nr. 46
BRIEF VAN DE MINISTER VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 22 mei 2002
Sinds 1 januari 2002 is het voormalig reïntegratiebedrijf van Arbeidsvoorziening,
KLIQ, verzelfstandigd en is de NV KLIQ opgericht. NV Kliq is een 100% deelneming
van de Staat der Nederlanden. Tijdens de behandeling van het Wetsvoorstel
dat de verzelfstandiging van KLIQ heeft bewerkstelligd (2001–2002, nr. 27 549),
is reeds aan de Kamer meegedeeld dat KLIQ op zoek zou kunnen gaan naar samenwerkingspartners,
waarmee een strategische alliantie zou kunnen worden aangegaan. Dit om de
slagkracht van NV Kliq te vergroten en daarmee haar toekomst te versterken.
Mede namens de Minister van Financiën, deel ik u mede dat de NV KLIQ
op 22 mei 2002 in beginsel overeenstemming heeft bereikt met de Solvus
NV (voorheen Creyf's), een Belgische beursgenoteerde onderneming, over een
strategische samenwerking. Hierbij zal Solvus in eerste instantie voor 30%
participeren in het kapitaal van twee dochters van Kliq, Kliq Reïntegratie
BV en Kliq Employability BV, en zal in de komende jaren zijn aandelenbezit
kunnen uitbreiden. Besluitvorming over een tweede tranche van 21 % in deze
twee dochters volgt uiterlijk op 30 september 2003. De derde en laatste tranche
is voorzien op uiterlijk 31 maart 2006, waarbij de resterende 49 % van
de aandelen in Kliq Employability BV en Kliq Reïntegratie BV door Solvus
worden overgenomen. De Staat der Nederlanden blijft 100% aandeelhouder in
NV Kliq, waarbinnen de voorzieningen voor transformatiekosten en aanpassing
organisatie (sociaal plan) worden beheerd.
Hiertoe is op woensdag 22 mei 2002 een intentieovereenkomst door Solvus
NV en NV Kliq ondertekend, na de, volgens de statuten van Kliq vereiste, formele
goedkeuring vanuit de Staat. Hoewel deze strategische transactie niet een
verkoop van de aandelen van de Staat in de NV Kliq betreft en deze brief dus
niet kan worden gezien als een schriftelijke mededeling ex. Artikel 29 van
de Comptabiliteitswet, acht ik het van belang u over de hoofdlijnen van de
transactie te informeren vanwege de materiële gevolgen voor
NV Kliq. In bijgevoegd persbericht van beide ondernemingen wordt een nadere
toelichting op de samenwerking gegeven.1
Afwegingen samenwerking
Verschillende afwegingen liggen ten grondslag aan deze samenwerking.
Naar aanleiding van vergelijkingen die zijn gemaakt tussen verschillende
scenario's voor NV Kliq, is geconcludeerd dat het vooruitzicht van NV Kliq
wanneer zij een samenwerkingsverband aangaat, veel beter zou zijn dan wanneer
zij stand-alone verder zou gaan.
Door zowel NV Kliq als Solvus NV wordt deze transactie van groot strategisch
belang geacht om hun activiteiten op het gebied van in-, door- en uitstroom
verder te kunnen ontwikkelen. De NV Kliq bevindt zich in een transformatieproces
van een overheidsorganisatie naar een op de markt gerichte commerciële
organisatie. Naast deze heroriëntatie zijn de markten waarin NV Kliq
opereert aan veranderingen onderhevig door de ingezette liberalisering. Daar
waar de reïntegratiemarkt tot voor kort voornamelijk publiek was, is
inmiddels de trend waarneembaar dat een steeds groter gedeelte van de opdrachten
wordt verstrekt door private bedrijven. Door maximaal gebruik te maken van
elkaars distributienetwerken kan het nieuwe samenwerkingsverband de markt
optimaal bedienen. Ter borging van de samenwerking is gekozen voor een oplopende
participatie van Solvus in de bedoelde dochterbedrijven van Kliq.
Publiek belang
In het kader van de beoogde samenwerking is nadrukkelijk door alle betrokken
partijen vastgesteld, en ook in de letter of intent vastgelegd, dat de nieuwe
combinatie een taak houdt bij de bemiddeling en reïntegratie van moeilijk
plaatsbare reintegratiekandidaten.
De sturingsmogelijkheden van overheidswege via de vraagkant worden niet
gewijzigd. Per 1 januari 2002 zijn budgetten aan de gemeenten beschikbaar
gesteld ten behoeve van reïntegratie op de arbeidsmarkt. Het publieke
belang van reïntegratie – zoals de «Wet Verzelfstandiging
reïntegratiediensten van de Arbeidsvoorzieningenorganisatie» beoogt –
blijft zodoende geborgd.
Financiële consequenties
De participatie in de twee werkmaatschappijen zal, zoals eerder genoemd,
in drie tranches geschieden. Hierdoor is nog niet te zeggen wat de totale
opbrengst van de transactie zal zijn omdat deze in belangrijke mate afhangt
van de opbrengst van de laatste Tranche, welke zal plaatshebben in 2006. De
prijs voor deze tranche is gebaseerd op de dan geldende marktwaarde van de
ondernemingen (fair market value).
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
W. A. F. G. Vermeend