26 485 Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Nr. 111 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ECONOMISCHE ZAKEN, LANDBOUW EN INNOVATIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 30 september 2011

In mijn brief van 16 maart jl.1 heb ik u geïnformeerd over de uitkomst van de evaluatie van de stichting MVO Nederland door de B&A Groep en heb ik toegezegd om u deze zomer nader te informeren over de toekomstplannen van MVO Nederland en de mogelijkheden voor een vervolgsubsidie vanaf 2013. Inmiddels heeft MVO Nederland een businessplan voor de periode 2012 t/m 2014 ingediend en zijn er afspraken gemaakt met de direct betrokken departementen. In deze brief informeer ik u mede namens de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu en de staatssecretaris voor Buitenlandse Zaken over de uitkomst, ook conform mijn toezegging uit het algemeen overleg van 27 april jongstleden.

Achtergrond

Het kabinet vindt het belangrijk dat bedrijven maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) en bevordert dat bedrijven de eigen verantwoordelijkheid oppakken en transparant zijn over afwegingen en resultaten. In het MVO-beleid is hierbij een belangrijke rol weggelegd voor MVO Nederland. De stichting MVO Nederland is in 2004 opgericht op initiatief van de Rijksoverheid en op basis van een advies van de SER omdat er behoefte was aan een onafhankelijk kennis- en informatiecentrum over MVO. De doelstelling van de stichting zoals die in de statuten is neergelegd is om MVO te stimuleren door het bevorderen van kennis- en informatieoverdracht omtrent MVO en het bevorderen en faciliteren van de onderlinge dialoog over MVO tussen ondernemers, maatschappelijke organisaties, (lokale) overheden en burgers.

De onafhankelijke evaluatie die vorig jaar heeft plaatsgevonden heeft aangetoond dat MVO Nederland geslaagd is in deze opzet en effectief en efficiënt functioneert. MVO Nederland wordt gezien als dé onafhankelijke kennisinstantie op het gebied van MVO en is bij uitstek geëquipeerd om bedrijven en brancheorganisaties te stimuleren en ondersteunen bij de praktische toepassing van MVO. MVO Nederland voorziet bedrijven en branches hiertoe van actuele en toegespitste informatie over MVO en tal van duurzaamheidthema’s, activeert bedrijven en branches om met MVO aan de slag te gaan en helpt hen bij de implementatie ervan.

Een andere conclusie uit de evaluatie is dat er nog een belangrijke publieke taak ligt om bewustwording en kennis over MVO en de toepassing ervan verder te stimuleren bij het bedrijfsleven. Dit is voor mij een belangrijke aanleiding geweest om met MVO Nederland en de andere betrokken departementen in gesprek te gaan over het voortzetten van deze publieke taak en de invulling daarvan.

Toekomstplannen MVO Nederland

Op grond van de uitkomst en aanbevelingen uit de evaluatie heeft MVO Nederland een toekomstvisie geformuleerd met als motto «Met MVO naar een sterke economie en een weerbare samenleving» (zie bijlage 1 voor de managementsamenvatting uit het businessplan 2012 t/m 2014). MVO Nederland wil de komende jaren verder doorgroeien naar een hybride organisatie met zowel een sterke publieke als een sterke private functie. De programmaraad van MVO Nederland onderschrijft deze toekomstvisie2. Op basis van deze visie en aan de hand van de aanbevelingen uit de evaluatie heeft MVO Nederland een businessplan uitgewerkt voor de periode 2012 tot en met 2014 langs vier pijlers:

  • 1. Een publieke pijler gericht op de ontwikkeling en brede verspreiding van kennis over MVO met als doel het verder stimuleren van kennis en bewustwording bij het bedrijfsleven;

  • 2. Een publiek/privaat gefinancierd brancheprogramma gericht op het stimuleren van MVO via brancheverenigingen;

  • 3. Een privaat gefinancierd partnerprogramma met specifieke producten en diensten voor de aangesloten private partners;

  • 4. Het uitvoeren van thematische projecten op verzoek van publieke of private organisaties.

Ik kan mij inhoudelijk goed vinden in deze opzet van het businessplan en ben bereid om MVO Nederland ook de komende jaren te steunen in het uitvoeren van haar publieke taak. MVO Nederland heeft mijns inziens een belangrijke rol bij het verspreiden van kennis, het creëren van bewustwording en het ondersteunen van bedrijven en branches bij de implementatie van MVO. Via MVO Nederland zullen de komende jaren ca. 200 000 ondernemers per jaar worden bereikt. Een goed element is ook het brancheprogramma. Brancheorganisaties zijn voor veel kleine en middelgrote ondernemers het belangrijkste informatiekanaal en zijn daarom een belangrijke schakel om het MKB te bereiken. MVO Nederland stimuleert brancheorganisaties en helpt hen bij de implementatie van MVO en het maken van een vertaalslag naar thema’s die voor de bedrijven in de branche relevant zijn. Het streven van MVO Nederland is dat eind 2014 circa 100 brancheorganisaties actief zijn met het stimuleren van MVO bij de bedrijven in hun branche. Ik vind het vanwege de bezuinigingen en gelet op het belang van betrokkenheid van bedrijven een goede ontwikkeling dat het aantal private partners van MVO Nederland het afgelopen jaar sterk is gegroeid. MVO Nederland heeft de ambitie het aantal partners verder te laten groeien naar 5000 in 2015. Met het oog op een zelfstandige toekomst, is het aantrekken van private partners van groot belang.

Bijdrage van het Kabinet aan businessplan MVO Nederland 2012 t/m 2014

MVO Nederland wordt sinds de start in 2004 voor een belangrijk deel gefinancierd door het Rijk en ontvangt een jaarlijkse basissubsidie van circa € 1,6 mln. die is toegezegd tot en met 2012. Daarnaast voert MVO Nederland diverse projecten uit o.a. op het gebied van ontwikkelingssamenwerking, maatschappelijk betrokken ondernemen, stimuleren van arbeidsparticipatie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en voorlichting over de recent geactualiseerde OESO-richtlijnen en duurzaam inkopen. Naast overheidssubsidie ontvangt MVO Nederland ook bijdragen van een groeiend aantal private partners. Inmiddels zijn dat er circa 1700 die gezamenlijk circa 0,7 mln. bijdragen per jaar (oplopend naar circa 1,5 mln. in 2014).

Na 2012 verandert de opzet. De algemene basissubsidie vervalt en wordt vervangen door een subsidie voor de uitvoering van specifieke publieke taken. Hiermee is een bezuiniging van 25% gemoeid en dit betekent tevens dat MVO Nederland voor haar algemene organisatiekosten niet alleen meer op het Rijk kan vertrouwen, maar in toenemende mate ook private financiering zal moeten aantrekken.

Voor de periode 2013 en 2014 vraagt MVO Nederland een bijdrage aan de Rijksoverheid van € 800 000,– voor de publieke kennis- en bewustwordingstaak (pijler 1) en € 400 000,– voor het brancheprogramma (pijler 2). Het kabinet heeft besloten dit bedrag van in totaal € 1,2 mln. per jaar, verdeeld over de departementen van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, Infrastructuur en Milieu en van Buitenlandse Zaken, ter beschikking te stellen voor de periode 2013 en 2014 conform het meerjaren businessplan van MVO Nederland. Daarnaast is er nog de mogelijkheid dat MVO Nederland specifieke projecten uitvoert op verzoek van departementen (pijler 4 uit het businessplan). Het kan dan bijvoorbeeld gaan om een voortzetting van de eerder genoemde projecten en/of eventuele nieuwe projecten voor zover daar aanleiding toe is. Dit zal MVO Nederland bespreken met de betrokken departementen bij afronding en evaluatie van de afzonderlijke projecten.

Ik heb er alle vertrouwen in dat MVO Nederland hiermee de komende jaren wederom goed werk zal verrichten en zal uw Kamer hierover informeren bij de volgende evaluatie die gepland staat voor 2014.

De staatssecretaris van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie,

H. Bleker

Bijlage: samenvatting businessplan MVO Nederland 2012 t/m 2014

Visie: «Met MVO naar een sterke economie en een weerbare samenleving»

MVO draagt bij aan een sterke economie en een weerbare samenleving. Een onderneming onderneemt maatschappelijk verantwoord indien zij

– haar activiteiten bewust richt op het toevoegen van waarde aan zowel people en planet als profit,

– daarin steeds opnieuw een zorgvuldige balans zoekt,

– daarover op een actieve en transparante manier verantwoording aflegt en

– een open dialoog voert met haar stakeholders.

   

missie

MVO zo snel mogelijk vanzelfsprekend bij alle bedrijven en organisaties in Nederland.

   

doelgroepen

– Mainstream bedrijfsleven

– Sectoren en branches

– MVO koplopers

   

identiteit

MVO Nederland is de inspirerende en onafhankelijke kennis- en netwerkorganisatie voor MVO-bewustwording en MVO-implementatie

   

positionering

MVO Nederland is uniek door brede MVO-kennis, onafhankelijkheid, publieke en private legitimatie, sectorale MVO-aanpak en het brede netwerk

   

strategie

– Versterken van MVO via aanjagen, faciliteren, verbinden en communiceren

– Wisselwerking realiseren tussen koplopers en mainstream en tussen publieke en private actoren

– Een sectorale aanpak

– Stimuleren van zowel ethisch-normatieve invulling van MVO als van MVO als businesscase

   

doelstellingen in 2015

– MVO-bewustwording, -kennis en -actie realiseren bij > 200 000 bedrijven en organisaties

– Coalities met 100 ondernemers- en brancheorganisaties

– Zoveel mogelijk aangesloten bedrijven (> 5000)

   

focus

– Integratie van MVO in bedrijfsprocessen

– Sectorale MVO-aanpak

– Het faciliteren van onze partners bij netwerken en kennis vergaren

   

activiteiten/producten/diensten

– Bewustwording

– Kennis ontsluiten

– Kennis delen, opleiding en training

– Samenwerking bevorderen

– Podium bieden

– Opiniering

   

financiering

Privaat en publiek

   

organisatie

Hybride en onafhankelijke stichting; multistakeholder coalitie

   

werkwijze

Projectmatig werken en het faciliteren van netwerken en kennis delen

   

competenties

– Klantgericht

– Resultaatgericht

– Samenwerken

– Communiceren

– Projectmatig werken

– Initiërend

– Professioneel


X Noot
1

Tweede Kamer, vergaderjaar 2010–2011, 26 485, nr. 102.

X Noot
2

De programmaraad van MVO Nederland bestaat uit vertegenwoordigers van werkgeversorganisaties, brancheverenigingen, NGO’s, kennisinstellingen, de overheid en MVO-koplopers.

Naar boven