen van een elektronische gids en een abonnee-informatiedienst opgezegd. KPN kan deze verplichting op grond van artikel 20.1 van de Telecommunicatiewet opzeggen, waarna de verplichting een jaar na opzegging komt te vervallen.

X Noot
3

Kamerstuk 24 095, nr. 370, Handelingen II 2013/14, nr. 100, item 40.

X Noot
5

Gebruiksmonitor DTG, TNS NIPO

Naar boven