Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 6 november 2014
Door het Ministerie van Economische Zaken is in samenwerking met de Inspectie voor
de Leefomgeving en Transport, de Ministeries van Veiligheid en Justitie, Sociale Zaken
en Werkgelegenheid en Volksgezondheid, Welzijn en Sport, het Rijksinstituut voor Volksgezondheid
en Milieu en de veiligheidsregio’s het Nationaal Crisisplan Stralingsincidenten (NCS)
opgesteld, ter vervanging van het Nationaal Plan Kernongevallen (NPK).
Hierbij bied ik u ter informatie de definitieve versie van het NCS aan1. Het NCS is op 18 september 2014 vastgesteld door de Stuurgroep Nationale Veiligheid.
Dit betekent dat vanaf die datum het NPK beleidsplan uit 1989 is vervangen door het
NCS. Ter toelichting op het NCS leg ik in deze brief uit wat de aanleiding voor de
vaststelling ervan is geweest. Daarnaast worden de kernpunten van het NCS uiteengezet.
Aanleiding vaststelling NCS
Het NPK is in 1989 opgesteld naar aanleiding van het ongeval in Chernobyl. Het is
in latere jaren wel aangevuld, maar een algehele actualisatie heeft tot nu toe niet
plaatsgevonden. Daarom is ervoor gekozen om een nieuw compact, state of the art plan
op te stellen dat aansluit op de Nederlandse wetgeving en voldoet aan internationale
criteria.
Kernpunten NCS
Het NCS is een uitwerking van vigerende wet- en regelgeving, zowel nationaal (zoals
de Kernenergiewet (in het bijzonder art. 40), de Wet Veiligheidsregio’s en Politiewet
2012) als internationaal (bijvoorbeeld richtlijnen van de Europese Unie en conventies
van het IAEA). Het NCS bevat geen grote beleidswijzigingen. Het doel van het NCS is
om op hoofdlijnen de uitgangspunten uiteen te zetten ten aanzien van de beheersing
van stralingsincidenten. De bevoegdheden en verplichtingen die de diverse actoren
in de crisisbeheersing hebben, zijn met de wijziging van het NPK in de NCS niet veranderd.
De bevoegdheden zijn wel op een duidelijkere manier opgeschreven. Het NCS richt zich
op de strategische kaders en bevat dus geen gedetailleerde uitwerking van scenario’s,
interventieniveaus, evaluatiesystematiek enzovoorts. Deze onderwerpen worden beschreven
in onder andere het NPK-Responsplan (2011) en separate deelplannen (met de daarbij
horende draaiboeken en concrete uitwerkingen zoals checklists, contactgegevens enzovoorts).
Deze plannen zijn ongewijzigd gebleven.
De implementatie van het NCS wordt gekoppeld aan een traject dat de Minister van Veiligheid
en Justitie samen met het Veiligheidsberaad is gestart ter verbetering van de risico-
en crisisbeheersing op onder meer het vlak van stralingsincidenten.
De Minister van Economische Zaken,
H.G.J. Kamp