Op 13 september 2019 ontving ik het verzoek van de Vaste Kamercommissie voor Europese
Zaken om een kabinetsreactie te geven op een rapport zoals gepubliceerd door de Britse
regering, met als titel «Operation Yellowhammer». In dit rapport beschrijft de Britse
regering een aantal worst case aannames die golden op 2 augustus jl. met betrekking tot de Britse interne voorbereidingen
op een mogelijk no deal scenario in het kader van de terugtrekking van het Verenigd Koninkrijk (VK) uit de
Europese Unie (EU). Het betreft volgens de Britse regering geen formeel overheidsdocument
maar een werkdocument dat gewoonlijk niet gepubliceerd wordt. Het betreft een momentopname
van aannames met betrekking tot de voorbereidingen op no deal die met enige regelmaat worden bijgewerkt. Als zodanig betreft het een interne Britse
analyse en is het geen document waarop het kabinet inhoudelijk een reactie formuleert.
Het document geeft enig inzicht in de worst case scenario’s die de Britse regering voorziet bij haar voorbereidingen op een mogelijke
no deal Brexit. Daarbij wordt in het document ook een beeld geschetst van de aannames binnen
het VK over de mate van voorbereiding van eigen burgers en bedrijfsleven. Het type
risico’s waarop de aannames gebaseerd worden, komt overeen met het type risico’s dat
ook aan Nederlandse zijde is geïdentificeerd. Dit betreft zaken als verstoringen in
de doorstroming van goederen via de Kanaaltunnel en de ferry’s, in financiële diensten,
in uitwisseling en opslag van persoonsgegevens, in informatie-uitwisseling tussen
politie- en justitiediensten, en op het terrein van burgerrechten.
Voor zover mogelijk en wenselijk aan Nederlandse zijde voor deze risico’s, hebben
het kabinet, de medeoverheden en de Europese Unie de nodige contingency maatregelen getroffen, waarover uw Kamer regelmatig en uitvoerig is geïnformeerd (zie
bijlage)1. Ook is de private sector uitvoerig voorgelicht en aangespoord om zich zo goed als
mogelijk voor te bereiden. Naast de gedeelde risico’s gaat het Britse rapport tevens
in op bepaalde mogelijke binnenlandse verstoringen ten gevolge van de Brexit.
Het kabinet houdt in de eigen voorbereidingen rekening met de gesignaleerde, nog relatief
geringe mate van voorbereidingen van Britse bedrijven op de gevolgen van een mogelijke
no deal Brexit. Zo worden via de Brexit Impact Scan Nederlandse bedrijven, zorginstellingen
en (mede)overheden al vanaf het begin opgeroepen om vooral ook bij hun Britse relaties
navraag te doen over hun voorbereidingen en dit goed in kaart te brengen. En in de
gezamenlijke Nederlandse campagne «getreadyforbrexit» van brancheorganisaties, havenbedrijven
en de ferry en short sea sector (met medewerking van de overheid), wordt om die reden
bijvoorbeeld opgeroepen om bij invoer en uitvoer na te gaan welke partij zorgt voor
alle benodigde documenten en douaneformaliteiten. Daar hoort ook de vooraanmelding
in het Portbase systeem bij van vracht die via Nederlandse havens vervoerd wordt.
Vooraanmelding van alle vracht is door de ferry en short sea sector verplicht gesteld
en dit wordt nadrukkelijk ook onder de aandacht gebracht van partijen in het VK.
Zoals verzocht tijdens het procedureoverleg van 26 september jl. voeg ik hierbij ter
informatie het actuele overzicht van alle brieven en antwoorden op Kamervragen die
over Brexit contingency maatregelen aan de Kamer zijn gezonden, alsmede een geactualiseerde versie van de
praatplaten met een totaaloverzicht van alle getroffen maatregelen2. Ook de Engelstalige versie van de praatplaten is geactualiseerd en beide versies
zijn online beschikbaar via rijksoverheid.nl en Government.nl, of voor ondernemers
via Brexitloket.nl.