Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 30 mei 2016
Tijdens het Mondeling Vragenuur van 16 februari jongstleden over het bericht «Kliklijn
voor drugs» (Handelingen II 2015/16, nr. 55, item 3) heb ik uw Kamer een brief toegezegd over de cijfers over smokkel in havens, de inzet
van scans in havens en de situatie met betrekking tot drugshonden bij de zeehavenpolitie
te Rotterdam. Door middel van deze brief doe ik die toezegging, mede namens de Staatssecretaris
van Financiën, gestand.
Cijfers
Er zijn cijfers beschikbaar van de Douane en het Rotterdamse HARC-team (Hit And Run
Container team). Het HARC-team is een samenwerkingsverband tussen de Zeehavenpolitie
Rotterdam, de FIOD Rotterdam, de Douane Rotterdam en het Arrondissementsparket Rotterdam.
Dit team houdt zich bezig met de bestrijding van internationale verdovende middelensmokkel
in de Rotterdamse haven.
In 2015 heeft het Rotterdamse HARC-team in totaal 72 vangsten gedaan, daarbij werd
in totaal 9.316 kilogram drugs in beslag genomen (4.656 kg cocaïne, 4.660 kg marihuana).
Daarnaast zijn er echter ook zaken betreffende verdovende middelen uit de Rotterdamse
haven die in andere regio’s worden opgepakt. Omdat in de systemen van politie en Openbaar
Ministerie niet gezocht kan worden op plaats delict zijn deze zaken niet uit hun registratie
te halen.
De Douane heeft wel een registratie op vindplaats. Daaruit blijkt dat in 2015 in de
volgende havens drugs onderschept is: in de haven van Vlissingen 1.935 kg cocaïne,
in de haven van Harlingen 800 kg cocaïne en in de haven van Amsterdam 2 kg cocaïne.
Scanapparatuur
De Douane is verantwoordelijk voor het toezicht en de controle op het EU- buitengrens
overschrijdend goederenverkeer. De Douane voert haar taak risicogericht uit en zet
diverse soorten controle-hulpmiddelen in, waaronder scans en speurhonden.
De Douane heeft de beschikking over verschillende soorten vaste en mobiele scanapparatuur.
Daardoor kunnen zendingen, die daarvoor geselecteerd worden, door het hele land gescand
worden.
In Rotterdam is een aantal zogenaamde vaste scans beschikbaar. Zo is er een vaste
treinscan die de containers op een passerende trein kan scannen. Daarnaast zijn er
op de grote terminals in het havengebied van Rotterdam vier vaste scanlocaties en
een zogenaamde relocatable (een vast scan systeem dat binnen een periode van enkele weken verplaatst kan worden),
waar containers en vrachtwagencombinaties gecontroleerd worden.
De Douane beschikt daarnaast over mobiele scan-apparatuur. Er is een drietal mobiele
containerscans beschikbaar dat landelijk ingezet wordt om containers en vrachtwagencombinaties
te scannen. Naast deze grote mobiele scans beschikt de Douane over een aantal kleinere
scanvoertuigen dat ingezet wordt om onder andere (post- en koeriers)pakketten te controleren.
Zowel in Rotterdam als op Schiphol is er ook een backscattervan aanwezig waarmee op enige afstand gescand kan worden in containers, vrachtwagens
etc.
Voornoemde scanmiddelen worden ingezet om lading te controleren op mogelijke onregelmatigheden
ten aanzien van goederen1.
Speurhonden
In de havens maken zowel de Douane als de Zeehavenpolitie gebruik van speurhonden.
De Douane beschikt over een groot aantal speurhonden opgeleid voor het detecteren
van verdovende middelen, tabak, geld en «wildlife». Van de ruim 40 voor verdovende
middelen opgeleide honden wordt ongeveer de helft specifiek ingezet op de luchthavens
en de andere helft elders in het land, waaronder in de havens. De Douane is van mening
dat dit aantal voor haar taak voldoende is.
De Zeehavenpolitie beschikt momenteel niet over eigen drugshonden en geeft aan hier
ook geen behoefte aan te hebben. Indien noodzakelijk kan zij gebruik maken van de
drugshonden van de Douane. De Zeehavenpolitie beschikt wel over eigen speurhonden
om ladingen te controleren op de aanwezigheid van verstekelingen. Het aantal honden
dat de Zeehavenpolitie hierop in kan zetten is recent uitgebreid en voor dit moment
voldoende.
De Minister van Veiligheid en Justitie, G.A. van der Steur