nr. 37
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 6 oktober 2009
Inleiding
Met deze A-brief informeer ik u over de behoeftestelling van het project «Verwerving
tweede tranche Initial In Service Support NH-90»
ten behoeve van een verantwoorde ingebruikneming van de twintig NH-90 helikopters
door Defensie. Deze tweede tranche behelst een vervolgbehoefte aan initiële
reservedelen.
Behoefte
In juni 2000 is het productiecontract gesloten voor de verwerving van
twintig NH-90 helikopters. In het contract zijn afspraken gemaakt over de
instandhouding van de toestellen. Deze logistieke ondersteuning bestaat uit
de Initial In Service Support (IISS-)fase en de In Service Support (ISS-)fase. De IISS-fase vangt aan
bij de levering van de eerste NH-90 en duurt volgens de huidige stand van
zaken tot 2015, wanneer Defensie alle twintig NH-90 helikopters in gebruik
heeft genomen. Hierna begint de ISS-fase die duurt tot het einde van de operationele
levensduur van de toestellen.
Ten tijde van de tekening van het contract was nog niet duidelijk wanneer
de levering van de NH-90 helikopters zou beginnen. Daarnaast waren de prijzen
van de reservedelen nog niet bekend. Om deze redenen is besloten de reservedelen
voor de IISS in tranches te verwerven.
Zoals gemeld in de brief «Financiële stand van zaken helikopterproject
NH-90» van 9 juni 2008 (Kamerstuk 25 928, nr. 28) is
in het projectbudget rekening gehouden met ongeveer € 33 miljoen
voor de verwerving van initiële reservedelen voor de eerste tranche,
die ongeveer drie jaar zal beslaan. De behoeftestelling die het onderwerp
is van deze brief behelst de tweede tranche aan initiële reservedelen
voor twaalf Nato Frigate Helicopters (NFH) en
acht Transport Nato Frigate Helicopters (TNFH)
tot aan het moment dat alle NH-90 helikopters operationeel zijn.
Financiën
In de brief van 9 juni 2008 is gemeld dat met de investering in de
tweede tranche IISS een bedrag was gemoeid van ongeveer € 45 miljoen.
Uiteindelijk is het investeringsbedrag uitgekomen op € 44,6 miljoen
(prijspeil 2009, inclusief BTW). Dit bedrag komt ten laste van de defensiebegroting.
Projectplanning en organisatie
De verwerving van de tweede tranche IISS is een defensiebreed project
met een hierop afgestemde projectstructuur. Het project wordt geleid door
het projectbureau NH-90 bij de Defensie Materieel Organisatie (DMO) waarin
de operationele commando’s zijn vertegenwoordigd. De realisatiefase
van dit project beslaat de periode 2010–2015.
Risico’s
De reservedelen zullen worden geleverd door de fabrikant van de NH-90, Nato Helicopter Industries(NHIndustries). De kans dat NHIndustries niet beschikt
over de gewenste onderdelen is klein. Hierdoor zijn de risico’s gering.
Relatie met overige projecten
Dit project hangt samen met het helikopterproject NH-90.
Overige consequenties
Er zijn geen consequenties op de gebieden van personeel, arbeidsomstandigheden,
milieu en infrastructuur.
Inschakeling Nederlandse industrie
In het consortium NHIndustries is Stork Fokker
een van de partnerindustrieën. Stork Fokker levert de reservedelen voor
de onderdelen die eerder door dit bedrijf zijn gefabriceerd.
Ten slotte
Ik ben voornemens het project «Verwerving tweede tranche Initial In Service Support NH-90» als gemandateerd
project in uitvoering te geven aan de DMO.
De staatssecretaris van Defensie,
J. G. de Vries