nr. 14
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 24 maart 2006
Inleiding
Op 29 november 1999 (Kamerstuk 26 900, nr. 1) is de Defensienota
2000 verschenen. Een van de beleidsvoornemens hierin betrof de beproeving
van het concept «competitieve dienstverlening». Voorzien was dat
onder meer het hoger onderhoudsbedrijf van de Koninklijke luchtmacht hieraan
zou beginnen. In 2002 is onderzoek verricht naar een doelmatige inrichting
en uitvoering van het onderhoud aan (onderdelen van) de F-16 motoren. Langs
twee wegen zou een kostenreductie kunnen worden bereikt: enerzijds door de
centralisatie van het intermediatemotorenonderhoud
in Woensdrecht (waartoe inmiddels opdracht is gegeven) en anderzijds door
middel van publiekprivate samenwerking. Met deze brief informeer ik u over
mijn plannen voor het tweede traject, de publiekprivate samenwerking, en hoe
deze passen in het overheidsbeleid.
Luchtvaartcluster
De afgelopen jaren is het luchtvaartcluster (industrie en kennis- en opleidingsinstellingen
op het gebied van de luchtvaart) zich naast vliegtuignieuwbouw meer gaan richten
op innovaties in het onderhoud, de reparatie en de modificatie van vliegtuigen
(maintenance, repair and overhaul: MRO). Ook bij
de overheid heeft het denken niet stilgestaan. Op 10 januari 2005 (Kamerstuk
25 820, nr. 12) heeft de minister van Economische Zaken de uitkomsten
van een evaluatieonderzoek van het regeringsstandpunt inzake het luchtvaartcluster
aan de Tweede Kamer aangeboden en een jaar later, op 30 januari 2006,
volgde de actualisering van het overheidsbeleid (Kamerstuk 25 820, nr. 13).
Onder de naam «Maintenance Valley» streven de overheid en
het bedrijfsleven naar een groter aandeel van Nederland in de Europese en
wereldmarkt op MRO-gebied, zowel civiel als militair. Het luchtvaartcluster
beschouwt het JSF-project als belangrijke aanjager van «Maintenance
Valley». Inmiddels hebben de overheid (Defensie, Economische zaken en Financiën) en de industrie (Nifarp, NIID, NIVR) gezamenlijk een
visie op de instandhouding van de JSF ontwikkeld. Concreet streeft Nederland
naar een regionale onderhoudscapaciteit in Woensdrecht als onderdeel van een JSF-footprint die Europese JSF-partnerlanden samen willen
bewerkstelligen.
Stand van zaken
In het voorjaar van 2005 zijn de mogelijkheden voor publiekprivate samenwerking
op het gebied van motorenonderhoud afgetast, waarbij met ondersteuning van
het bureau Booz Allen Hamilton business cases
zijn opgesteld. Doelstellingen zijn de waarborging van het motorenonderhoud
gedurende de resterende levensduur van de F-16, kostenreductie, ondersteuning
van het «Maintenance Valley»-initiatief en de kwalificatie van
Nederland voor een regionale rol bij de instandhouding van de JSF in de vorm
van een Regional Support Center. In de zomer van
2005 is in de nieuwsbrief van de Western European Armaments
Group (WEAG) een tender gepubliceerd
waarop bedrijven uit binnen- en buitenland hebben gereageerd. Na een zorgvuldig
selectieproces bestaat thans het voornemen met Dutch Aero, een dochtermaatschappij
van Avio uit Italië met participatie van Philips, de haalbaarheid van
een publiekprivate samenwerking nader te onderzoeken. Indien dit onderzoek
niet tot het gewenste resultaat leidt, blijft de mogelijkheid bestaan om met
andere bedrijven de haalbaarheid van een publiekprivate samenwerking te onderzoeken.
De Staatssecretaris van Defensie,
C. van der Knaap