Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 12 mei 2016
Bij deze informeer ik u, net als eerdere jaren, over de resultaten van de zelfevaluaties
2015 over het aanvraag- en uitgifteproces van reisdocumenten en de inrichting, de
werking en de beveiliging van de basisregistratie, alsmede naar de verwerking van
gegevens in de Basisregistratie Personen (hierna: BRP)2. Voor beide zelfevaluaties is in het kader van efficiëntie, helderheid en lastenvermindering
voor gemeenten eenzelfde jaarlijkse cyclus ingericht met dezelfde mijlpalen en hetzelfde
evaluatie-instrument.
Het instrument vervangt sinds 2013 de eerdere driejaarlijkse onderzoeken reisdocumenten
en sinds 2014 de driejaarlijkse GBA-audit. Hieronder licht ik u de resultaten van
de derde meting Reisdocumenten en tweede meting BRP toe.
Uit de analyse van de gegevens blijkt dat de Nederlandse gemeenten het aanvraag- en
uitgifteproces van reisdocumenten en de BRP-processen op orde hebben. 373 van de 393
gemeenten (95%) behalen een voldoende tot goede score op het voldoen aan de wettelijke
normen op het gebied van reisdocumentprocessen. Dit geldt ook voor de BRP; daar behalen
336 gemeenten van de 393 gemeenten (85%) een voldoende tot een goede score. De gemeenten
laten in beide zelfevaluaties een stijgende lijn zien.
Ook is een stijgende lijn te zien in de kwaliteit van de BRP-gegevens. Uit de automatische
bestandscontrole die in het kader van de zelfevaluatie is uitgevoerd over alle persoonslijsten
van ingezetenen blijkt dat het afwijkingspercentage op alle gegevens gedaald is van
0,55% in 2014 naar 0,31% in 2015. Dat betekent dat 99,69% van de administratieve en
algemene gegevens correct zijn.
Het aantal gemeenten dat geen afwijkingen heeft in de gegevens op de persoonslijsten
is toegenomen van 15 naar 26. Dit zijn overigens allemaal gemeenten met een inwonersaantal
onder de 60.000.
Punt van zorg is dat uit het betrouwbaarheidsonderzoek is gebleken dat iets minder
gemeenten (1 respectievelijk 2 gemeenten) dan als norm gesteld, de zelfevaluatie naar
waarheid invullen. De norm (30 van de 35 gemeenten vullen 95% van de antwoorden correct
in), wordt dit jaar net niet gehaald. Volgend jaar zal daarom het betrouwbaarheidsonderzoek
bij een grotere groep, te weten 105 gemeenten worden uitgevoerd. Daarnaast worden
gemeenten indringend gewezen op het grote belang van het correct uitvoeren van de
zelfevaluatie.
De openbare lichamen die alleen de zelfevaluatie Paspoorten uitvoeren, laten een wisselend
beeld zien. Het resultaat van Saba is met 12% gestegen. Het resultaat van Sint Eustatius
is aanzienlijk lager dan vorig jaar. Voor de openbare lichamen is daarom een apart
verbetertraject ingezet dat voor sommige eilanden breder is dan alleen het toezicht
op de beveiliging en het aanvraag- en uitgifteproces van reisdocumenten. Bonaire heeft
afgelopen jaar geen zelfevaluatie uitgevoerd; daarom zal dit jaar een externe audit
reisdocumenten worden uitgevoerd.
Maatregelen: Monitor (verbetertraject)
Ter verbetering van het behaalde resultaat is door de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens
(RvIG) van BZK ook in 2016 een verbetertraject ingezet voor laagscorende gemeenten,
te weten 58 gemeenten. Hiervan worden 36 gemeenten intensief gemonitord en bestuurlijk
aangeschreven. Bij de overige 22 gemeenten (die al een grote stijging zien ten opzichte
van vorig jaar laten zien) zal een vinger aan de pols worden gehouden. Daarnaast wordt
eveneens aandacht geschonken aan thema’s waar veel gemeenten niet goed genoeg op scoren.
Bekendmaking
Het geheel aan resultaten wordt gepubliceerd op de website van de Rijksdienst voor
Identiteitsgegevens; www.rvig.nl.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
R.H.A. Plasterk