26 448
Structuur van de uitvoering werk en inkomen (SUWI)

nr. 378
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 18 augustus 2008

Hierbij bied ik u het rapport van de Inspectie Werk en Inkomen met als titel «De Sociale Verzekeringsbank op weg naar 2010 (tweede rapport: het verandertraject SVB Tien in 2007)» aan.1 In dit rapport doet de inspectie verslag van het onderzoek naar de voortgang van het vernieuwingsprogamma SVB Tien in 2007.

De SVB heeft SVB Tien in werking gezet om een excellente dienstverlening aan burgers te kunnen (blijven) garanderen, de uitvoeringskosten te verlagen, de doorlooptijden te verkorten en flexibel te kunnen aansluiten op innovaties binnen de overheid. De inspectie volgt het vernieuwingsprogramma SVB Tien. Vorig jaar heb ik u het onderzoek naar de voortgang over 2006 gestuurd (kamerstuk 26 448, nr. 338), dit is het verslag van het vervolgonderzoek over 2007.

De conclusies in het rapport van de inspectie zijn:

• Het is een prestatie van formaat dat de SVB, ondanks het turbulente verloop van het vernieuwingsprogramma in 2007, op drie van de vier onderdelen van het programma het beoogde stadium heeft bereikt:

– Cluster 1: De inrichting van de serviceteams AKW en AOW/Anw op de vestigingskantoren is in 2007 volgens planning en met succes gerealiseerd.

– Cluster 3: In 2007 is de basis gelegd voor de verdere ontwikkeling van de nieuwe ICT-organisatie.

– Cluster 4: Ondanks een koerswijziging waardoor het doelbereik is ingeperkt, zijn de voorgenomen werkzaamheden in 2007 volgens planning afgerond.

  Met deze resultaten is het fundament gelegd voor de verdere ontwikkeling van het vernieuwingsprogramma.

• De SVB heeft zich in 2007 genoodzaakt gezien om de planning aan te passen van cluster 2 (inrichting van generieke processen en ondersteunende ICT). De SVB beoogt op basis van een streefarchitectuur steeds kleine doelbewuste stappen te zetten met de mogelijkheid om de afweging te maken tussen continuïteit en innovatie. Uit het oogpunt van risicomanagement is beheersing door middel van kleine stappen het uitgangspunt. Door herschikking van de planning is de doorlooptijd van SVB Tien verlengd met drie jaar tot 2013.

• De inspectie is van mening dat de planningsproblematiek eerder in beeld had kunnen worden gebracht als het portfoliomanagement van de projecten is verankerd in de planning- en controlcyclus en als de SVB een evaluatie uitvoert van het (anticiperend) risicomanagement, zoals de SVB van plan was. De SVB had dan eerder maatregelen kunnen treffen.

In de bestuurlijke reactie geeft de SVB aan met genoegen kennis te hebben genomen van het feit, dat de inspectie het een prestatie van formaat vindt, dat in 2007 drie van de vier onderdelen van het programma het beoogde stadium hebben bereikt. Tevens maakt de SVB voor de beheersing van het complexe vernieuwingsprogramma SVB Tien graag gebruik van de aanbeveling van de inspectie over het portfoliomanagement en het integraal risicomanagement.

Ik heb de SVB verzocht om mij in de tussentijdse verslagen en jaarverslagen uitgebreid te blijven informeren over SVB Tien en hierbij in te gaan op de bevindingen van de inspectie. Gezien de complexiteit van het vernieuwingsprogramma hecht ik eraan de voortgang van het traject goed te kunnen volgen. Tevens heb ik in februari 2008 nieuwe afspraken met de SVB gemaakt over de planning SVB Tien, de financiering en de baten aangaande de herziening van SVB Tien. SVB Tien blijft binnen de beschikbare budgettaire kaders. Hierbij is afgesproken dat de SVB in het jaarplan 2009 een meer uitgewerkte herziene meerjarenplanning SVB Tien opneemt inclusief kostenopbouw. Het jaarplan 2009 zal op 1 oktober 2008 bij mij worden ingediend en vervolgens door mij aan u worden aangeboden.

Gezien het belang van het verandertraject SVB Tien zal de inspectie over 2008 opnieuw een onderzoek uitvoeren over de voortgang van SVB Tien.

De staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

A. Aboutaleb


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven