nr. 5
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
's-Gravenhage, 23 oktober 1998
Met deze brief informeer ik u over een Arbo-incident op de vliegbasis
Twenthe.
Uit metingen die TNO onlangs in opdracht van de Koninklijke luchtmacht
op Vliegbasis Twenthe heeft verricht, is gebleken dat in een hangaar waar
vliegtuigonderdelen worden bewerkt die met strontiumchromaathoudende verf
zijn behandeld te hoge concentraties schadelijke stofdeeltjes vrijkomen die
het personeel zou kunnen inademen. De werkzaamheden in de hangaar zijn terstond
gestaakt. Op alle andere locaties van de Koninklijke luchtmacht waar met dergelijke
verf wordt gewerkt, worden thans de beheersmaatregelen geëvalueerd en
metingen verricht. In afwachting van de uitkomsten zijn ook daar de werkzaamheden
opgeschort. Ook de andere krijgsmachtdelen onderzoeken inmiddels of bij hen
chromaathoudende verf wordt gebruikt en of er knelpunten zijn.
De metingen
De metingen in de hangaar zijn uitgevoerd met het oog op een verbouwing
die nodig is om de luchthuishouding in de hangaar aan te passen. Het personeel
dat in de hangaar werkt, klaagde daar al enige tijd over. Tijdens de voorbereiding
van de bouwkundige aanvraag voor de aanpassingen aan het gebouw wees de Arbeidsinspectie
erop dat deze onderbouwd zou moeten worden met metingen van de lucht op de
desbetreffende plaatsen. TNO is gevraagd de metingen te verrichten, en daarbij
vooral te letten op sporen van oplosmiddelen, vliegtuigbrandstof en chromaathoudende
verven. TNO heeft de metingen op 11 augustus uitgevoerd en de voorlopige analyse
van de resultaten op 14 oktober aan de basisleiding gerapporteerd.
De norm
Omdat de aangetroffen concentraties de norm, de «maximum aanvaarde
concentratie» (MAC), voor chromaathoudende stoffen meer dan tienmaal
overschreden, heeft de basiscommandant na overleg met het personeel nog dezelfde
dag het werk in de hangaar stilgelegd. Een dag later heeft de luchtmachtstaf
de andere onderdelen opgedragen hetzelfde te doen en te beginnen aan een inventarisatie
van mogelijke knelpunten. Het betrokken luchtmachtpersoneel is terstond geïnformeerd
en er is een telefonisch meldpunt bij de Arbodienst ingesteld waar personeel
dat in de loop der jaren met chromaatstof in aanraking is geweest zich kan
laten registreren. Uiteraard kan men zich ook wenden tot de Arbo-coördinatoren
en de bedrijfsartsen van de onderdelen.
De risico's van het werken met gevaarlijke stoffen worden reeds lang onderkend.
Dit geldt voor uiteenlopende sectoren van het bedrijfsleven en bij de krijgsmacht
vooral in de werkplaatsen en de onderhoudsbedrijven. In dit geval gaat het
om chromaathoudende grondverf die vooral wordt gebruikt voor vliegtuigen,
helikopters en de bijbehorende gronduitrusting. De werkzaamheden die risico's
opleveren, zijn met name het verven en het bewerken van oude verflagen. Chromaathoudende
grondverf wordt sinds jaar en dag gebruikt vanwege zijn onovertroffen roestwerende
werking. Naar het zich laat aanzien zal het nog enige jaren duren voordat
er gifvrije alternatieven beschikbaar komen met vergelijkbare prestaties.
Verschillende voorzieningen en reglementen, gebaseerd op de Arbowet, die kunnen
variëren van luchtzuivering tot persoonlijke beschermingsmiddelen, zijn
erop gericht de gezondheidsrisico's beheersbaar te houden. MAC-normen, die
voor elke stof afzonderlijk zijn vastgesteld, zijn de parameters waaraan de
(on)veiligheid op een plaats kan worden afgemeten.
De metingen die TNO op de Vliegbasis Twenthe heeft verricht, lijken er
vooral op te wijzen dat ook in de nabijheid van plaatsen waar de werkzaamheden
worden verricht te veel schadelijke stofdeeltjes kunnen voorkomen. In dat
geval zou niet zo zeer de bescherming in het geding zijn van degene die de
werkzaamheden uitvoert, maar meer die van collega's in zijn omgeving.
Maatregelen
Naar aanleiding van het voorval op de Vliegbasis Twenthe zullen metingen
worden gedaan bij alle onderdelen van Defensie, dus ook bij de andere krijgsmachtdelen,
waar met chromaathoudende verven wordt gewerkt. Andere gebruikers van de F16 –
België, Denemarken, Noorwegen en de Verenigde Staten – alsmede
Fokker en de KLM zullen worden benaderd om ervaringen uit te wisselen. Het
doel van de inventarisatie is vast te stellen of de preventieve maatregelen
toereikend zijn en voldoende in acht worden genomen. Waar dit het geval blijkt
te zijn, kunnen de werkzaamheden worden hervat. Op plaatsen waar de MAC-normen
ook worden overschreden, zullen maatregelen worden getroffen om de arbeidsomstandigheden
op het vereiste peil te brengen.
Slot
Op de meeste werkplekken is de luchthuishouding toereikend en zijn er
voldoende persoonlijke beschermingsmiddelen voor handen. Een eerste ronde
langs de geneeskundige diensten van de Koninklijke luchtmacht heeft geleerd
dat daar tot dusver geen medewerkers bekend zijn met klachten die verband
lijken te houden met blootstelling aan chromaten respectievelijk strontiumchromaat.
Het voorval op de Vliegbasis Twenthe is voor Defensie aanleiding
bij álle krijgsmachtdelen de veiligheid te onderzoeken van de werkplekken
waar personeel met chromaathoudende verf in aanraking kan komen. Ik zal u
zo spoedig mogelijk inlichten over de resultaten van de inventarisatie en
de consultaties en over de stappen die Defensie zo nodig zal zetten om de
werkomstandigheden te verbeteren.
De Staatssecretaris van Defensie,
H. A. L. van Hoof